בתחילת שנת 2018, פרסמה קבוצת IGNITE Insight של קרן אינסייט פרטנרס מאמר בשם "זירת הדיגיטל", לאחר שהבחינה בכך שרוב גדול של חברות הענק הגלובליות לא באמת מתקדמות להפיכת עסקיהן לדיגיטליים, על אף שהן הודיעו פומבית על שאיפותיהן לכך.
החברות שותקו על-ידי ציפיות השוק לצמיחה בהכנסות וברווח, האתגרים הקשורים בצמצום מצבת העובדים, סגירת חנויות פיזיות, ואולי יותר מכל, על-ידי המורשת הארגונית.
הצורך הוא אבי ההמצאה
מעל לכל, נגיף הקורונה הוא רגע טראגי בהיסטוריה האנושית. ולצד זה, הפתגם "הצורך הוא אבי ההמצאה", יש בו הרבה מן האמת גם במשבר הנוכחי: עם המגבלות, באות צמיחה וחדשנות. כמי שעבר את התפוצצות בועת הדוט-קום ואת המשבר הפיננסי הגלובלי של 2008, ראיתי במו עיניי את הרעיונות החדשים ואת הפתרונות החדשניים המדהימים שמתפתחים כאשר עסקים ואנשים נדחקים לפינה.
משבר הקורונה היה הזרז ששחרר את התנופה הדיגיטלית התקועה: הוא ייזכר, מהזווית של טרנספורמציה דיגיטלית, כרגע שבו חברות גלובליות גדולות שוחררו ממגבלות מסורתיות ויצאו לעולם חדש ומופלא.
מיקוד בדיגיטל בממשק עם הלקוח
בשבועות הראשונים לאחר המעבר הגלובלי לעבודה מהבית כתוצאה מהמגפה, צוות IGNITE ראיין יותר מ-40 מנהלי טכנולוגיית מידע גלובליים מהחברות הגדולות בעולם. בשעה שהתנהגות הצרכנים השתנתה כמעט בין לילה בזמן המשבר, האיום שאמזון וחברות אחרות שנולדו דיגיטליות השיתו על קמעונאים המסורתיים, עלה לרמת סיכון "מסכנת חיים". באופן דומה, המחקר שלנו מצא שהבנקים מסיטים את קו המחשבה מדיגיטציה של תהליכים קיימים לראייה חדשה של מסעות דיגיטליים של הלקוחות, אשר נותנים מענה לצרכי הלקוחות הקמעונאיים והעסקיים שלהם.
בראיונות עם אנשי טכנולוגיות מידע בכירים מענפים נוספים שונים, כולל מוצרי צריכה ארוזים, כלי רכב, נפט וגז, ייצור ושירותי חינוך, המשוב הוא עקבי ברמה אוניברסלית - כל התוכניות בתחום הממשק עם הלקוח יזכו לקדימות, יחד עם טכנולוגיות שבליבת הדיגיטציה. אספקת תוכנה רציפה היתה במוקד בשנים האחרונות, אלא שאנשים מסורתיים וסוגיות תהליכיות בלמו את האספקה המהירה והגמישה - עד עכשיו.
למדנו גם שפרויקטים של דאטה ואנליזה יקודמו, משום שגלומה בהם הבטחה משמעותית להבאת ערך ללקוחות. עסקים אוספים את כל הנתונים האפשריים כדי להיעזר בהם בתיעדוף פרויקטים בעלי ערך מוסף גבוה ובחידוד יוזמות דיגיטליות מתמשכות. מנהל מערכות המידע בחברת מוצרי צריכה ארוזים רב-לאומית, התייחס לשינוי זה בדפוסי החשיבה כ"שחרור הנתונים".
לבסוף, מספר ארגונים שיתפו שצריכת שירותי ענן כבר תפסה תאוצה, בהינתן האימוץ של פלטפורמות תשתיתיות לעבודה מרחק, ותמשיך לצמוח עם יציאתן של תוכניות דיגיטליות חדשות לשוק. או במילותיו של מנהל הטרנספורמציה הדיגיטלית בחברת נפט וגז גדולה, "הענן הוא אחד מעמודי התווך הבסיסיים להם העסק שלנו זקוק כדי להאיץ, להתמיד ולשפר את ההצעה הדיגיטלית שלנו".
העבודה מהבית שינתה את פריון העובדים
האתגרים סביב התרבות המסורתית הם רב-מימדיים ומורכבים; אנשים ותהליכים מסורתיים היוו מגבלה קריטית שבלמה את ההתקדמות הדיגיטלית. כאשר חברות גלובליות גדולות העבירו עשרות אלפי עובדים לסביבת עבודה מרחוק, אותן מגבלות הוסרו. מנהל החדשנות בחברת שירותים גדולה צופה שלפחות שליש מהעובדים ימשיכו לעבוד ממשרד וירטואלי מסוג כלשהו אחרי המשבר. חלק מהפרקטיקות העסקיות והציפיות ישונו לעד.
האימוץ של זום, סלאק, מיקרוסופט Teams וכלים שיתופיים נוספים, הואץ בעולם העסקי, ועובדים מבינים שהם יכולים להיות פוריים באותה מידה בסביבת העבודה הווירטואלית החדשה. מנהל גרמני בכיר בתעשיית הרכב סיפר לנו שקיים מפגש לצוות ההנהגה באמצעות זום, בהשתתפות 80 עמיתים מכל העולם, ומצא שהדיון היה שיתופי, תוסס ופורה בדיוק כמו המפגש הפיזי שהתקיים קודם לכן, בעלות הרבה יותר גבוהה.
שינוי דרמטי באנשים ובתהליכים
שעה שאנחנו יוצאים מהמשבר המיידי ונכנסים לשפל כלכלי, הורדת עלויות תתברר כבעיה הראשונה במעלה. כתוצאה מכך, מנהלים אומרים לנו שסביר שכל תהליך עסקי מסורתי ייבחן במטרה לצמצם עלויות. בעוד שאותן תוכניות לצמצום ההוצאות ילוו בכאב, הרי שההגנות המקובלות של ספקים והחשיבה המסורתית ייפרצו, והדלת תיפתח בפני אימוץ פתרונות שמשנים את כללי המשחק ומביאים לפריון משופר בעלות נמוכה יותר.
אני בטוח שהעולם שלנו לא יחזור להיות כפי שהיה, ועבור בחברות רב-לאומיות ייתכן שזו אף תהיה התפתחות חיובית. על אף אי הוודאות הגדולה שממשיכה לשרור, שנת 2020 תיזכר כרגע שבו חברות גלובליות שוחררו ממגבלות דיגיטליות, מצב שמן הסתם יוליד עולם חדש ואמיץ בחברות העסקיות.
הכותב הוא שותף בקרן Insight Partners ומייסד קבוצת Insight Ignite בקרן, המסייעת לקדם הטמעה דיגיטלית בארגונים ברחבי העולם. המאמר מסתמך על סדרת פגישות שניהל הכותב בחודשים האחרונים עם למעלה מ-40 מנהלי IT בחברות ענק ברחבי העולם ומה הוא לומד על מצב הטרנספורמציה הדיגיטלית כיום, בתקופת הקורונה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.