בימים אלה, כאשר מיליוני אנשים בכל העולם סגורים בבתיהם ושומרים על מרחק פיזי זה מזה, פייסבוק סוף סוף יכול להגשים את יעודה ו"לקרב בין אנשים". ואכן, עם החרפתה הגלובלית של מגפת הקורונה, השימוש בפלטפורמות דיגיטליות ובפרט ברשתות החברתיות נמצא בנסיקה, אך סימנים ראשונים מצביעים על כך שהכנסותיהן דווקא יפגעו.
מאז ה-18 בפברואר ועד היום:
- מניית פייסבוק: 271.8 דולר למניה, ירדה ל-161 דולר למניה. שיעור ירידה: 27%
- מניית אלפאבית: 1519 דולר למניה, ירדה ל-1130 דולר למניה. שיעור ירידה: 26%
- מניית טוויטר: 38 דולר למניה, ירדה ל-25 דולר למניה. שיעור ירידה: 35%
- מניית סנאפ: 17 דולר למניה, ירדה ל-11 דולר למניה. שיעור ירידה: 35.5%
הנפגעת הראשונה הייתה טוויטר, שנוטה דווקא לשגשג בעתות משבר, כיוון שרבים משתמשים בה כד להתעדכן בחדשות. כבר בתחילת השבוע הודיעה הרשת החברתית כי היא חוזרת בה מתחזיות ההכנסות שלה לרבעון הראשון של 2020, והאשימה את התפשטות נגיף הקורונה בהאטה בעסקי הפרסום שלה בשבועות האחרונים.
טוויטר הודיעה כי הפגיעה בהכנסות מלווה בצמיחה מואצת בשימוש בפלטפורמה: בהודעה לעיתונות בה הודיעה החברה על הירידה הצפויה בהכנסותיה, דיווחה החברה על 164 מיליון משתמשים יומיים פעילים בפלטפורמה, עלייה של 23% ביחס לרבעון המקביל.
טוויטר הייתה דווקא אופטימית לגבי הכנסותיה עד לאחרונה, עם תחזית הכנסות של בין 825-885 מיליון דולר לרבעון זה, ביחס ל-787 מיליון דולר שהכניסה ברבעון הראשון אשתקד. כעת, החברה הודיעה כי הכנסותיה ברבעון הנוכחי צפויות להיות נמוכות מהכנסותיה ברבעון המקביל בשנה שעברה, והתייחסה למשבר הקורונה כי "מתפתח במהירות וקשה למדידה". החברה הודיעה כי תעדכן את תחזית ההכנסות שלה בשיחת משקיעים באפריל 2020.
העלייה בשימוש בפלטפורמה לצד ירידה בכנסות אינה יחודית לטוויטר. כך, בפוסט שפורסם בבלוג של פייסבוק אמש (ג'), נכתב כי "אנחנו רואים היחלשות בעסקי הפרסום שלנו במדינות בהן נלקחים אמצעים אגרסיביים להפחתת התפשטות הקורונה".
אמנם מדובר בהתבטאות זהירה יחסית ביחס לפגיעה בהכנסות, אך כמו טוויטר, גם פייסבוק הודיעה על הפגיעה בהכנסות לצד עלייה בשימוש בשירותים השונים שבבעלות. לפי החברה, השימוש בשירותי הודעות פרטיות בהם מסנג'ר, וואטסאפ והודעות פרטיות באינסטגרם, עלה ב-50% בחודש האחרון, והשימוש בשיחות וידיאו בפלטפורמה שלה הכפיל את עצמו באותה התקופה.
עוד ציינה החברה כי באיטליה, היכן שהווירוס פגע בחדות ובמהירות גבוהה במיוחד, חלה עליה של 70% בזמן בו אנשים מבלים בפלטפורמות של החברה, עם עלייה חדה במיוחד בשיחות וידיאו ובסרטוני 'לייב'. "הרבה מהעלייה בשימוש מתרחשת בשירותי ההודעות שלנו, אבל אנו רואים יותר אנשים משתמשים גם בפיד שלנו ובמוצרי הסטוריז. במקביל, העסקים שלנו מושפעים באופן גובר כמו הרבה אחרים מסביב לעולם", נכתב בפוסט.
הפגיעה בהכנסות למרות העלייה בכמות המשתמשים, נובעת מכך שמבחינה עסקית, ענקיות הטכנולוגיה והפלטפורמות החברתיות, בהן פייסבוק, גוגל וטוויטר, הן בראש ובראשונה ענקיות פרסום - אחד התחומים שנפגעים באופן החד ביותר כתוצאה מהקורונה. זאת, לעומת פלטפורמות דיגיטליות מבוססות מנוי, כמו נטפליקס, הולו, ספוטיפיי, ואפליקציית פגישות הוידיאו זום.
בעתות משבר, חברות רבות צריכות לקצץ בהוצאות שאינן חיוניות, ועל פי רוב, קמפיינים פרסומיים הם בין הראשונים להיפגע. בנוסף, ישנם מפרסמים רבים שעוצרים את הקמפיינים שלהם לחלוטין, כמו מסעדות, בתי מלון, ומקומות בילוי שנסגרים בקצב הולך ועולה. לפי תחזית של חברת האנליטיקה מדיה ראדר, כפי שהובאה ב-CNBC, הנזק לחברות פרסום יהיה משמעותי: עסקים שנמצאים בסיכון בשל הקורונה הוציאו סכום לא מבוטל של 2.6 מיליארד דולר על פרסום ברבעון השני של השנה שעברה, מתוכם, מסעדות הוציאו 1.2 מיליארד. גם דחיית אולימפיאדת טוקיו מורידה באופן ניכר את ההוצאות על פרסום בהקשר זה.
מגמה נוספת היא תעדוף לפרסום בפלטפורמות מקומיות. כך למשל, כפי שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר, מנכ"ל לשכת הפרסום הממשלתית בועז סטמבלר, הנחה את צוותו לתעדף העברת פרסום לאתרים הישראליים ולרשת הפרסום ארטימדיה, על פני פרסום בגוגל ופייסבוק הבינלאומיות, כדי לסייע להם בתקופה שבה התחום מתרסק. זאת לצד עלייה דרסטית בנפח הגלישה באתרים המקומיים - בישראל, מדובר על עלייה של 25% לפי איגוד האינטרנט הישראלי.
מלבד טוויטר ופייסבוק חברות טכנולוגיה רבות אחרות מתבססות על הכנסות מפרסום, בהן גוגל, סנאפ, פינטרנסט ואפילו טיקטוק. למרות שאף אחת מהחברות הללו לא הודיעה על ירידה בהכנסות מפרסום, המניות שלהן נמצאות בירידה מאז השיא בשווקים באמצע פברואר: מניית פייסבוק ירדה בלמעלה מ-25% בתקופה זו, וגם מניית גוגל ירדה בשיעור דומה. טוויטר, סנאפ ופינטרסט הקטנות יותר ראו ירידות חדות מכך, והשלוש ירדו בכ-35%, בתקופה זו.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.