האריה מתעורר: גרסת הפנאי 2008 היא נקודת האור של פיג'ו-סיטרואן

לגרסת הפנאי של משפחת ה-2008 החדשה יש מה שנדרש כדי לסייע ליצרן לעורר מחדש את שוק הרכב • היא אופנתית, נעימה לנהיגה, זריזה, מאובזרת ומתומחרת במרכז הטבלה • אבל היא יוצאת לפלח שוק מאתגר, סופר-תחרותי ורווי במתחרים נואשים

כל יצרני הרכב האירופאים מנסים בימים אלה להתניע מחדש את המפעלים שלהם ולכולם ממתין בחודשים הקרובים מסלול מכשולים מפרך. אבל ביניהם יש גם כאלה, שמצבם מאתגר במיוחד. את קונצרן פיג'ו-סיטרואן (PSA), למשל, פקד משבר הקורונה בעיצומן של הכנות למיזוג בהיקף 50 מיליארד דולר עם קונצרן פיאט-קרייזלר (FCA).

רשמית העסקה עדיין אמורה לצאת לפועל אבל אין ספק, שתנאי הרקע השתנו בינתיים. פיאט-קרייזלר, שהייתה אחת הראשונות שנאלצו להשבית את הייצור, דיווחה השבוע על הפסד רבעוני מזיל דמעות של 1.7 מיליארד אירו עם צפי לרבעון שני קשה לא פחות. זוהי משקולת עסקית כבדה על גבה של השותפה-לעתיד PSA, שנוספת על הקשיים הפרטיים שלה דוגמת קריסה של 89% בשוק הרכב הצרפתי והצורך לחלץ את החברה הבת אופל ממשבר קיומי.

נקודת האור המרכזית שלה כרגע היא סדרת ה-2008 החדשה, שזכתה לתואר מכונית השנה ונהנתה מתנופת מכירות לפני המשבר. בתוך הסדרה, עיקר נטל הקאמבק מוטל כרגע על גרסת הפנאי 2008, שהדור החדש שלה יוצא לשוק מאתגר מאוד.

הדגם הנמכר ביותר של PSA בשנים האחרונות היה 3008, שרשם בשנתיים האחרונות קצב מכירות של כרבע מיליון יחידות בשנה. אין זה מפתיע שגם האח הקטן 2008 מאמץ אותו מסלול עיצובי. הממדים קטנים יותר אבל הפרופורציות דומות וכך גם הירכתיים העגלגלות, החרטום הרבוע והאגרסיבי עם פנסי LED מתוחכמים לצד שבכת גריל ענקית, גג "צף", קשתות גלגלים מודגשות וזנב עם מערך פנסים אופקי מקצה לקצה. בצבעים נכונים, ה-2008 מצליח לשמור על נוכחות כביש ייחודית ומרשימה אפילו בתוך קהל צפוף של מתחרים חדישים ואופנתיים.

גם תא הנוסעים משכפל את ה-DNA של האח הגדול 3008, בעיקר בסביבת הנהג, שמעניקה רושם יקר ומתוחכם ומכוונת בעליל לנהגים מדור הסמארטפון. התצוגה והתפעול הם על טהרת מסכי ה-LCD הצבעוניים כאשר גרסת הפרימיום בה נהגנו מגיעה עם לוח מחוונים זורח בגודל 10 אינץ', שמצויד בגימיק של תצוגה תלת ממדית ובשלל אופציות לעיצוב הגרפיקה וחיווי הנתונים.

כמקובל יש גם מסך מולטימדיה גדול ועתיר תפריטי מגע וגם כמה "מתגי פסנתר" פיזיים עבור פונקציות תפעול בסיסיות. היינו שמחים לקבל גם מתגים פיזיים לתפעול מערכת האקלים, במקום להתחיל לדפדף אחרי תפריטים במסך המגע תוך כדי נסיעה וגם הגה הספורט הזעיר והטרפזי מתחיל להיות גימיק שחוק, שעלול להרחיק לקוחות מבוגרים.

CAR
 CAR

ריפוד נאה ועזרי נהיגה מתקדמים

גרסת הפרימיום משלימה את הרושם העילי עם גג חשמלי, ריפוד נאה ומערך משודרג של עזרי נהיגה מתקדמים, כולל בקרת שיוט חכמה במהירויות אוטוסטרדה עם בלימה עצמאית גם ב-140 קילומטר. איכות הייצור והגימור מרשימה, כמו בכל דגמי הדור החדש של PSA, ורוב התא עטוי בחומרי דיפון "צעירים" ונעימים למראה למגע, למעט פלסטיק קשיח על דיפוני הדלתות.

מלפנים נהנים הנהג והנוסע מתחושה של "רכב קטן גדול" עם תנוחת ישיבה גבוהה יחסית ושפע של מרווח לכתפיים ולראש. המרחב מאחור השתפר משמעותית לעומת הדגם היוצא, אבל עדיין מהווה תזכורת לכך שזהו רכב פנאי על בסיס סופר-מיני. מרחב הברכיים מאחור סביר פלוס אבל נוסעים גבוהים מהממוצע ימצאו, שהגג האופקי ניצב די קרוב לראשם ואילו רוחב המושב האחורי מתוכנן עבור שני מבוגרים או שלושה ילדים. גם קו השמשות מאחור די גבוה ומגביל את הראות. תא המטען לעומת זאת הוא מהטובים בקבוצה וקיפול המושב האחורי מפנה מאחור חלל העמסה רציני.

