למרות הקורונה שהכניסה מיליוני ישראלים לסגר בבתים, החשיפה לעיתונות המודפסת ירדה בחצי השנה האחרונה, בהשוואה לחצי שנה שלפניה. נראה כי השהייה בבית שלחה את הישראלים לצרוך יותר מדיה דיגיטלית או טלוויזיונית מה שבא לידי ביטוי בדפוסי צריכת כל המדיות האחרות - בעיקר במהלך השבוע.
בהסתכלות של שנה מול שנה יש ירידה בחשיפה לעיתונות היומית ועליה מסוימת לחשיפה לעיתונות בסופי שבוע, ועליה משמעותית יותר לעיתונות הכלכלית. עם זאת, העליות השנתיות מיוחסות לחצי השנה הראשונה ולא לחציון האחרון.
בחצי השנה הראשונה של השנה (ינואר-יוני) יש ירידה גדולה של העיתונים המובילים לעומת החצי שנה הקודמת (יולי-דצמבר 2019 ) גם בחשיפה לעיתונות היומית, גם בסופי השבוע וגם של העיתונים הכלכליים. הירידה בחשיפה עומדת בממוצע על 15%-18%.
למרות המשאבים הגדולים העומדים לרשות "ישראל היום", ולמרות שהוא עדיין העיתון בעל החשיפה הגבוה ביותר, הפער בינו לבין "ידיעות אחרונות" מצטמצם, ובסוף השבוע "ידיעות אחרונות" אפילו עוקף את "ישראל היום" במונחים של חשיפה.
שיעור החשיפה החציוני 2020
ברמה השנתית, העיתון "ישראל היום" ממשיך להוביל עם 27.9% חשיפה יומית ביום חול במהלך יולי 2019 - יוני 2020 לעומת 29.4% ביולי 2018 - יוני 2019. מדובר בירידה של כ- 5%.
גם החשיפה היומית ל"ידיעות אחרונות" ירדה, אך היא מתונה יותר בשיעור של כ-2% מ-24.8%, ביום חול ממוצע במהלך יולי 2019 - יוני 2020 ל-25.3% ביולי 2018 - יוני 2019.
בסופ"ש: ידיעות עולה, ישראל היום יורד
בהסתכלות שנתית על עיתוני סוף השבוע, ל"ידיעות אחרונות" עולה החשיפה בכ- 7.7% ולעומתו "ישראל היום" יורד בכ-5%. החשיפה השנתית ל"ידיעות אחרונות" עומדת על 30.6% לעומת 28.4% בתקופה הקודמת, ו"ישראל היום" יורד ל 28.6% מ-30.1% בתקופה קודמת.
בהסתכלות חצי שנתית שני העיתונים רושמים ירידה כמעט זהה באחוזי החשיפה: "ישראל היום" רושם ירידה של 18% ו"ידיעות אחרונות" ירידה של 17%.
בניתוח חצי שנתי, "ידיעות אחרונות" מוביל אך רשם ירידה מובהקת של 11% מ-32.4% ל-28.9%. ב"ישראל היום" נרשמה ירידה מעט יותר גדולה של 13.5% - מ- 30.7% ל-26.6%.
"הארץ" רושם עלייה של 44% בחשיפה השנתית מ- 4.1% ל-5.9%. העלייה יש להניח נובעת בעיקר מכך שמחצית השנה הראשונה אופיינה כשנה פוליטית מאוד ואילו החצי השני שלה היה צבוע בצבעי קורונה שבו ל"הארץ" יש פחות בידול מהמתחרים.
מי בכל זאת הרוויח מהקורונה?
העיתונות הכלכלית היא היחידה שמרוויחה משנת הבחירות והקורונה, וכל העיתונים בתחום זה רושמים עלייה מסוימת בהסתכלות השנתית. עם זאת בחצי שנה האחרונה לא היטיבה גם עם העיתונות בה כולם רושמים ירידה.
במונחים שנתיים "גלובס" רושם עליה של כ-5% בחשיפה לעיתוני אמצע השבוע ושל 8% בחשיפה למהדורת סוף השבוע. "דה מרקר" רושם עליה של 10% בחשיפה השנתית מ-4.7% ל-5.2% ובחצי השנה האחרונה ירידה של 5.5% יחסית למחצית השנה הראשונה. "כלכליסט" עלה בחשיפה השנתית בכ-7.1% מ- 9.8% ל-10.5% אך רשם ירידה של כ- 20% בהשוואה של המחצית השנייה של השנה לראשונה.
