לקראת סוף יוני יושקו בישראל אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית. האפליקציות החדשות, שיופעלו בידי שלוש חברות פרטיות, יהוו אופציה נוספת למשתמשים בתחבורה הציבורית לצד כרטיס הרב-קו, שבאמצעותו מתבצע התשלום היום. מטרת השימוש באפליקציה היא לפשט את התשלום בתחבורה הציבורית, ולאפשר למשתמשים לשלם על נסיעות שבוצעו מראש - מבלי לקנות חוזי נסיעה מבעוד מועד. הנוסעים ישלמו על כל נסיעה בנפרד, ובסוף החודש - תחשב האפליקציה בדיעבד את המסלולים שביצעו ותבחר עבורם את המסלול הזול ביותר בהתאם לנסיעות.
ואומנם, האפליקציות החדשות מבטלות את ההנחות הקיימות בשימוש בכרטיס הרב-קו - הערך הצבור והסדרי ה"חופשי חודשי" או ה"חופשי יומי" יבוטלו. הזכאים להנחות לקשישים, סטודנטים ובני נוער, יוכלו ליהנות מהנחה גם באפליקציה. לנוסעים לא תהיה ודאות ראשונית לגבי סכום התשלום שייגבה בסוף החודש, ובמקרים מסוימים התשלום באפליקציה עשוי להיות גבוה יותר מאשר שימוש ברב-קו.
שיטת התשלום החדשה באפליקציה היא שיטת תשלום "בדיעבד", ולא מונהגת במדינות נוספות - מדובר במודל ייחודי לישראל. היא תכלול שישה תעריפים שונים, והמחיר בסופו של דבר יחושב לפי רדיוס הנסיעה. התשלום הוא עבור נסיעה בודדת, עד התקרה היומית לפי המעגל, ולפי כלי התחבורה - אם הנסיעה התבצעה רק באוטובוסים, או בשילוב רכבות. הנוסעים לא יכולים לדעת מראש מהו התשלום עבור הנסיעות שלהם, והאם האופציה המשתלמת ביותר עבורם היא דווקא להמשיך להשתמש ברב-קו. נראה כי מדובר בשיטת חישוב שאומנם מפשטת את התהליכים עבור האפליקציות ומשרד התחבורה בשל הדיגיטציה שלה, אך אזרחים המעוניינים בוודאות באשר לתשלום, עלולים להיתקל בקושי ובצורך להתמודד עם חישובים מסובכים.
הנחות בהתאם לשימוש
במשרד התחבורה לא דוחפים את הציבור להשתמש באפליקציה, אלא רוצים לאפשר אופציית תשלום נוספת. התשלום עצמו והכדאיות תלויים בפרופיל השימוש של כל אדם באופן ייחודי. בניגוד לשיטת הרב-קו, שבה המשתמשים נהנים מ"ערך צבור" המוסיף סכום של 25% נוספים בטעינת הכרטיס מסכום של 30 שקל, ההנחות בתשלום באפליקציות, יחלו רק מסכומי שימוש של יותר מ-200 שקל. לחלק מהמשתמשים הקבועים, עדיין יהיה זול יותר להמשיך להשתמש בכרטיס הרב-קו. כך למשל, בנסיעות פנימיות בתוך ערי פריפריה, שם המחירים נמוכים מ-5.90 שקל.
דוגמה אחרת לחישוב הגמיש היא משתמשי החופשי חודשי; אם למשל, אדם גר בחולון ועובד בתל-אביב ורוכש חופשי חודשי עבור שימוש ב"טבעת 1" בעלות של 213 שקל, ומשתמש 22 ימים בחודש בתחבורה בציבורית, ישלם 215 שקל באפליקציה. ואומנם, אם במהלך החודש אותו אדם נסע פחות למשל בשל חופשת מחלה, השימוש באפליקציה יהיה משתלם וזול יותר. אם אדם נוסע עם רב-קו מתל-אביב להרצליה, הוא ישלם 21.5 שקל באמצעות הרב-קו (חופשי יומי), אך 16 שקל באפליקציה. האפליקציה בסיטואציות הנכונות "קונה" ללקוח את החופשי חודשי - בכך שהיא מפחיתה את החיוב, ומתאימה את המשתלם לפי השימוש בדיעבד.
