תחום הדאטה סנטר בישראל מתחמם: לאחר שמיקרוסופט ואורקל החלו להקים כאן מרכזי נתונים, גם אמזון - החברה המובילה בשוק הענן העולמי - ניצבת לפני מהלך דומה.
ל"גלובס" נודע כי בימים אלו מקדמת ענקית הטכנולוגיה הקמת דאטה סנטר בשלושה מקומות בישראל, כל אחד בהספק של 16 מגה וואט - יותר מאשר כל המרכזים שפעילים כיום בישראל. עם זאת, בימים אלו מוקמים כאמור כמה מרכזי נתונים (דאטה סנטר) נוספים בישראל, כך שההיקף אמור לגדול במהירות.
סימן השאלה הוא סביב האופן שבו יתבצע המהלך. באמזון החלו לקדם מהלך ביחד עם חברת עזריאלי וחברת קומפס האמריקאית, אך ככל הנראה, באמזון החליטו להקפיא את התהליך ולצאת למכרז שבו יקבלו הצעות משחקנים נוספים. לא מן הנמנע כי אמזון תחליט ללכת עם שתיים-שלוש שחקניות שונות. מי שמנהל את העניינים בצד של אמזון הוא השלוחה של החברה באירופה.
עוד נודע ל"גלובס" כי עזריאלי כבר החלה לקדם את המיזם. חברת הנדל"ן הישראלית נמצאת על סף חתימה על אופציה לרכישת שלושה מתחמים שבהם אמורים לקום מרכזי הנתונים - באזור בית שמש, באזור שוהם ובעמק חפר. היקף עסקאות הנדל"ן עומד על כ-300-400 מיליון שקל והמהלך כולו מוערך במיליארד שקל.
בימים אלו מתבצעות בדיקות האם הקרקעות מתאימות לדאטה סנטר, למשל בהיבטים של תשתיות החשמל. אם אמזון תחליט בסופו של דבר ללכת עם עזריאלי, ובמקרה שהקרקעות יתאימו - עזריאלי תממש את האופציות לרכישת הקרקעות. מעזריאלי לא נמסרה תגובה לידיעה. אמזון מסרה שהיא לא מגיבה לשמועות וספקולציות.
אמנם עיקר פעילותה של עזריאלי מבוסס על מרכזי קניות ומשרדים, אך לפני כשנה החלה החברה להיכנס לתחום הדאטה סנטר, במטרה ליצור לעצמה מנוע צמיחה נוסף. כאן משתלבת הצלע השלישית במהלך - חברת קומפס האמריקאית, שמתמחה בהקמת דאטה סנטר.
לפני כשנה הודיעה עזריאלי על רכישת 20% ממניות קומפס תמורת 135 מיליון דולר. עזריאלי וקומפס הגישו לאמזון הצעה משולבת, שבמסגרתה ישקיעו מאות מיליוני שקלים נוספים בהקמת הדאטה סנטר. עזריאלי נסחרת לפי שווי של 20 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה נחתכה ב-35% מתחילת השנה. החברה מתמודדת עם השלכות משבר הקורונה, שפוגעות במכירות בקניונים ועשויות לפגוע גם בשוק המשרדים.
הדאטה סנטר הוא תחום חם עבור חברות נדל"ן מכיוון שהוא מספק להן זרוע פעילות נוספת שדומה במאפייניה לנדל"ן מניב, למשל למשרדים או מרכזי קניות - החברה רוכשת קרקע מתאימה, מקימה את המרכז ואז משכירה אותו ללקוח אחד או יותר. במקרה של אמזון מדובר בלקוח אחד שיפעל בשטח לאורך זמן. מכיוון שהיקף הדאטה בעולם רק הולך וגדל, התחום הזה צפוי להתפתח בשנים הקרובות בקצבים מהירים.
לפי תחזיות של חברת המחקר גרטנר, תחום הענן יגלגל ב-2022 331 מיליארד דולר בהשוואה ל-182 מיליארד דולר ב-2018.
