הצרות באל על לא נרגעות. לאחר שמוקדם יותר פורסם כי נציגות ועד עובדי אל על יוצאים במתקפה נגד טייסי החברה ונגד ההנהלה, הודיע יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ליו"ר מועצת עובדי אל על שרון בן-יצחק ולכל חברי מועצת עובדי החברה, כי החליט להשעותם לאלתר - לאחר שהתנהלו בניגוד להוראות ההסתדרות ובאופן הפוגע בכלל עובדי אל על.
נציגי הוועד לא הסתפקו רק במכתב. בעיצומה של ישיבה שנערכה בין נציגי ההנהלה, נציגי ההסתדרות ברשות אבי אדרי ונציגי הטייסים פרצו נציגי וועד העובדים ולפי נציגי ההסתדרות "פרצו לישיבה, הפכו שולחנות וקיללו". בהסתדרות מבהירים: "ונדליזם ואלימות לא יתקבלו. זו התנהלות שתוקעת את כל המו"מ".
אחרי שארנון בר דוד הודיע כי הוא משעה את הוועד, יפעלו כעת להקמת מועצת עובדים חלופית על מנת להמשיך את השיח מול ההנהלה.
במכתב שהגיש לפני דקות אחדות יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ליו"ר מועצת עובדי אל על שרון בן-יצחק ולכל חברי מועצת עובדי אל על, הודיע להם יו"ר ההסתדרות כי החליט להשעותם באופן מיידי מתפקידם בנציגות העובדים.
"הובאו לידיעתי האירועים החמורים אשר התרחשו היום במהלך ישיבת מו"מ של הנהלת אל על עם סקטור הטייסים בליווי ההסתדרות", כתב בר-דוד, וציין כי מדובר ב"חציית קו אדום בוטה של חברי מועצת העובדים, זאת בהמשך להתנהלות בניגוד להוראות ההסתדרות, מדיניות ההסתדרות והמצופה מנציגות עובדים בעיקר בתקופת משבר כה קריטית לחברה ולעובדיה".
בהודעתו לחברי מועצת העובדים מתח יו"ר ההסתדרות ביקורת על התנהלותם, וציין כי "התנהגות זו וחבלה במו"מ, פוגעת בכלל עובדי החברה, אשר מצויה בצומת דרכים גורלי".
"נכנעים פעם נוספת לבריונות ולסחטנות שמפעילים הטייסים באל על"
היום טענו בנציגות ועד העובדים כי 50% מטייסי החברה (שמספרם עומד על כ-650) חזרו לעבוד בשכר מלא "למרות שאין בכך צורך אמיתי". לטענת נציגות עובדי אל על: "הנהלת החברה ונציגי איגוד התחבורה בהסתדרות נכנעים פעם נוספת לבריונות ולסחטנות שמפעילים הטייסים באל על. מעל ל-90% מעובדי החברה נמצאים בחל"ת, ועתידם התעסוקתי תלוי בין שמיים לארץ. למרות זאת הוחזרו כ-50% מטייסי החברה לעבוד בשכר מלא, למרות שאין בכך צורך אמיתי, ונציגי הטייסים אף דורשים כעת להחזיר טייסים נוספים, וזאת בניגוד לכל היגיון או צורך של החברה".
נציין כי אל על הודיעה כי אין בכוונתה להחזיר את טיסות הנוסעים הסדירות שלה לפחות עד לסוף יוני. עיקר הפעילות של החברה היא בתחום המטען לרבות טיסות שמשנעות ציוד רפואי מהעיר וואהן בסין ליעדים באירופה (עם עצירה בנתב"ג) וכולל טיסות מטען שאל על קיבלה היתר לבצען בקו תל אביב-איסטנבול - עם ציוד שיועבר לארה"ב. לטובת הפעלת הטיסות הללו אל על זקוקה לטייסים, אלא שטענת נציגות וועד העובדים היא שמהלך החזרת העובדים נעשה במחשכים.