הנחות באפליקציית התשלום
שיטת התמחור קובעת 6 מדרגות מרחק נסיעה המחושב באמצעות טווח אווירי; בנסיעה של עד 15 ק"מ ישלמו הנוסעים 5.90 שקלים, ועד לטווח של 25 ק"מ יהיה התשלום 10 שקלים. נסיעות של עד 15 ק"מ יעלו לכל היותר 13 שקלים ביום או 16 שקלים בנסיעה משולבת עם הרכבת (כרטיס חופשי-יומי בגוש דן עולה 13.5 שקלים).
תעריף הגיל גם הוא ישתנה; הנחה לגימלאים תינתן מגיל 62 עבור נשים ולא 60 כנהוג היום, וגברים יקבלו את ההנחה החל מגיל 67, ולא 65 - כך, מתאימים למעשה במשרד התחבורה את התעריפים לגיל הפנסיה הנהוג היום (השינוי יחול החל מפברואר 2021, גם בחוזי הרב-קו).
"לאנשים שאין להם רב-קו, לא נוסעים באופן קבוע, ולא רוצים להסתבך נניח עם ההטענה שלו, זו יכולה להיות אופציה טובה. אבל עבור מישהו שנוסע באופן קבוע על ציר בנימינה-תל-אביב ברכבת ומוסיף נסיעות באוטובוס עבור המייל האחרון, לא בטוח שזה יהיה פתרון העדיף", אומרת שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון 15 דקות, המקדם תחבורה ציבורית בישראל ומעודד הפחתת שימוש ברכב הפרטי. "היה טוב אילו משרד התחבורה היה בונה כלי שעוזר לנוסעים הקבועים להשוות בין עלות החוזה החודשי שלהם והתשלום שיוכלו לבצע באמצעות האפליקציה. זה גם יוכל לעזור לנוסעים להחליט אם להצטרף או לא, ולחסוך הרבה תסכול עבור אותם נוסעים שהאפליקציה היא לא חלופה עדיפה עבורם, אבל ייקח להם חודש שלם ואולי יותר כדי לגלות זאת".
דפוסי הנסיעה ייחשפו
אפליקציות הנסיעות החדשות יתופעלו באמצעות שלוש חברות מסחריות; מוביט, הופאון וישראכרט. משרד התחבורה לא השקיע כסף במעבר לתשלומים דרך האפליקציות הפרטיות, אך מבחינת החברות מדובר בהזדמנות לדריסת רגל בעולם התשלומים באפליקציות. בעוד כחודשיים אומנם תצטרף אליהם אפליקציה ממשלתית של הרשות לתחבורה ציבורית, אך כרגע הן הראשונות - מה שמעורר אי נוחות בנוגע לפרטיות המידע של הנוסעים - שאותן חברות ילמדו את דפוסי הנסיעה שלהם. במשרד התחבורה אמנם אוסרים על החברות לסחור במידע ולמכור אותו למפרסמים, אך החברות יוכלו להשתמש במידע כדי לפרסם ללקוחות בעצמן, והמשתמשים יוכלו לבחור שלא לקבל מהן מידע פרסומי.
עד כמה המידע הפרטי שלנו בידי החברות? במקרים רבים, מדובר בחוכמת הבדיעבד. בשנת 2016 האקרים פרצו לשרתי אובר וגנבו פרטים של כ-57 מיליון משתמשים. במקום להודיע לרשויות, לנהגים ולמשתמשים שהמידע הפרטי שלהם דלף, אובר שילמה כ-100 אלף דולר כדי "להשתיק" את ההאקרים, ורק בשנת 2017 הודיעה על הפריצה לרשויות, ובכך הנושא הגיע לבתי המשפט.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.