על רקע מעבר מינהל התכנון ממשרד האוצר למשרד הפנים, התפרסם הבוקר (א') דוח הפעילות השנתי לשנת 2019. הדוח כולל מידע ונתונים המסכמים את פעילות מוסדות התכנון השונים ברמה הארצית והמחוזית.
מהדוח עולה כי מוסדות התכנון אישרו 140,608 יחידות דיור - 33% יותר מהיעד שקבעה הממשלה; מתוכן, 42,500 יחידות דיור ביישובים הערביים. כמו כן, נודע כי קודם פרויקט המטרו, פרויקט התשתית הגדול ביותר שתוכנן אי-פעם בישראל, וכי אושרו 20 שמורות טבע.
תקציב מינהל התכנון לשנת 2019 עמד על סכום של כ-405 מיליון שקל. בסיס התקציב של מינהל התכנון לשנת 2019 (ללא הוצאה מותנית בהכנסה, ללא העודפים המחויבים וללא מקורות תקציב חיצוניים) עמד על כ-288 מיליון שקל. מתוך כלל הסכום ביצע מינהל התכנון תשלומים בהיקף של 362 מיליון שקל, שהם 89% מתקציב המזומן, לעומת 337 מיליון שקל בשנת 2018.
דוח מינהל התכנון לשנת 2019 דיווח על אישור של 150,608 יחידות דיור, שזה קצת יותר ממה שאושר בשנת 2018. בדומה לשנה הקודמת, כ-40% מכלל הדירות שאושרו נמצאות באזורי הביקוש, כלומר בערי מחוזות מרכז ותל-אביב. יש לציין כי בשתי השנים האחרונות עובר מינהל התכנון את היעדים שהציבה הממשלה בתחום זה. חשוב לדעת כי אישורן של תוכניות אין משמעותו שהן אכן מומשו.
בשנת 2019 הוכרזו בוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור) 26 מתחמים ובהם כ-38,000 יחידות דיור. מתוכם 21 מתחמי פינוי-בינוי בשטחים עירוניים קיימים (בהשוואה ל-10 מתחמים בשנת 2018). מרבית המתחמים שהוכרזו בשנת 2019 משקפים את מגמת התוכנית האסטרטגית לשנת 2040, המעודדת ציפוף וניצול מיטבי של שטחים בנויים על פני בנייה בשטחים שייעודם חקלאות.
בשנת 2019 הוכרזו יותר שמורות טבע וגנים לאומיים מבכל שנה אחרת מאז 1964. סך-כל היקף השטחים שהוכרזו הוא כ-240,000 דונם, וכמות שמורות הטבע החדשות עומדת על 20. בין השמורות החדשות ניתן לציין את נחל תבור, נחל מיצר, הר חרת והשמורה הימית בחופי ראש הנקרה-אכזיב.
מבחינת פרויקטי תשתית תחבורתיים, קידום המטרו מהווה את ההישג המשמעותי של מינהל התכנון בשנה החולפת. התוכניות כוללות שלושה קווי מטרו באורך כולל של 140 ק"מ וכ-105 תחנות המשרתות 23 רשויות מקומיות.
הות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) העבירה לאישור הממשלה 15 תוכניות, בהן: רכבת קלה במטרופולין תל-אביב - הקו החום - מקטע מזרחי; רכבת קלה במטרופולין תל-אביב - הקו החום - ושלוחה דרומית של "הקו האדום"; רכבל לעיר העתיקה בירושלים; תוכניות בתחום של אנרגיה מתחדשת וייצור חשמל בגז טבעי.
לנוכח הביקורת הרבה על משך קידום תוכניות, עורכי הדוח מציינים כי יש התייעלות בכמה תחומים. תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה קבע כי הכרעה בתוכנית בסמכות ועדה מחוזית תתקבל לכל היותר תוך 18 חודשים ממועד הגשתה. מהנתונים המוצגים בדוח עולה כי 78% מהתוכניות שהייתה בהן הכרעה ב-2019 עמדו השנה בפרק זמן זה.
הזמן הממוצע הכולל לאישור תוכנית בסמכות ועדה מחוזית עמד בשנת 2019 על 2.1 שנים - לעומת 2.4 בשנת 2018 ו-2.6 בשנת 2017. יש לציין כי נתונים אלה אינם כוללים תוכניות מתאר כוללניות לערים, שרבות מהן מקודמות ולא מגיעות למצב של אישור. ב-2019 הוגשו לוועדת העררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה 72 עררים. מעל 60% מהעררים נדונו תוך שלושה חודשים מיום הגשתם.
