אחד הענפים שנפגעו באופן קשה ממשבר הקורונה, לצד התיירות והמלונאות, הוא ענף ההשכרה והליסינג של כלי רכב. בהתאם, התשואה בה נסחרות כיום איגרות החוב של שתי חברות מובילות בענף, אלבר ואלדן, קפצה בשבועות האחרונים לרמות דו ספרתיות גבוהות. לאלדן, שבבעלות משפחת דהן, יש חובות לבעלי האג"ח שלה בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל. לפני כשבועיים דיווחה החברה לבורסה כי בשל המשבר, צפוי לה אובדן הכנסות מהותי במחצית הראשונה של 2020.
אתמול הצטרפה אליה גם אלבר, שפרסמה את תחזית תזרים מזומנים שלה לשנים 2020-2021. לאלבר יש כיום 5 סדרות אג"ח ועוד נע"מ (נייר ערך מסחרי) בהיקף כולל של כ-2.2 מיליארד שקל. התשואה על האג"ח של אלבר זינקה לאחרונה לרמות של 20%-50%, המשקפת סיכוי גבוה לדעת המחזיקים כי החברה תתקשה לעמוד בהתחייבויותיה העתידיות.
באלבר, הנמצאת בבעלות אלי אלעזרא, הדגישו כי "תזרים המזומנים החזוי כולל בחלקו הנחות מחמירות שביצעה החברה לבחינת נזילותה בתקופה הקרובה והוא אינו בהכרח משקף את הערכת החברה כי אותן הנחות מחמירות כאמור יתממשו, או את יכולתה לחזות בוודאות כיצד יתפתח ויתממש משבר נגיף הקורונה".
נקודת המוצא הבסיסית בתחזית של אלבר היא שהמשק ייכנס לסגר מלא או חלקי אבל משמעותי לתקופה של 2-5 שבועות החל מסוף מרץ 2020. להערכת החברה "עם סיום הסגר ועד לסוף 2020 תחל התאוששות הדרגתית וחזרה לשגרה מוגבלת בפעילות העסקית". על פי הנחת החברה, בשנת 2021 המשק יתייצב אך לא יחזור לרמתו המלאה לעומת 2019.
הנחת העבודה: הכפלה בנטישות ליסינג
על פי הנחת החברה, גם אם בשנת 2020 יחול קיטון במכירת עסקאות ליסינג חדשות בשיעור של כ-70% ביחס לשנת 2019, עדיין היא תוכל לשרת את החוב ותישאר עם מזומנים בהיקף של כ-44 מיליון שקל בסוף השנה. בנוסף, הונח כי בשנה זו בכ-60% מכלי הרכב שיגיעו לתום תקופת החכירה, לא תבוצע עסקת ליסינג חדשה אלא תוארך תקופת החכירה בעסקה קיימת; ההנחה מבוססת ככל הנראה על הצפי לחזרה איטית יחסית של חברות לשיעור תעסוקה מלאה.
בנוסף מעריכה אלבר כי שיעור "נטישת" עסקאות הליסינג וכתוצאה מכך החזרה מוקדמת של כלי הרכב יוכפל השנה ביחס לשנת 2019 ויעמוד על שיעור שנתי של 10% מצי החכירה שלה. יצוין כי מדובר בשינוי משמעותי, שעשוי ליצור לחץ כבד על שוק הרכב המשומש.
באלבר מניחים גם שיחול קיטון של כ-30% בהיקף מכירת כלי הרכב שלה ששימשו להחכרה תפעולית והשכרה ביחס לשנת 2019. בשנת 2021 היא צופה שהיקף המכירות יעמוד על שיעור של כ-83% ביחס לשנת 2019. בנוסף, הונח כי בשנה הבאה החברה תחזור לאסטרטגיית שימור גודל צי ההחכרה ביחס לשנת 2020, ושיעור "נטישת" עסקאות הליסינג יעמוד על כ-5% מצי החכירה בשנה; והחברה תחווה קיטון של כ-7% בהיקף מכירת כלי רכב ששימשו להחכרה תפעולית והשכרה ביחס לשנת 2019. ביחס למגזר ההשכרה, החברה צופה כי השנה יחול קיטון משמעותי צי השכרת הרכב וכי בשנים 2020-2021 לא יהיו הכנסות מסגמנט ההשכרה לתיירים.
ביחס למגזר הסחר ברכב, שכולל מכירת כלי רכב משומשים בטרייד-אין ומכירת כלי רכב חדשים בשיטת "אפס קילומטר", מעריכה החברה כי בשנת 2020 יחול קיטון של כ-55% בהיקף מכירת כלי הרכב ביחס לשנת 2019. החברה מעריכה גם בשנתיים הקרובות יחול קיטון בהיקף מתן האשראי הצרכני לרכישת כלי רכב בשיעור של 53% ביחס לשנת 2019.
הנחות אופטימיות?
תחת ההנחות האלה, שכיום נראות אופטימיות (בעיקר ההנחה של שיעור נטישת עסקאות ליסינג בהיקף של 10% בלבד), מעריכים באלבר כאמור כי החברה תסיים את 2020 עם מזומנים בהיקף של כ-44 מיליון שקל בקופתה ואת 2021 עם מזומנים בהיקף דומה.
השבוע פרסמה אלבר את דוחותיה השנתיים ל-2019 והכריזה על חלוקת דיבידנד בהיקף של כ-5 מיליון שקל. את השנה שעברה סיימה החברה עם שיפור של כ-3% בהכנסות לעומת 2018, לרמה של כ-3.12 מיליארד שקל. בשורה התחתונה היא הציגה רווח נקי של כ-70 מיליון שקל, עלייה של 18% לעומת 2018. ההון העצמי שלה הסתכם בכ-517 מיליון שקל ובקופתה היו בסוף השנה מזומנים בהיקף של כ-64 מיליון שקל.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.