האווירה האפוקליפטית, שאופפת כיום את החברה והכלכלה בישראל (ולא רק), משנה באופן יסודי כמה מתפיסות היסוד, שרווחו כאן עד לאחרונה. רק לפני מספר חודשים הושקעו הרבה משאבים כדי לשכנע אותנו, שבעלות ושימוש ברכב פרטי, במקום נסיעה בתחבורה ציבורית, הם אקט אנטי-חברתי. כזה שמביא לסתימת הכבישים, מייצר למשק נזקים עקיפים במיליארדים וגורם לכדור הארץ נזק בלתי הפיך.
כיום מבינים רבים, שרכב פרטי הוא אמצעי הישרדות בסיסי. כזה שמספק מרחב בידוד נייד מפני איומים בלתי נראים, לצד מוביליות קיומית והכרחית למקרה שתשתיות התחבורה הציבורית מתחילות לקרוס (ע"ע רכבות).
שינוי הפרדיגמה עתיד להעניק רוח גבית מסיבית לשוק הרכב הפרטי כאשר תחלוף הסופה ובינתיים, אם היינו מתכוננים ברצינות לאפוקליפסה, קרוב לוודאי שאטקה קופרה הייתה נמצאת גבוה ברשימת שלנו. יש לה רזרבות כוח שמספיקות לכל שימוש הגיוני, וגם לא הגיוני, הנעה כפולה יעילה ואפילו יכולת לטפס על מדרכות ולרדת לדרכי עפר ובוץ אם נתקלים בשבט זומבים.
אטקה קופרה נועדה להיות הדגם הראשון והייצוגי של מותג ספורט-עצמאי ונגיש, שיבצע ספין-אוף מסיאט. לפיכך, למרות שהיא מבוססת על הכביש-שטח המשפחתי התמים של סיאט, הושקעו בה לא מעט מאמצים כדי לטשטש את המוצא וליצור בידול.
בעיצוב אין שום רמז גלוי למותג סיאט. הלוגו של החברה האם הוחלף בסמל נוצץ, שלקוח מעולמם של הגיימרים, הגריל מעוצב בצורה שונה ונושא עליו את השם "CUPRA" באותיות ענק, והעיצוב הקופסתי הנאיבי עטוף בערכה מסיבית של עזרים אווירודינמיים וקוסמטיים, שמוסיפים לרכב שרירים ותפיחות. זה עדיין קרוס-אובר דמוי תיבה אבל עם נוכחות כביש מרשימה.
אחת המציאות הגדולות בשוק
תא הנוסעים מתקשה להסתיר את המוצא והייעוד המשפחתי של האטקה המוכרת, למרות חבילה נדיבה ויוקרתית של אבזור וגימור. צמד מושבים ספורטיביים עמוקים ועטויים אלקנטרה חובקים את הנהג והנוסע שלצידו, הדוושות וידית ההילוכים מרגישים כמו פריטים מעולם הספורט המוטורי, לוח המחוונים הדיגיטלי ומסך המולטימדיה זהים למקור המשפחתי, אבל מציגים תפריטי ספורט ייעודיים, והכל מופעל-חשמל ועטוף בחומרים איכותיים ויוקרתיים למגע. גם השימושיות המפורסמת של האטקה נמצאת כאן, כולל סף כניסה בגובה נוח מאוד, תנוחת ישיבה מצוינת, מושב אחורי מרווח דיו לצמד מבוגרים גבוהים פלוס ותא מטען ענק.
מערכת ההנעה מוכרת לנו היטב מדגמים כמו ליאון קופרה, גולף R ושות'. היא כוללת מנוע 2 ליטר טורבו עם 300 כוח סוס ומומנט של 40 קג"מ, שמשודך לתיבה כפולת מצמדים ספורטיבית. בקופרה הזו הכוח עובר לגלגלים דרך הנעה כפולה-קבועה מתוחכמת ויש שלל אפשרויות תכנות אלקטרוני. כרגיל, ברירת המחדל היא מצב "אקו" למתחילים, שמרכך ומשכך את העברת ההילוכים ואת תגובת הדוושה, ומאפשר לנוע על כבישים ציבוריים בנחת מבלי להבהיל את המשפחה ואת הסביבה ואפילו להחזיר צריכת דלק סבירה.
המצבים הספורטיביים ובראשם מצב "קופרה" כבר משחררים את הרסן ומעיפים את התיבה המגודלת הזו קדימה, בקצב שדורש ריכוז ותשומת לב מהנהג. אפס ל-100 קמ"ש ב-4.9 שניות הם נתון שיכול להביך הרבה מכוניות ספורט ייעודיות, ו-180 קמ"ש מופיעים על השעון הרבה יותר ממה מהר ממה שמצפים לו בקרוס-אובר מגודל. אפילו אז נותרת מספיק רזרבת דחף לעוד קיקדאון, שבועט את הרכב קדימה.
הסיכון לרישיון של הנהג נובע לא רק מהכוח והביצועים נטו, אלא גם מהאופן חסר המאמץ בו השלדה מרסנת אותם. אין זכר להחלקת גלגלים בהאצה, בולמי הזעזועים שנשלטים אלקטרונית משחררים במצבם הספורטיבי מעט מאד נטיית גוף בפניות הדוקות, ואחיזת הכביש, שמייצרים צמיגי הענק וההנעה הכפולה, מפתה את הנהג לשחרר עכבות. היגוי כבד ומדויק ובלמים רציניים משלימים את החוויה, אם כי תחושת הנהיגה קצת מוזרה: אנחנו לא רגילים לחוות כוחות ג'י כאלה ברכב שממוקם כה גבוה מעל הכביש. את החבילה הרב תכליתית משלימים נוחות נסיעה ידידותית במצב התכנות המתון ומרווח גחון גבוה דיו עבור טיפוס על מדרכות.
כרגע הקופרה עדיין מזוהה עם סיאט, ו-250 אלף שקלים הם מחיר שמאתגר את תקרת הזכוכית של תדמית המותג בישראל. אבל בתמונה הרחבה זו כנראה אחת המציאות הגדולות בשוק למי שמחפש רכב רב תכליתי מהנה עם ביצועים, שיכולים להביך פורשה מקאן S, שעולה כמעט פי שניים וחצי, והרבה יותר שימושיות והיגיון מאאודי S3, שעולה 70 אלף שקל יותר. סעו בזהירות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.