נחתם הסכם בתעשייה אווירית. במקום פיטורים תצא לדרך תוכנית פרישה מרצון וארגון העובדים ישמור על שקט תעשייתי. בעקבות המגעים שהתנהלו בין יו"ר החברה הראל לוקר ובין מזכיר ועד עובדי התעשייה האווירית יאיר כץ נחתם הסכם, שלפיו ההנהלה תמליץ לבורר להקפיא את ההחלטה להתייעלות בחטיבת התעופה, אשר התקבלה ב-24 ביוני.
מדובר בהסכם עקרוני כאשר תוכנו המפורט לרבות מספר העובדים שייפרשו או התנאים שאותם יקבלו הפורשים ייסגרו במהלך החודש הקרוב. ההסכם גם לא מפרט את היקף החיסכון שההנהלה מעריכה במהלך הזה ואת התחייבותה שלא לפטר עובדים בתקופה מוגדרת לאחר מכן. עם זאת, ההערכות הן כי במסגרת תוכנית הפרישה מרצון יפרשו מהחברה מאות עובדים וכך המימון לתוכנית ההתייעלות יבוא מתוך החיסכון העתידי בעלויות כוח אדם.
בתקופת ההקפאה, ארגון העובדים לא ינקוט בצעדים ארגוניים והצדדים יקדמו תוכנית פרישה מרצון בעידוד ארגון העובדים במקום תוכנית ההתייעלות שההנהלה ביקשה ליישם דרך פיטורי 900 עובדים מחטיבת התעופה של החברה.
"הצלחנו להסיר את רוע הגזרה"
מדובר בהישג לא מבוטל לכץ, שהכריז כי לא יאפשר פיטורי עובדים בחברה ואף כינה את המהלך עליו הכריזה ההנהלה כ"החלטה מנותקת".
במסר ששלח לעובדים עם החתימה כתב כץ כך: "כידוע, בערבו של תשעה באב נהוג שלא לשמוח יתר על המידה, אבל באם ישנה בשורה טובה חשוב לשמוח ולהתברך בה. אני שמח להודיעכם שהצלחנו להסיר את רוע הגזרה בדמות מאות מפוטרים בתקופה כה מורכבת. בזכות מאבקנו הנחוש והעמידה על הזכויות והעקרונות, השגנו יחד מטרה חשובה ושמרנו על מקור הפרנסה והתעסוקה של מאות מהעובדים. לשמחתי קול הזעקה שלנו לא נפלה על אוזניים ערלות.
בתום סדרת דיונים אינטנסיביים שנערכו בעת האחרונה, דירקטוריון החברה החליט להקפיא את ההחלטה בעניין פיטורי מאות עובדי התעשייה האווירית. ארגון העובדים וההנהלה סיכמו כי לצד הקפאת פיטורי העובדים תתגבש תוכנית פרישה מרצון בתמיכת ארגון העובדים תוך שמירה על זכויות הפורשים.
שוב הוכחנו שאנו ארגון חזק אך עם זאת אחראי הפועל באופן שקול ומידתי, תוך מיצוי כל התהליכים, בטרם הוא מפעיל סנקציות הפוגעות ברציפות התפקודית של המפעל שהוא לבית שני לנו. אני מודה בראש ובראשונה לנציגי העובדים על הרוח הגבית והתמיכה ולכל אחת ואחד מהעובדים על אחדות השורות והערבות ההדדית שהפגנתם בשעה קשה כזו. נצא מחוזקים ממשבר זה, נכונים לכל אתגר שיטילו עלינו בעתיד". את המסר חתם באמירה "עוצמה אנושית במיטבה".
היחידה הגדולה ביותר, אך עם שיעורי רווחיות נמוכים
בסוף חודש יוני דירקטוריון התעשייה האווירית הודיע כי בכוונתו לפטר עד 900 עובדים מחטיבת התעופה של החברה על רקע ההערכות כי ענף התעופה האזרחית צפוי להיכנס למיתון כבד בתקופה הקרובה כתוצאה ממשבר הקורונה. חטיבת התעופה היא היחידה הגדולה ביותר בתעשייה האווירית במונחי כוח אדם ומועסקים בה כ-5,000 עובדים, אך היא נחשבת ליחידה בעלת שיעורי הרווחיות והביצועים הכלכליים הנמוכים ביותר. כץ תקף את ההחלטה בחריפות וטען כי ההנהלה מנצלת את משבר הקורונה למהלך הדרמטי הזה. מאז דנו הצדדים בהמרת ההחלטה לפיטורי העובדים בהצעה לפרישה מרצון עד להסכם שהבשיל כאמור.
בתוך כך, לאחרונה התפטר מנכ"ל התעשייה האווירית נמרוד שפר אחרי כהונה בת שנתיים, והליך איתור לבחירת מנכ"ל חדש יצא אל הדרך. כפי שנחשף ב"גלובס", מנכ"ל משרד האוצר היוצא שי באב"ד הוא מועמד מוביל לתפקיד. מכיוון שמדובר בחברה ממשלתית יוכל באב"ד ככל הנראה לבקש קיצור של תקופת הצינון ולהתמודד על התפקיד. הבחירה בכל מקרה תוכרע על ידי ועדת איתור.
בדוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של השנה דיווחה התעשייה האווירית על רווח תפעולי בגובה של 6% מהמכירות, שיפור משמעותי - אחרי שאת 2019 היא סיימה עם שיעור רווח תפעולי של 3% ואת 2018 בהפסד. על שולחנו של מנכ"ל החברה הבא מונחת משימה הכוללת את הליך מכירת המניות בחברה, שהגיע לשלבים מתקדמים.
המדינה מעוניינת למכור בבורסה כ-25% ממניות התעשייה האווירית. ההליך צפוי להכניס למדינה מיליארדי שקלים כשההערכות הן ששוויה של החברה עומד על כ-12 מיליארד שקל. הליך ההפרטה מתעכב בחודשים האחרונים על-רקע קשיים בהשגת הסכמות עם ועד העובדים הדורש מהמדינה הלבנה של חריגות השכר הנרחבות שנמצאו בחברה. בנוסף התעוררו קשיים סביב מגבלות ביטחוניות העשויות להקשות על החברה לעמוד בחובות הדיווח שלה לפי חוק ניירות ערך.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.