למרות חוסר הוודאות בשווקים הפיננסיים, ועל רקע הצלחותיהן של כמה הנפקות ראשוניות בבורסת תל אביב, גם חברת מספנות ישראל מקדמת ניסיון (נוסף) לגייס הון ראשוני (IPO) בשוק ההון המקומי. הנפקה מתוכננת (טרם נודעו השווי והיקף הגיוס) של מספנות ישראל עלתה לכותרות בעבר יותר מפעם אחת, אבל עד כה תוכניות ההנפקה לא יצאו לפועל.
חברת גולד בונד, המחזיקה ב-25% ממספנות ישראל, עדכנה על כוונתה של החברה הכלולה לבצעה את ההנפקה, שעיתויה ותנאיה טרם נקבעו. בעלי המנית במספנות כוללים מלבד גולד בונד - שבעלי השליטה בה הם שלומי פוגל ומשפחת שמלצר - את פוגל ושמלצר ישירות, וכן את סמי קצב, יו"ר מספנות ישראל.
תוכניות ההנפקה מקודמות לאחר רבעון ראשון חיובי שסיכמה מספנות ישראל, למרות פגיעת משבר הקורונה בחלק מפעילויותיה. החברה הציגה שיפור של 10% בהכנסותיה, שהגיעו ל-186 מיליון שקל, לצד עלייה של 7% ברווח הנקי שלה, שהסתכם בכ-19 מיליון שקל. בדרך לשורה התחתונה נהנתה מספנות ישראל משיפור גם בשורה הגולמית והתפעולית, והציגה עלייה משמעותית בהוצאות המימון שלה.
מספנות ישראל מחלקת את פעילותה לארבעה מגזרים עיקריים. הגדול בהם עד השנים האחרונות כלל תכנון, בנייה, תחזוקה ומתן שירותים לכלי שייט, בעיקר צבאיים וגם אזרחיים (המגזר הימי). נוסף על כך, החברה עוסקת בטעינת ופריקת מטענים (מגזר הנמל), בהובלה ימית, ומאז 2016 גם בפעילות בתחום המלט באמצעות חברת סימנט, העוסקת ביבוא חומרי מלט מחו"ל ובייצור מוצרי מלט ומוצרים לענף הבנייה, ואשר הופך למרכזי בפעילותה.
יו"ר נמל מספנות ישראל הוא שלומי פוגל, ומנכ"ל נמל מספנות ישראל הוא צבי שכטרמן.
גידול משמעותי בפעילות המלט
מפילוח הכנסותיה של מספנות ישראל ניכר כי גם היא נפגעה מהשפעות התפשטות וירוס הקורונה, שבאה לידי ביטוי בפעילות כלי השייט שלה, אבל התגברה על כך עם הגדלה משמעותית בפעילות המלט שלה. כך, בעוד הכנסות מביצוע עבודות לכלי שייט הצטמקה ברבעון הראשון ב-45%, ל-29 מיליון שקל, הכנסותיה ממכירת מלט קפצו ב-42% והגיעו ל-91 מיליון שקל.
בהתייחסות להשפעות הקורונה על מגזר כלי השייט מציינת מספנות ישראל כי "ניכרת האטה בקצב כניסת פרויקטים חדשים, בעיקר ממדינות זרות, אבל הדבר נובע בעיקר בשל הקושי לקיים פגישות עם לקוחות בחו"ל ובשל צמצום פעילות משרדי ממשל ברחבי העולם בתקופות סגר". בחברה מעריכים כי "עם פתיחת התנועה האווירית ימשיכו המגעים עם הלקוחות ויגיעו לכדי סיכום", ובשלב הנוכחי החברה "ממשיכה בביצוע פרויקטים שהחלו טרם המשבר".
עוד מוסיפים במספנות ישראל כי הנמל שהיא מפעילה, מספק בעיקר שירותי פריקה לחומרי גלם לתעשיית התשתיות והמזון, תחומים ש"פחות נפגעו מהמשבר", ולמרות זאת, בחודשים אפריל ומאי מדווחת החברה על ירידה של כ-15% בפעילות לעומת התקופה המקבילה ב-2019.
במבט קדימה, במספנות ישראל מציינים כי היא "אינה יכולה לאמוד, בשלב זה, את השפעת האירועים על תוצאותיה בהמשך".
בחודש מרץ החליטה מספנות ישראל על חלוקת דיבידנד של 17 מיליון שקל לבעלי המניות.
שמה של מספנות ישראל עלה לכותרות במהלך 2017, בעקבות חקירה של פרשת שוחד שנתנה לכאורה החברה לפקידי ממשל באפריקה לצורך קידום עסקיה, אבל במרץ האחרון עדכנה החברה על קבלת הודעה מפרקליטות מחוז תל אביב על גניזת התיק.
מוקדם יותר השבוע עדכנה גולד בונד, בעקבות פרסומים בכלי תקשורת זרים, כי מספנות ישראל חתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם מספנה יוונית לייצור ומכירת כלי שייט ללקוחות ממשלתיים ביוון, בכפוף לאישורים הנדרשים מממשלת ישראל.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.