בחרטום נמצא מנוע הטורבו-בנזין המוכר של PSA עם שלושה צילינדרים בנפח 1.2 ליטר והספק של 130 כוח סוס, שמשודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. ביחידת ההנעה המוצלחת הזו פגשנו כבר בלא מעט דגמים של הקבוצה, כולל דגמים גדולים וכבדים יותר משמעותית. כצפוי היא מתמודדת בקלילות עם 1,200 הקילו הצנועים של ה-2008.

מצב התכנות הרגיל, ובוודאי המצב "חיסכון", מרגישים די צמחוניים עם תגובת דוושה מושהית והחלפות הילוכים מהוססות לעיתים, שמכוונות בעיקר לחיסכון. אבל מצב התכנות הספורטיבי משחרר את הרסן, מחדד את תגובת הדוושה והתיבה ומעניק תחושה נעימה של מרץ ודחף זמין.

עם תאוצה מאפס ל-100 ב-9.9 שניות יש בפלח כלים זריזים יותר, אבל ה-2008 שומרת על קצב מכובד בעליות, יוצאת לעקיפות זריזות ובטוחות ומשייטת ללא מאמץ ב-140 קילומטר לשעה פלוס. צריכת הדלק היא פונקציה של בחירת הנהג אבל נהגים מתונים לא יתקשו להשיג 15-16 קילומטרים לליטר - לא עניין של מה בכך גם בעידן שבו יצרניות נפט משלמות ללקוחות כדי שייקחו סחורה.

ה-2008 ניצבת על פלטפורמת PF1 של PSA בה כבר פגשנו בדגמים כמו סיטרואן C3 ואפילו ב-DS3 המהודרת. זו פיסה של הנדסת רכב אירופאית מושקעת וכמו אחיותיה ה-2008 מפגינה נטיית גוף מזערית בפניות מהירות לצד העברות משקל זריזות וספיגת זעזועים טובה על רוב סוגי האספלט. במצב הספורטיבי ההגה זריז וכבד מספיק לשעשועי כביש אבל בשני המצבים האחרים הוא לוקה בתגבור יתר.

ל-PSA יש עוד כמה דברים ללמוד מקבוצת פולקסווגן בכל הנוגע לכיול של מערכות הסיוע הבטיחותיות (ADAS). זו שנמצאת ב-2008 מספקת תחושת היגוי מלאכותית ופונקציית השמירה על הנתיב מטרידה את הנהג במשיכות הגה תכופות. למרבה המזל יש למערכת מתג ניתוק גדול, ברור ונגיש.

יכולת טיפוס מיומנת על מדרכות גבוהות

בעיר ה-2008 ממלאת היטב את ייעודה בזכות כושר תמרון טוב ברחובות צפופים ויכולת טיפוס מיומנת על מדרכות גבוהות, למרות מרווח הגחון הצנוע. מערך יעיל של חיישנים היקפיים ומצלמה אחורית איכותית מסייעים לשמור על שלמות המרכב.

המחיר של גרסת הבסיס של פיז'ו 2008 החדשה מתחיל ב-128 אלף שקל וגרסת הפרימיום המאובזרת היטב מוסיפה עוד כ-7000 שקל לשורה התחתונה. אלה מחירים שמציבים אותה במרכז קשת המחירים של אחד מפלחי השוק הצפופים והתחרותיים ביותר כיום בשוק הישראלי, שכולל דגמים, שחלקם מרווחים וחזקים יותר. אבל ה-2008 מרוויחה בכבוד מקום גבוה על מטריצת התמורה לכסף בפלח עם שילוב מדויק בין אופנתיות, תחכום, אבזור ויכולת דינמית. יהיה מעניין לראות היכן תמוצב הגרסה החשמלית שלו, שנמצאת מעבר לפינה. 

חלק מהמתחרים

רנו קפצ'ור 2020

מעבר לפינה נמצא הדור החדש של רנו קפצ'ור, שממדיו צמחו בכל הכיוונים והוא מציע הרבה יותר מרחב לרגליים ולמטען מקודמו. הוא מצויד בעמדת פיקוד דיגיטלית חכמה ומערך של עזרי בטיחות וסיוע. המנוע העיקרי יהיה 1.3 ליטר טורבו-בנזין עם 130 או 155 כוחות סוס ותיבה כפולה מצמדים. באופק נמצאת גם גרסת פלאג-אין מעניינת

קיה סלטוס

ה"סלטוס" אמורה לסגור השנה אצל קיה נישה בין ה"סטוניק" הקומפקטית לבין דגמי הנירו והספורטאג', הן מבחינת מחירים והן מבחינת ממדים. הרכב מציע ממדים נדיבים, בסיס גלגלים ארוך יחסית, תא נוסעים מרווח ומערך פיקוד מודרני. הוא מוצע בשווקים שונים עם מנוע 1.6 ליטר טורבו-בנזין אך המפרט המדויק לישראל טרם פורסם

טויוטה יאריס קרוס

מעבר לפינה נמצא דגם ה"קרוס" החדש של טויוטה, שמבוסס על היאריס וישתבץ מתחת ל-CH-R הפופולרי. הוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.56 מטר ומציע עיצוב חוץ ופנים אופנתי ועמוס בטכנולוגיות עדכניות. המנוע העיקרי הוא היברידי חדש עם בסיס מנוע שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר. מפרטים מלאים טרם פורסמו