כשמחלקת החינוך בעיריית ניו יורק הורתה באפריל למורים להפסיק להשתמש באפליקציית זום (Zoom) להוראה, משיקולי הפרת פרטיות משתמשים, מיקרוסופט קפצה על ההזדמנות. צוות של 50 עובדים פעל סביב השעון עם אנשי מינהל ומורים ברחבי העיר, שמחלקת החינוך שלה היא הגדולה ביותר בארה"ב, כדי להעביר אותם למתחרה Microsoft Teams, תוכנת שיתופי הפעולה ושיחות הווידאו של החברה.
מיקרוסופט גם נתנה לניו יורק גישה מהירה לתכונות שהפכו את זום לפופולרית, כמו היכולת להציג יותר אנשים על המסך בו זמנית, וכפתור של הרמת יד. חודש לאחר מכן, למיקרוסופט יש יותר מ-110,000 משתמשי Teams במחוז ניו יורק, גם אחרי שכבר התירו מחדש את השימוש בזום.
הקורונה נתנה "זריקת דחף" למאבק על עתיד המחשוב העסקי - מיקרוסופט מול רשימה הולכת ומתארכת של יריבים. מדובר בהרבה יותר מאשר שיחות וידאו בלבד, המנכ"ל סאטיה נאדלה מהלל את Teams כמוצר קריטי לעתיד של מיקרוסופט - שהוא במהותו מערכת הפעלה חדשה שתשמש כמוקד למוצרים הידועים יותר של החברה כמו וורד, אקסל ופאוור-פוינט.
הגידול החד במספר האנשים שעובדים מהבית דחס שנים של התמודדות על נתחי שוק לכמה חודשים. עשרות מיליוני משתמשים חדשים נוספו ל-Teams ולמוצרים מתחרים של חברות ובהן זום, סלאק (Slack) וגוגל.
חלק מהמתחרים אומרים שמיקרוסופט משתמשת בטקטיקות של "מרפקים חדים" שמזכירות את העידן שבו מערכת ההפעלה חלונות שלטה בשוק התוכנה, כמו לחץ על חברות סטארט-אפ על ידי העתקת תכונות ממוצרים שלהן, הטלת ספקות במוצרים באוזני לקוחות, ומכירת חבילות תוכנה כדי להשיג יתרון. "הם רוצים לחסל אותנו, בניגוד לפיתוח מוצר נהדר שיכול לשמח את הלקוחות", אמר מנכ"ל סלאק, סטיוארט באטרפילד.
מיקרוסופט טוענת שהיא מתמקדת בעבודה עם מתחרים ולא נגדם, כולל אלפי שותפים שמשתלבים בשירותיה. אך מאז המגפה, העולם השתנה, אמר ג'ארד שפירו, סגן נשיא החברה שממונה על חטיבת מיקרוסופט 365, שכוללת את Teams: "אנחנו מתכוונים להתמודד ולנצח".
"שנתיים של מפנה דיגיטלי נדחסות לחודשיים"
מספר ההורדות בכל העולם של יישומי עסקים כמו Teams לטלפונים חכמים עלו מ-33.7 מיליון בשבוע בתחילת אוקטובר ל-80 מיליון במחצית אפריל, כך לפי חברת המידע App Annie. מספר ההורדות של יישומי שיחות וידאו הגיע ל-50 מיליון בשבוע - ביחס לרק 5 מיליון לפני שנה.
באפריל דיווחה מיקרוסופט שמספר המשתמשים ב-Teams עלה ל-75 מיליון משתמשים ביום, יותר מפי שניים ביחס לתחילת מרץ. באחד הימים השירות רשם 4.1 מיליארד דקות של מפגשים. "ראינו שנתיים של מפנה דיגיטלי נדחסות לחודשיים", אמר אז נאדלה, כשמיקרוסופט דיווחה על רווחים חזקים מהצפוי.
מבין יריבותיה של מיקרוסופט, זום מסרה באפריל כי היו לה 300 מיליון משתמשים ביום בשירותים בחינם ובתשלום - מדידה רחבה יותר מ-75 מיליוני המשתמשים הייחודיים של מיקרוסופט - לעומת 10 מיליון משתמשים בלבד בסוף 2019. במרץ דיווחה סלאק על גידול של 40% במספר המשתמשים בהשוואה לשני הרבעונים הקודמים.