במסגרת תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה נקבע כי יוקמו מכוני בקרה - גופים ציבוריים או פרטיים שמטרתם לערוך הליכים של בקרת תכן ובקרת ביצוע בתחום הבנייה. המלצתם של מכוני בקרה על מתן היתר בנייה, אישור תחילת עבודות ותעודת גמר, מהווה תנאי הכרחי במסגרת הליך הרישוי בסוגי המבנים שנקבעו בחוק.
עד כה הוקמו רק שישה מכוני בקרה. חמישה מכונים הוקמו בשנת 2018, ואילו מכון נוסף הוקם בשנת 2019. בשנת 2019 נקלטו במכונים 28 בקשות לבקרת תכן. בנוסף, המכונים טיפלו ב-22 בקשות נוספות בבקרת הביצוע. בסך-הכול טופלו במכוני הבקרה כ-3,000 יחידות דיור.
מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, מסרה: "מינהל התכנון קידם תוכניות לתשתיות תחבורה, אנרגיה ומים, כל זאת תוך שמירה על מעמדם של השטחים הפתוחים לצד עמידה ביעדים השנתיים בתחום הדיור ואף מעבר לכך. מינהל התכנון ממשיך בקידום התוכנית האסטרטגית לשנת 2040, מתוך ההבנה כי תכנון ארוך-טווח ומושכל יאפשר פיתוח יעיל ומקיים אשר הוא תנאי מפתח למתן מענה לצורכי התושבים בעשורים הקרובים תוך הבטחת איכות חייהם".
"מינהל התכנון כשל"
משה פישר מקבוצת "בינוי שפוי" מסר: "מעבר למילים היפות על תכנון לכאורה מתקדם, הומני וידידותי, צריך לדעת ולהבין שקיים רוב עצום בציבור הן של מתכננים והן של אזרחים, תושבים מובילי דעה ודעת ביישובים השונים, הסבור כי מינהל התכנון כשל בגדול. ב'בינוי שפוי', עמותה המייצגת כ-60 יישובים מכל רחבי הארץ, אנו עומדים על העיקרים הבאים:
"א. חלה החמרה גדולה בחוסר השקיפות ובאי-שיתוף ציבור ברוב התכניות המקודמות.
"ב. הוותמ"ל, בהיותו הכלי המרכזי, ממשיך לתכנן ללא קשר וראייה עשרות אלפי 'קופסאות' מגורים, חלקן הגדול ירוד באיכות, תוך רמיסת זכויות הציבור, הרס השטחים הפתוחים, שוד והכחדת האדמות החקלאיות ובמנותק מצורכי התשתיות שלעתים נראה כאילו הם לא רלוונטיים בראייתו של מינהל התכנון.
"מינהל התכנון ממשיך במדיניות תכנון פוליטי הבא לשרת צרכים זרים, הרחוקים מהאינטרס הציבורי שזקוק לתכנון הגיוני, בעל מרחב ציבורי ראוי, ירוק והומני המלווה בתשתיות תחבורה ציבורית, עם תשתיות מוסדות לימוד ושטחי סחר לשרות הציבור".
דרור בוימל, מנהל תחום התכנון בחברה להגנת הטבע, מסר: "זו העת לשים את הדגש על תכנון איכותי, תוך התייחסות לנושא משבר האקלים, שמירת השטחים הפתוחים, מערכות תחבורה ציבוריות ותכנון עירוני איכותי. הדוח מראה כי אין שום צורך בוותמ"ל, שהוא כלי תכנון הרסני ודורסני, שעומד בניגוד לתכנון איכותי. עכשיו זה הזמן לסגור אותו ולא להאריך את פעילותו".
שי חג'ג', יו"ר מרכז המועצות האזוריות: "אנחנו רוצים בבנייה ובהגדלת היצע יחידות הדיור בישראל, אבל הדרך שבה הדברים נעשים כרגע- לא נכונה. הותמ"ל סיימה את תפקידה וכיום מתוכננות מאות אלפי יחידות דיור, שעדיין לא יצאו לביצוע. בעקבות תזכיר החוק שהוגש על ידי משרד האוצר להאריך את חוק הותמ"ל, הגיש חבר הכנסת רם בן ברק הצעת חוק לביטול הותמ"ל".
שר הפנים, אריה דרעי: "בשנה הבאה נמשיך את העבודה המאומצת של תכנון איכותי של יחידות דיור למגוון האוכלוסיות, לצד קידום תשתיות חיוניות. בדגש על מערכות הסעת המונים. בנוסף, לאור אפקט הקורונה והשפעתו על חיי התושבים, נקדם ביתר שאת גם את תוכנית המתאר הארצית למערכת הבריאות".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.