ברדיו: ב׳ עלתה, גל"צ ירדה ו-103 שומרת
שיעור ההאזנה השנתיים לרדיו אינם חושפים את הדרמה שהתחוללה במחצית השנייה של השנה בתקופת משבר הקורונה - כשאנשים היו סגורים בבתים בחלק מהזמן. מאחר וחלק מההאזנה לרדיו נעשה ברכב תקופה זאת פגעה בהאזנה לרדיו - אך מתברר שפחות בשידורי האקטואליה.
הממוצע השנתי לרדיו נותר יציב יחסית בהשוואה לתקופה קודמת - ביום חול ממוצע (יולי 2019 -יוני 2020) 65.7% לעומת 65.8% בתקופה הקודמת (יולי 2018 -יוני 2019).
במונחים שנתיים תחנות הרדיו של כאן מתחזקות על חשבון ההאזנה לתחנות הרדיו האזורי וגלי צה"ל. אם במחצית השנה הקודמת היה שיעור ההאזנה לתחנות כאן נמוך משיעור ההאזנה לגל"צ הרי שבמחצית השנה השנייה הם עברו את המתחרים האחרים - תחנות הרדיו האזוריות וגל"צ.
תחנות כאן רשמו במונחים שנתיים עלייה של כ- 7.5% בשיעור האזנה הכולל מ- 36.2% ל-38.9%. הרדיו האזורי רשם ירידה של כ-9% מ- 33.3% ל-30.4%.
גם תחנות גל"צ רשמו ירידה, אם כי מתונה יותר של כ- 5.2% מ- 41.8% ל-39.6% בתקופה זו בהשוואה ל-41.8% בתקופה קודמת.
גם במונחים חצי שנתיים ניכרת עלייה בשיעור ההאזנה לתחנות כאן כאשר שיעור האזנה של הקבוצה עומד על 39.6% בין ינואר-יוני 2020 בהשוואה ל-38.1% במחצית השנייה לשנת 2019. את עיקר העלייה ניתן לזקוף לזכות זינוק בהאזנה לתחנת הרדיו כאן רשת ב ששיעורי ההאזנה לה קפצו בכ-15% מ-21.4% ל-24.7%.
תחנות אחרות שאינן מזוהות עם אקטואליה ירדו ברובן בהסכלות שנתית אך אחרות כמו מורשת וקול המוסיקה עלו בחצי השנה האחרונה ביחס לשנה הקודמת.
בחודשים האחרונים התחולל ויכוח תקשורתי נרחב סביב הפוליטיזציה שעוברת גלי צה"ל. הנהלת התחנה זכתה לביקורת קשה בעיקר סביב שילובו של הפרשן יעקב ברדוגו שמוביל קו המזוהה מאוד עם תמיכה בראש הממשלה. במבחן התוצאה נראה כי המאזין הישראלי פחות אהב את הטריק: כאן רשת ב' עם תוכניות מאוזנות השומרות על קו עיתונאי "מסורתי" מנצחת את המתחרים בגלי צה"ל כמעט על פני כל היום: הבוקר הזה עם אריה גולן רושם עליה של 24% מול הגל הקודם, קלמו וליברמן רושמים עליה של 21% וסדר יום עם קרן נויבך מזנקים בשיעורי ההאזנה ב-48%. שלי וגואטה מנצחים את וילנסקי וברדוגו בתכנית המשודרת בין חמש לשש.
בתחנות הרדיו האזורי המשווקות ע"י שפ"א נרשמה ירידה של כ- 5.5% בשיעור ההאזנה שעומד בחצי שנה זאת על-29.5% לעומת 31.2% במחצית השנייה לשנת 2019 . במונחים אבסולוטיים של חשיפה שנתית תחנת הרדיו שזוכה לחשיפה הגבוהה ביותר היא אקו 99 שקטנה בחשיפה השנתית בכ-8% אולם פחות מ-103 שהייתה התחנה בעלת החשיפה הגבוה ביותר בשנה שעברה מבין התחנות האזוריות.
103 שמרה על כוחה לעומת החציון הקודם עם חשיפה של כ-8.2%, אך ירדה בכ-18.8% במונחים שנתיים. לעומת גל"צ, בה היא מתחרה בעיקר בגזרת הבוקר, מדובר בחדשות לא רעות בכלל.
** גילוי מלא: עורך מדור "נתח שוק" דוד ורטהיים משדר ברדיו 103.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.