בזירה יש גם מתחרות עם כיסים עמוקים: פייסבוק השיקה באפריל צ'אט וידאו בשם Messenger Rooms וגוגל אמרה שתהפוך את המוצר המקביל שלה, Google Meet, לחינמי לכולם. לדברי החברה בשיא הסגר עלה השימוש היומי במוצר יותר מפי שלושים ביחס לתחילת השנה - וכעת הוא עומד על יותר מ-100 מיליון משתמשים ביום.
המתחרה הוותיקה ויתרון הענן
הצוות של תוכנת Teams העניק לה יתרון לפיתוי לקוחות בדמות תיק המוצרים הרחב של שירותי הענן של מיקרוסופט, שם יותר ויותר חברות מאחסנות נתונים ומריצות יישומים. שירותי הענן עזרו למנף את מיקרוסופט לשווי שוק של מעל טריליון דולר באפריל 2019 - החברה השלישית שעשתה זאת, אחרי אפל ואמזון. בחודשים האחרונים מיקרוסופט מחליפה מקומות עם אפל בדירוג כחברה בעלת השווי הגבוה בעולם. ההכנסה השנתית עלתה מ-86 מיליארד דולר ויותר ב-2014, השנה בה נכנס נאדלה ללשכת המנכ"ל, ליותר מ-125 מיליארד דולר ב-2019, במידה רבה בזכות שירותי הענן המסחריים.
שיחות הוועידה בווידאו הפכו במהירות ליישום המחץ (קילר אפ) של עידן הקורונה, מה שהפך את זום, חברה בת תשע שנים שהוקמה על ידי אריק יואן, מנהל לשעבר בסיסקו, ליריבה הגדולה של Teams. מיקרוסופט האיצה פיתוח של תכונות חדשות בתחום כדי להתחרות מעמדת יתרון, אמר מנהל יחידת Teams, ג'ף טפר. בין היתר, היא הודיעה על השקטת רעשי רקע בזמן אמת, כדי שלא ישמעו את ההקלקה על המקלדות או את שואב האבק. חידוש נוסף הוא רקע מוזמן לצילום, שמשתמשי זום אוהבים מאד. ויש גם תמיכה מיוחדת ללקוחות ידועים, כמו ליגת הפוטבול הלאומית (NFL), שהשתמשה ב-Teams כדי לנהל את הדראפט של 2020.
אחת האטרקציות של זום היא שניתן לראות בו זמנית 49 אנשים - ומיקרוסופט שיפרה את יכולותיה גם בתחום זה. Teams הציגה עד תשעה משתתפים על מסך יחיד, גם במפגשים של 250 בני אדם, כעת משווים במיקרוספוט את המספר הזה ל-49 של זום.
למיקרוסופט יש יריבות עוצמתית במיוחד עם סלאק, שמפעילה פלטפורמה של מסרונים קבוצתיים שהיא גם מנסה להפוך למוקד יישומי ענן. החברה, שהושקה ב-2014, צמחה ממאמצים לפתח משחק וידאו. המשחק לא היה להיט, אך הקוד שהחברה מסן פרנסיסקו כתבה כדי לעזור לעובדיה לתקשר ביניהם התברר כמוצלח.
בתוך כמה שנים היא הפכה לאחד מהסטארט-אפים העסוקים ביותר בעמק הסיליקון. הפוטנציאל שלה להחליף את האי-מיילים בצ'אט מקוון היה האטרקציה המרכזית, אך באטרפילד אמר גם שסלאק יכולה להיות פורטל למערכות תוכנה נוספות, עם קישורים לטוויטר או לתוכנות עסקים כמו של סיילספורס.קום.
ב-2015 הציעה מיקרוסופט לסלאק להתמזג, אך סלאק סירבה, לפי מקור שהיה מעורה במו"מ. כשמיקרוסופט השיקה את Teams בנובמבר 2016, באטרפילד הגיב בפרסום מכתב סרקסטי במודעות בעיתונים: "מיקרוסופט יקרה. וואו. חדשות גדולות! אנחנו ממש נרגשים שיש לנו קצת תחרות".
"סלאק איימה להפוך למקום בו מבלים רוב הזמן"
בן קנינג, לשעבר מנהל מוצר ב-Teams שמכהן כעת כסגן נשיא חברת תוכנת השיתוף סמארטשיט מבלוויו, וושינגטון, אמר שבתכנון Teams, מיקרוסופט העתיקה למעשה כמה תכונות פופולריות של סלאק כדי להפוך את המעבר לתוכנה שלה לקל ופשוט. "סלאק איימה להפוך למקום בו מבלים בני אדם את רוב הזמן שלהם", הוא אמר. "אנחנו ידענו ששיתוף פעולה של צוות לא היה משהו שמיקרוסופט הצליחה בו במיוחד".