עוד מזכירים כי למרות בקשת הטייסים להתפצל מנציגות העובדים, הם עדיין חלק מהנציגות: "זאת ההתנהלות שהביאה את אל על למצב שבו היא נכנסה למשבר הקורונה. וועד העובדים לא מתכוון לתת לזה יד. הטייסים כופים על החברה פעם נוספת הסכמים שמרוקנים את קופת החברה ומסכנים את המשך קיומה של חברת אל על. הטייסים מחזיקים את ההנהלה ואת ההסתדרות כאחד, כבני ערובה, ומתנהלים כגנבים בלילה, מאחורי גבה של נציגות העובדים המשותפת. בעוד שעובדי החברה מכל המגזרים - תחזוקה, מנהלי ודיילים, אשר חלקם הגיעו לפת לחם בתקופת החל"ת הממושכת, מבינים את גודל השעה ואת המצב הקריטי בה נמצאת אל על, עסוקים טייסי החברה, אשר גם כך שכרם גבוה במאות אחוזים משכרם של יתר עובדי החברה, בדאגה אך ורק לעצמם".
עוד מבהירים בוועד כי: "נציגות העובדים לא תאפשר לטייסים להמשיך לחלוב ולהרוס את החברה, ולעשות בה ככל העולה על רוחם בחסות ההסתדרות, ולכן עצרה נציגות העובדים את ישיבת המו"מ שהתנהלה הבוקר בין ההנהלה לטייסים, בהשתתפות נציגי איגוד התחבורה בהסתדרות".
מנציגות טייסי אל על נמסר בתגובה: "הטייסים הודיעו מהיום הראשון של משבר הקורונה, כי הם נרתמים לצעדי התייעלות מיידים ויעשו הכול כדי לשמור על קיומה של חברת אל על. לאחר שטיסות הנוסעים בעולם ובישראל הפסיקו להמריא ולנחות, התגייסו 280 מטייסי החברה לטיסות המטען והחילוץ של אל על, בתנאים לא תנאים, תוך סיכון מקצועי ובריאותי, כאשר חלקם אף נדבקו בקורונה. כל זאת, על-מנת לסייע לחברה לפעול ולייצר הכנסות גם בתקופה של משבר גלובלי ששיתק את כל תעשיית התעופה בעולם.
"טייסי אל על מבינים, כי על-מנת לשמור על קיומה של חברת אל על הם יצטרכו לפעול במבנה ובתנאים שונים, גם מאלה של הסכם ההתייעלות האחרון שבמסגרתו הם היו מהיעילים מבין טייסי החברות הסדירות בעולם. לצערנו, מגזרים מסוימים בחברה, ממשיכים לחיות בעולם של טרום המשבר, ופועלים בכל דרך על-מנת לסכל את תוכנית ההבראה של החברה ולהפיל את הבית על יושביו. הטייסים יוסיפו לנהוג באחריות ולשתף פעולה עם הנהלת החברה ועם ההסתדרות הכללית, על-מנת להציל את חברת התעופה הלאומית של ישראל".
מזה שבועות ארוכים שאל על נמצאת בהתדיינות מול בנקים ומול משרד האוצר ונציגות עובדיה במטרה לקבל הלוואה של 400 מיליון דולר בערבות של 82.5% מהמדינה. משרד האוצר הציב לאל על שורה של התניות בדרך להלוואה המיוחלת בהן הצורך בהתייעלות שתתבטא בקיצוץ של 30% מפעילות החברה, צי מטוסיה ועובדים. כיום מועסקים באל על כ-6,300 עובדים, רובם כאמור בחל"ת.
לאחרונה פנה יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד למשרדי האוצר והרווחה בבקשה להאריך את תקופת החל"ת לעובדי הסקטור. תנאי קריטי שברור שלא יאפשר לאל על לקבל את הסיוע המיוחל הוא הסכם קיבוצי עם העובדים. נדמה שזהו האתגר הגדול ביותר משום שהוא לא נראה באופק. תנאים נוספים כוללים הבטחה של הזרמת הון מבעלי החברה, משפחת בורוביץ' ולהגיע להסכם עם הגופים המלווים בחו"ל לפריסת חוב בהיקף של 150 מיליון דולר. לאחרונה פרסמה אל על את דוחות 2019 אליהם הצטרפה הערת עסק חי. המסר שאל על משדרת הוא שלולא מימון היא לא תוכל לשרוד את משבר הקורונה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.