הזירה הלוהטת בעולם הטכנולוגיה
ענקיות הטכנולוגיה וחברות נוספות מקימות בישראל ובעולם דאטה סנטר רבים על מנת לספק שירותי ענן. שירותים אלו מאפשרים לחברות וארגונים לשמור את המידע שלהם (או חלקו) על שרתים מרוחקים, כלומר לא על שרתים שיושבים באופן פיזי במשרדי הארגון. המידע הזה יכול להיות שירות מייל כמו Gmail, אחסון קבצים כמו דרופבוקס ועוד.
כפי שאדם פרטי יכול לשמור את המידע שלו בענן, כך עושים גם ארגונים. זה מאפשר להם גמישות תפעולית, אך לא פחות מכך - הם מקבלים גם כלים ותוכנות לניהול, אחסון ועיבוד המידע. כך למשל, ארגון שצורך שירותי ענן יכול לקבל גישה גם ליכולות אבטחת סייבר, כלים של ניתוח דאטה ובינה מלאכותית. זאת גם הסיבה שההתפתחות של תחום הענן איפשרה לארגונים רבים להתפתח באמצעות משאבים מצומצמים יותר מאשר בעבר, ויש שתולים בו את הזינוק הטכנולוגי שאנו חווים בשנים האחרונות.
תחום הענן הוא אחד התחומים החמים בתעשיית הטכנולוגיה ומתקיימת בו תחרות עזה בין שלוש ענקיות - אמזון, שהייתה החלוצה בתחום וגם שולטת בו, מיקרוסופט וגוגל. ההשלכות של משבר הקורונה, למשל, מעבר לעבודה ולמידה מרחוק ודיגיטציה של יותר ארגונים, אמורות לדחוף למעלה גם את צריכת שירותי הענן. פעילות הענן של אמזון היא באמצעות חטיבת AWS (Amazon Web Services), שנחשבת למנוע צמיחה חשובה ורווחי בעבור ענקית הקמעונאות. במחצית הראשונה של השנה הניבה פעילות AWS הכנסות של 21 מיליארד דולר בעבור אמזון, צמיחה של 30% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, הפעילות הזו מניבה לאמזון קרוב ל-60% מהרווח התפעולי שלה.
הענן-של-אמזון-לא-עוצר
ההכנסות של גוגל מפעילות הענן שלה הסתכמו בינואר-יוני 2020 ב-3 מיליארד דולר. מיקרוסופט לא חושפת את ההכנסות של פלטפורמת הענן שלה (אז’ור), אך נתח השוק שלה נמצא במקום השני, לאחר אמזון.
לוטשים עיניים למכרז הממשלתי
גם היום סטארט-אפים וארגונים נוספים יכולים לצרוך שירותי AWS, אך המידע נשמר על שרתים באירופה. זהו חסם רגולטורי בעבור ארגונים שרוצים וצריכים לשמור את המידע בתוך ישראל, למשל בנקים, משרדי ממשל וארגונים ביטחוניים.
הכניסה של אמזון מחממת עוד יותר את המאבק על תחום הדאטה סנטר בישראל ולפי הערכות, השוק המקומי צפוי לצמוח במאות אחוזים בשנים הקרובות. עם זאת, הדרך לשם עדיין לא סלולה - חסמים בירוקרטיים ותשתיות בעייתיות (למשל של חשמל) עלולים לעכב את הקמת הדאטה סנטר.
ב-AWS גם לוטשים עיניים למכרז הממשלתי לאספקת שירותי ענן שפורסם בשנה שעברה, נימבוס, שבמסגרתו הממשלה רוצה להעביר את כל השירותים המתוקשבים שלה לענן. אחד התנאים הוא קיומו של דאטה סנטר מקומי.
אמזון הודיעה לפני כשנה כי תאפשר להשתמש בשירותי הענן שלה משרתים מקומיים בישראל, אך לא מדאטה סנטר משלה. השירות, Amazon CloudFront, הוא חלקי ולא מאפשר פעילות בהיקפים גדולים. כמו כן, כדי להשתתף במכרז הממשלתי אמזון צריכה כאמור שיהיה לה דאטה סנטר משלה בישראל. ב-AWS חוששים כי החברה לא תצליח לעשות זאת בזמן, שמוערך בכשנה וחצי, אך לא מן הנמנע כי הממשלה לא תסתפק בזוכה אחת.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.