הסכם ההתייעלות שחתמה ההסתדרות אתמול בשם ועד הטייסים עם אל על יכלול פיטורי 71 טייסים, הצעירים ביותר מבין 650 הטייסים שמועסקים באל על כיום, ופרישה של 53 נוספים, מתוכם 40 הם טייסים שהם בני 63.5 עד 65 כיום ועוד 13 טייסים בני 65-67 שמועסקים בעיקר בהדרכות ובהפעלת הסימולטור. אחרי פרישתם יישארו כ-7 טייסים בקבוצת הגיל הזו. ההסכם הזה הוא האחרון שאל על צריכה להציג לאוצר בדרך למתווה הסיוע.
התוכנית לוקחת בחשבון חזרה של 75% מהפעילות עד לסוף 2021 והיא תקפה למשך 5 שנים, כלומר למשך תקופת ההלוואה. "עשו לנו אמבוש. מישהו מכר אותנו, ההסתדרות לא הגנה עלינו", כך תחושת טייס בכיר באל על הבוקר. הטייסים תולים תקווה בקונה שישתלט על החברה, שלדבריהם כבר יצר עמם קשר ואף נטע בהם תקווה כי ההסכמים הללו ייפתחו ויובאו לשולחן דיונים מחדש.
הטייסים טוענים שיחד עם מנגנון הפחתת השכר שלהם וקיצוץ בסעיפים נוספים כמו שעות נוספות ואש"ל, הם יקצצו כ-50% משכרם: הפחתת שכר של 29% משכר הבסיס השעתי (ואחרי חמש שנים הקיצוץ יצומצם ב-5%) והפחתה של שעות נוספות עליהן השתכרו הטייסים ב-150% משכרם. הטייסים יקבלו בתמורה הגדלה בימי החופש שלהם. הקיצוץ בעלויות לחברה יתאפשר גם בחסות לוח הטיסות שלא צפוי לחזור למימדיו, כך שעלויות הלינה והאש"ל ייחסכו.
ההסכם נחתם בלי נוכחות ועד הטייסים והוא משקף חיסכון של 105 מיליון דולר בשנה. "מה שלכאורה סדרו לנו מההסתדרות זה ירידה של 5 מיליון דולר משום שההנהלה רצתה להגיע לקיצוץ של 110 מיליון דולר בשנה. מה שלא לוקחים בחשבון זה שאם בוחנים את כל הסעיפים, החיסכון שאנחנו משקפים יעמוד על 150 מיליון דולר בשנה אבל לא נוח להנהלה להציג את זה. עשו עלינו סיבוב. הבעלים רצו להקטין את הטייסים וזו הייתה המטרה. לא נעמוד בדרכה של החברה לקחת הלוואה, אבל ברגע שהבעלים יוחלפו יהיה לנו עם מי לדבר", אומר טייס אחר.
ההסכם שנחתם מפרט את החיסכון השנתי במיליוני דולרים על כל סעיף. כך למשל פרישה של חמישה טייסים ותיקים תגלם חיסכון של 1.87 מיליון דולר בשנה, כלומר שבתחשיב גס כל טייס ותיק משתכר בכ-1.4 מיליון שקל בשנה ברוטו. 40 הפורשים הוותיקים עד לשנת 2021 ישקפו חיסכון שנתי של 17.62 מיליון דולר בשנה, והפרידה מ-71 קצינים ראשונים תשקף חיסכון של 12.28 מיליון דולר בשנה - הסעיפים הללו ממחישים את הפערים הגדולים ברמת ההשתכרות של טייסים ותיקים לעומת קצינים ראשונים.
ההסכם גם מבטל עבור הטייסים את תוספת השכר שהם אמורים היו לקבל בחודש נובמבר לפי ההסכם שעליו חתמו לפני כשנתיים וחצי. ביטול העלאת השכר תחסוך לחברה 3.78 מיליון דולר בשנה. הפחתת שכר הבסיס (קארד 1) ב-29% תשקף חיסכון שנתי של 45.55 מיליון דולר בשנה. כל רכיבי הקיצוצים בשכר, דרך אי איוש ודרך פיטורי הטייסים ישקפו חיסכון של 50.22 מיליון דולר בשנה אחת.
הירידה בפעילות מכורח משבר הקורונה וההתאוששות האיטית שצפויה בתחום התעופה תספק לאל על חיסכון בעלויות כמו בתי מלון (כ-3.5 מיליון דולר בשנה), או אש״ל (3.45 מיליון דולר בשנה). סעיף אחר יבטל את האפשרות לנוח במושבי מחלקת העסקים במטוסים רחבי גוף, כלומר במטוסי הדרימליינר, מה שלפי התחשיב יחסוך לאל על 3.8 מיליון דולר בשנה. בנוסף, תעריף האש״ל יפחת ב-39%, קיצוץ שיחסוך לאל על כ-4 מיליון דולר בשנה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.