בימים האחרונים עשו דרכם לישראל שני עובדים בכירים מאנגליה ומגרמניה, שהוזמנו על ידי חברת נת"ע שמקימה את קווי הרכבת הקלה בגוש דן. בעוד שכניסתו של עובד מאנגליה ששייך לחברת WSP המפקחת על הקו האדום של הרכבת, הותרה, סירבו נציגי מינהל ההגירה והאוכלוסין להכניס ארצה את העובד מגרמניה של חברת הרכבות "דויטשה באן', והוא נאלץ לחזור כלעומת שבא.
כזכור עוד בטרם פרוץ משבר הקורונה, פורסם כי מועד פתיחתו של הקו האדום של הרכבת הקלה שמחבר בין פתח תקוה לבת ים, יידחה בשל עיכובים, וזאת לפחות בחצי שנה, כך שהמועד החדש שהסתמן היה אמצע 2022. כעת טוען בכיר בנת"ע שבשל התנהלות משרד הבריאות, הדחייה אף תעמיק. לדבריו לפני כחודשיים היו אמורים להגיע לישראל כ-500 עובדים מסין שעוסקים במקצועות שדורשים מומחיות. ההגבלות על כניסת עובדים זרים עצרו את הגעתם, אלא שלדבריו כל מתווה שהוצא למשרד הבריאות נדחה. "הצענו מתווה שגם עלה במשרד הבינוי והשיכון לגבי הבאת פועלי בניין מחו"ל של בידוד של 14 יום בסין, ועם אישור רופא הבאתם ארצה לבידוד של 14 ימים נוספים. תחילה נטו במשרד הבריאות לאשר את המתווה, אלא שעד עכשיו לא ניתנה החלטה בנושא", הוא מסביר.
מדובר בעובדים שאחראים להתקנת מערכות מתקדמות מתחום האיתות, החשמול והתקשורת, כשחלקם כבר נמצאים פיזית כאן בישראל. "המצב כעת הוא שבחברה הסינית דורשים לקבל אישור רשמי ממשלת ישראל כדי להתחיל בתהליך של הבאתם ארצה. ללא מכתב רשמי, הם לא יהיו מוכנים להכניס אותם לבידוד, ובצדק מסוים", אומר אותו גורם, שלמעשה מצביע על כך שמרגע ההחלטה יעבור לפחות חודש עד שהעובדים יוכלו להתחיל לעבוד.
ממידע שהגיע ל"גלובס", עולה כי בימים האחרונים מינתה נת"ע ועדת בדיקה להשפעות הקורונה על הפרויקטים שלה, בדגש על הקו האדום, וזאת תוך מינוי יועץ חיצוני. וזאת במטרה לקבוע את היקף העיכוב שנוצר בלוחות הזמנים, המתארכים כאמור גם כך, בפרויקט.
רשימה מפורטת של 86 מומחים מחו"ל
לא רק בנת"ע ממתינים בקוצר רוח לעובדים חיוניים מחו"ל. לידי "גלובס" הגיע מכתב ששלח לפני שבועיים מ"מ מנכ"ל משרד התחבורה, קובי בליטשטיין למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, בו הוא דורש להכניס מומחים מחו"ל לטובת האצת פרויקטי תשתית. "דווקא בימים אלו, הממשלה מחויבת להרחיב את ההשקעה בתשתיות בכלל ובתשתיות תחבורה בפרט כמאיץ צמיחה למשק לקראת יציאתו ממשבר הקורונה. ההשקעה בתשתיות תחזק את הכלכלה ותתבטא בהגדלת תעסוקה, לפיתוח תשתיות כאמצעי לחיזוק הכלכלה, אבל גם כדרך להחזרת מאות אלפי עובדים למקומות העבודה ולמעגל התעסוקה. מורכבות הפרויקטים וההתקשרויות החוזיות הקיימות עם קבלנים מומחים מהעולם מחייבת אותנו בעת הזאת, לפעול להבאת מומחים זרים מחו"ל לצורך ביצוע עבודות, פיקוח על עובדי אתר והכשרת צוותים ישראלים. אי הבאת עובדים אלו תעצור את הפרויקטים, ותביא להפסקת הפעילות של חברות ישראליות, קבלנים מקומיים וכוחות עזר מקומיים נוספים הפועלים סביב פרויקטים אלו ותגדיל את מעגל האבטלה. בנוסף, יגרם נזק כלכלי עצום בגין תביעות הקבלנים מחו"ל ומהארץ ונזקים עצומים למשק בגין דחיית הפרויקטים. מיומנויות ויכולות אלה, של העובדים הזרים הנדרשים, אינן בנמצא בקרב החברות הישראליות ועל כן, אי הגעתם של המומחים מחו"ל לא תאפשר למשרד התחבורה לעמוד ביעדי הביצוע שנקבעו לו על ידי ממשלת ישראל", כתב בליטשטיין.
