תאגיד קוקה קולה הודיע אתמול (ו') כי יספיק לפרסם בפלטפורמות המדיה החברתית פייסבוק וטוויטר באופן גלובלי ל-30 ימים לפחות. בתאגיד הבהירו כי אינו מצטרף לחרם על הרשתות החברתיות באופן רשמי, אך הודיעו כי "אנחנו עושים הפסקה בפרסום".
בשבוע האחרון קבוצת ארגונים קראה למפרסמים מסביב לעולם להפסיק לפרסם במדיה החברתית של פייסבוק במהלך חודש יולי, תחת קמפיין נרחב ברשת החברתית המתחרה טוויטר בשם "#StopHateProfit". כבר מעל ל-90 משווקים מורשים, שמשתמשים בפייסבוק לנתח גדול מהפרסום שלהם, ביניהם רשת הסלולר ורייזון, פטגוניה ודה נורת' פייס, הודיעו על כוונתם להצטרף לחרם. בין הארגונים שקראו לחרם על פייסבוק היו הליגה נגד השמצה והעיתונות החופשית בארה"ב.
"אין מקום לגזענות בעולם ואין מקום לגזענות במדיה החברתית", אמר מנכ"ל ויו"ר קוקה קולה ג'יימס קווינסי בהצהרה רשמית, "חברת קוקה קולה תפסיק פרסומות בתשלום בכל פלטפורמות המדיה החברתית הגלובליות ל-30 יום לפחות. אנחנו ניקח את הזמן הזה כדי להעריך מחדש את מדיניות הפרסום שלנו כדי לבדוק מה זקוק לשינוי. אנחנו גם מצפים לאחריות ושקיפות משותפינו במדיה החברתית".
ההצהרה של ענקית המשקאות הקלים מגיעה לאחר שתאגיד הצריכה העולמי יוניליוור מסר אמש כי בכוונתו להשהות את הפרסום בפייסבוק, באינסטגרם ובטוויטר "עד סוף השנה לפחות".
לאחר הצהרת קוקה קולה, חברת האופנה ליווי'ס ודוקרס הודיעה כי גם היא תפסיק את הפרסום בפייסבוק ואינסטגרם לפחות לאורך חודש יולי הקרוב - "פייסבוק צריכה לעשות פעולות נגד דיסאינפורמציה ושיח שנאה בפלטפורמות שלה. זה לא מקובל בהתחשב בערכי המותגים שלנו. אנחנו ודוקרס מצטרפים למאבק #stophateprofit ונפסיק את כל הפרסום שלנו בפייסבוק".
"בהתחשב באחריות שלנו כלפי הצרכנים ובצל באווירה המקוטבת בארה"ב, החלטנו כי לפחות עד סוף השנה, לא נעלה פרסומות של המותגים שלנו ברשתות החברתיות פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר בארה"ב", מסר אתמול תאגיד יוניליוור בהצהרה שנשלחה במייל וחיזקה את מהלך חרם הפרסום על פייסבוק והחברות הבנות שלה. "פרסום בפלטפורמות הללו בשלב זה לא יוסיף ערך לחברה ולצרכנים. בהמשך, אולי תשתנה עמדתנו".
החברה הוסיפה ואמרה כי היא תשמור על תקציבי המדיה שלה בארה"ב על ידי מעבר לפרסום באמצעי תקשורת אחרים. "אנו משתפים פעולה עם כל הפלטפורמות הדיגיטליות כדי לבצע שינוי משמעותי ולפעול באמון ובשקיפות", נכתב בהצהרת החברה. "התקדמנו משמעותית, ואנו מכירים במאמציהם של שותפינו, אך יש לעשות הרבה יותר, במיוחד לאור גילויי השנאה בתקופת הבחירות הסוערת הזו בארה"ב".
גם חברת הממתקים הרשי'ז הודיעה מאוחר אמש כי תחתוך את תקציבי הפרסום שלה בפייסבוק ואינסטגרם בשליש עד סוף 2020, התאגיד גם יצטרף לחרם.
ענקית מוצרי הצריכה פורקטר & גאמבל, שגם מוציאה סכומי עתק על פרסום בפלטפורמות של מארק צוקרברג, הודיעה מוקדם יותר השבוע כי היא בוחנת מחדש את כל אפיקי המדיה והפרסום שלה כדי "לוודא שהתוכן והפרשנות עליו מכבדים את כל האנשים, וכדי להיות בטוחים שהתוכן שלנו אינו סמוך לשיח שנאה".
מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, פרסם בעקבות הדברים פוסט שבו עידכן כי החברה תשנה את מדיניותה לגבי שיח שנאה במודעות שלה.
בכתבה שפורסמה בניו יורק טיימס מצוטטים בכירים במשרדי פרסום שמסבירים כי מאז שצוקרברג הגן על המדיניות הפאסיבית של פייסבוק כלפי פוסטים של טראמפ שהכילו מידע שגוי או קידמו אלימות, הם מבטלים קמפיינים פרסומיים על גבי הפלטפורמה. כך למשל, מייסד משרד פרסום דיגיטלי ניו יורקי עודד את לקוחותיו להקפיא מיליוני דולרים שיועדו לפרסום בפייסבוק כיוון ש"פייסבוק נמצאת בצד הקיצוני של חוסר האכפתיות".
מנכ"ל חברת פרסום אחרת צוטט: "מפרסמים 'החליקו' עד כה לפייסבוק וכעת אנחנו שומעים אותם אומרים שיהיה להם קשה יותר לעמוד מהצד". חברה שוודית הכריזה בחשבון הלינקדין שלה שאמנם היא "תלויה באופן חיוני בפרסום בדיגיטל, אבל אינה מוכנה להמשיך לממן מכספה מערכת חולה", ושזה בלתי אפשרי מבחינה מוסרית עבורה "להמשיך ולהזין פלטפורמה רווית שנאה, שמקדמת אלימות ומידע שגוי". ראש סוכנות פרסום אחרת הסיבר כי הוא עצר את כל מודעות הפייסבוק של הסוכנות בעקבות "הגברת השיח המפלג וחוסר האחריות של פייסבוק כפלטפורמה".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.