מיקרוסופט פנתה אל לקוחות בפוטנציה, ואמרה להם שלסלאק אין אבטחה ותכונות עמידה בפיקוח שהם יצטרכו, אמר קנינג, שהיה מעובר בפיתוח המוצר ועבד בצמוד לאנשי המכירות שלו. הטענה של מיקרוסופט הייתה שהלקוחות יצטרכו לשלב בעצמם את תכונות האבטחה או פשוט לקנות את Teams, שכבר כללה אותן.
ביולי 2019, כמה שבועות אחרי ההנפקה הראשונה של סלאק, מיקרוסופט פרסמה הודעה לעיתונות שבה נאמר ש- Teams הגיעה ליותר מ-13 מיליון משתמשים פעילים ביום, יותר מהמשתמשים של סלאק, כ-10 מיליון. באטרפילד אמר בתגובה שהנתונים שמיקרוסופט פרסמה לא ניתנים להשוואה מדויקת עם מספר המשתמשים הפעילים של סלאק. הוא טען גם שמיקרוסופט פרסמה את ההודעה שלה בעיקר כדי לערער את אמון המשקיעים והלקוחות בחברה שלו. אבל סלאק הייתה ב"תקופה השקטה" של ההנפקה, ולא יכלה להגיב רשמית.
מיקרוסופט פרסמה בנובמבר עדכון של נתוני המשתמשים, שהראה ש-Teams עדיין מובילה, לפני דו"ח הרווח של סלאק, שמנייתה צנחה ב-10% באותו יום. מיקרוסופט טענה שהיא מספקת מדידה מדויקת של בסיס המשתמשים הפעלים ב-Teams, והכחישה שהפרסום נועד לפגוע במתחרה שלה. "החלטות הגילוי שלנו נובעות מעמידה ביעדי מפתח, מחזור הרווח שלנו או קרבה לאירועים חשובים כמו כנס Inspire, שהוא אחד האירועים השנתיים הגדולים שלנו, ולא בתגובה למתחרים", כתב שפירו בתגובת אי-מייל.
טוד מקינון, מנכ"ל אוקטה, כלי מקום העבודה שמסייע לחברות לספק גישה בטוחה לתוכנה מבוססת ענן לעובדים שלהן, אמר שנציגים של מיקרוסופט הציעו ללקוחות שלו לכסות את עלויות ההנדסה כדי לעבור מאוקטה לגרסה של מיקרוסופט. חשבון העלויות ההנדסיות, הוא אמר, יכול להגיע למיליון דולר לכמה משתמשים. מיקרוסופט לא הגיבה בעניין זה.
מיקרוסופט, כזכור, הייתה אולי המנצחת הגדולה ביותר של מהפכת המחשב האישי עם השקת חלונות ב-1985, שהפכה לתוכנה המצליחה ביותר שנמכרה אי פעם. בשנות ה-90, הממשל האמריקאי תבע את מיקרוסופט בנימוקי הגבלים עסקיים על השימוש שלה לכאורה בדומיננטיות של מערכת חלונות כדי להחניק תחרות בשוק הדפדפנים. שני הצדדים הגיעו בסופו של דבר להסדר, אך מיקרוסופט הייתה איטית בהסתגלות למהפכת האינטרנט, ונכשלה במעבר לטלפונים או מחשבים ניידים כעבור עשר שנים.
מתחילת כהונתו במנכ"ל ב-2014, נאדלה חיפש יותר שותפויות מכפי שחיפשה החברה בעבר, כולל עם יריבות כמו אורקל וגוגל. למרות שוושינגטון העלתה על הכוונת שלה החנקה של תחרות על ידי ענקיות ההייטק, מיקרוסופט הצליח להתחמק במידה רבה מהחקירות. אך עוזרים של יו"ר תת הוועדה להגבלים עסקיים (אנטי-טראסט) בבית הנבחרים האמריקאי, דייויד סיסילין, דמוקרט מרוד איילנד, החלו לתשאל יריבים של מיקרוסופט על נוהלי העסקים של ענקית התוכנה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.