במכתב מצוינים שמותיהם ופרטיהם של 86 עובדים שמוגדרים "מומחים" משלל ארצות ובהן סין, אנגליה, אוסטריה, ספרד ועוד שמיועדים להגיע לפרויקטים רבים. כך למשל 41 מהם מבוקשים עבור פרויקטים בנמלי חיפה ואשדוד. במקרה הזה העבודות מבוצעות על ידי חברת "פאן מדיטרניאן" עבור חברת נמלי ישראל (חנ"י). "החברה עוסקת בתחום הבנייה הנמלית, תחום שאיננו מפותח דיו בישראל ואין בנמצא עובדים ישראלים הבקיאים ובעלי ניסיון בתחום זה. כמחצית מעובדי החברה נמצאים מחוץ לישראל, כך, בכל הקשור לעבודות ייחודיות הדורשות ידע ומיומנות אשר אינן בנמצא בישראל, תלות החברה בעובדיה הזרים הינה כמעט מוחלטת. כל העובדים המפורטים בבקשה זו נדרשים לשם עמידה באבני הדרך שנקבעו לפרויקט", נכתב בבקשה. במקרה של פרויקט הקו האדום של נת"ע המכתב נוקב בשמותיהם של 20 עובדי חברת CRRC מסין. "זה מספר זעום לעומת הצורך שלנו, שכאמור עוד על 500 עובדים, אבל אפילו על זה לא קיבלנו תשובה", אומר הגורם עימו שוחחנו בנת"ע.
בסיום מכתבו, כותב בליטשטיין לבר סימן טוב כי, "החברות הממשלתיות הממונות על ביצוע הפרויקטים כזרוע של המדינה התחייבו כי כלל המומחים הזרים אשר יגיעו ארצה יהיו כפופים להנחיות ולהוראות ובכלל זה חובת הבידוד, מקומות הלינה, מערך ההסעות וכו' וכפופים לליווי ולהנחיה המקצועית של הגורמים הממונים במשרד הביטחון ובפיקוד העורף". מבדיקת "גלובס" נמצא כי המכתב לא הביא, נכון לרגע זה, להתחלת התהליך עבור בואם של מי מהעובדים המבוקשים.
ממשרד הבריאות נמסר: "משרדנו אינו הגורם המאשר כניסתם לישראל של עובדים כאלה או אחרים, אלא רק גורם ממליץ. ככלל עד לימים האחרונים ההנחיה הכללית הייתה שלא להכניס לישראל תושבי חוץ, אלא למקרים פרטניים שחיוניותם איננה מוטלת בספק. יצוין כי אתמול התקיימה ישיבה במל"ל בנושא שעלה במכתבו של מ"מ מנכ"ל משרד התחבורה, והוחלט כי לאור השינוי במגמת התפשטות הקורונה, יתאפשר שינוי במדיניות הכוללת, ונראה כי בימים הקרובים הדברים יובאו לידי ביטוי בתקש"ח (תקנות לשבעת חירום. ג"ל), כך שניתן יהיה בקרוב לפעול לכניסתם של העובדים המדוברים ואחרים".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.