הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה אישרה תוכנית מפורטת להקמת מתחם לוגיסטי בלב מפרץ חיפה, מדרום לשדה התעופה ובסמוך לשפך נחל הקישון. התוכנית שקודמה והוגשה ע"י חברת נמלי ישראל מתפרסת על שטח של 1,400 דונם ומאפשרת בינוי של כ-700 אלף מ"ר לטובת הקמת מבני אחסון. התוכנית כוללת מספר מתחמי אחסון, אפשרות להקמת מסוף מטענים עבור הרכבת, וכן גישה ישירה למערכת הדרכים הארצית באמצעות דרך חיבורית לנמל המפרץ המוקמת בימים אלו.
כמו כן, התוכנית, המצויה בסמוך לשטחי פארק מורד נחל הקישון ושפך נחל הקישון לים, כוללת תוספת של כ-23 דונם שטחים פתוחים וקובעת הנחיות נופיות וסביבתיות לממשק שבין שטחי האחסנה לשטחי הפארק שיפותחו בעתיד, הקמת שבילי אופניים והסדרת חניות לטובת באי הפארק. במסגרת התוכנית, ישומרו עצים בשתי חורשות אקליפטוסים המצויות בשטח התוכנית.
בנוסף, התוכנית מסדירה את השטחים שסביב מעגנת שביט, המרינה הקיימת של העיר חיפה, ומקצה לה שטחים לטובת מסחר, פנאי, נופש וספורט ימי בהיקף של כ-21 אלף מ"ר. התוכנית נערכה ע"י אדר' דורית שפינט מחברת גורדון אדריכלים ומתכנני ערים.
תוכנית המרכז הלוגיסטי הופקדה בחודש פברואר 2020 והוגשו נגדה התנגדויות רבות, בהן התנגדות שהגישה 'הקואליציה לבריאות הציבור', שראתה בה פגיעה בפוטנציאל יצירת פארק גדול בסמוך לנחל הקישון. כן נטען על ידם שהתוכנית מנוגדת ברוחה לתוכנית מפרץ החדשנות המקודמת ע"י רמ"י (רשות מקרקעי ישראל).
התנגדות נוספת הוגשה ע"י עמותת צלול והצביעה על צמצום מרחב הקישון והפיכתו ל"מתחם אחסון שבו משטחי אספלט וערמות ענק של מכולות ולידו זורם נחל קטן וזניח". חבר מועצת העיר חיפה מטעם סיעת הירוקים, אביהו האן, הגיש התנגדות ובה טען כי "יש לצמצם עד כמה שניתן את השטחים לצרכים לוגיסטיים ולהרחיב עד כמה שניתן את שטחי המפרץ לצרכי תרבות, פנאי ותיירות".
האפידמיולוגית אלה נווה, מקבוצת "אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות", יצאה כנגד "הרחבת שטחי התעשייה והאחסון של החומרים המסוכנים והגדלת הטיפול ביעוד קרקע זיקוק במוצרי ייצוא מבלי התייחסות סביבתית להשלכות החמורות של מהלכים אלו".
ליאת פלד, מתכננת מחוז חיפה במינהל התכנון, ציינה כי "קידום התוכנית תואם את החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה בדבר פיתוחם של שטחי עורף נמל לנמלי חיפה. התוכנית המוצעת מהווה את תחילתו של הפיתוח העירוני בעורף נמלי חיפה לשימושי אחסנה, לוגיסטיקה ופעילות תומכת בשרשרת הלוגיסטית ותיתן מענה תכנוני ראשוני לשימושים התומכים בפעילות הנמל בכלל מפרץ חיפה. עוד הוסיפה "התוכנית הינה חלק ממהלך תכנוני המממש את ההסכם שנחתם בין משרד האוצר, חברת נמלי ישראל והעירייה לפיתוח צרכי נמל חיפה יחד עם פיתוח פארק מורד הקישון".
תגובת רשות נחל קישון: "הוועדה המחוזית בראשות איתמר בן דוד הוכיחה שהיא חותמת הגומי של חברת נמלי ישראל. הוועדה לא דנה בהתנגדויות שהוגשו לה באופן ענייני וגזרה בכך גזר דין מוות על פארק הקישון שלא יורחב לעולם. רשות נחל הקישון מביעה מורת רוח ואכזבה רבה מההחלטה נטולת אופק ואיכות חיים לתושבים. במקום זאת 'יזכו' תושבי האזור לזיהום אוויר, תנועת משאיות וחומרים מסוכנים. מהשטחים הפתוחים הערכיים והנדירים בנחל קישון וסביבתו אפשר לשכוח".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.