המאבק על העתיד של טיקטוק - יישום סרטוני הווידאו הקצרים הפופולרי - נמשך השבוע כאשר הבעלים שלו, בייטדאנס הסינית, מיקרוסופט וממשל טראמפ דנים בעסקה שעשויה לפצל את פעילות טיקטוק בארה"ב.
טראמפ אמר אתמול (ב') שהוא פתוח לעסקה שבה מיקרוסופט או חברה אמריקאית אחרת תקנה את טיקטוק בארה"ב, אחרי שבשבוע שעבר הוא הביע התנגדות לכך. אך הוא אמר שהממשל צריך לקבל תשלום על אישור רכישה. הנה מבט על מצב הבעלות על טיקטוק ומהם הסיכויים לעסקה.
מדוע לכפות עסקה?
החברה האם של טיקטוק, ByteDance מבייג'ינג, הציעה בחודשים האחרונים סדרת אופציות כדי להפיג את חששות וושינגטון ומדינות נוספות מפני קשריו של היישום עם סין. שר החוץ מייק פומפיאו העלה בחודש שעבר את האפשרות של איסור על פעילות טיקטוק בארה"ב, בעקבות איסור שעליו החליטה הודו ביוני.
לפני הודעת פומפיאו, בכירים ב-ByteDance דנו ביצירת מועצת ניהול נפרדת לטיקטוק ובאמצעים נוספים להרחיק את הפעילות שלו מסין, דיווח הוול סטריט ג'ורנל בחודש שעבר. במאי שכרה ByteDance את קווין מאייר, מנהל בוולט דיסני, כמנכ"ל טיקטוק.
החששות מאיסור אמריקני קידמו את הדיונים על עסקה. למרות שלטיקטוק היו מחזרים רבים, מנכ"ל ByteDance, ז'נג יימינג, החליט להתמקד במיקרוסופט.
ענקית התוכנה מרדמונד במדינת וושינגטון הודיעה שלשום שהיא מעונינת בקניית עסקי טיקטוק בארה"ב, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד - וכי היא מוכנה להתייחס לחששות של הבית הלבן, אם כי היא הזהירה שהיא תוותר על העסקה אם זו לא תושג עד 15 בספטמבר.
ממה חוששת ארה"ב?
פקידים אמריקנים אומרים שהם חוששים שטיקטוק - שיש לה מאות מיליוני משתמשים ברחבי העולם, וכ-100 מיליון משתמשים בארה"ב - תספק נתונים של משתמשים אמריקנים לממשלה הסינית. טיקטוק אמרה שהיא לעולם לא תעשה זאת. הפקידים חוששים גם שהיישום עלול לשמש להפצת תעמולה סינית, וכי עורכי הפלטפורמה מצנזרים תכנים כדי למצוא חן בעיני מנהיגי סין. טיקטוק הודיעה שממשלת סין לא ביקשה ממנה לצנזר תכנים, וכי כללי הניהול של התכנים אינם מושפעים על ידי שום ממשלה.
יישום טיקטוק אוסף מידע כמו מיקום וכתובת אינטרנט, לפי מדיניות הפרטיות שלו, ועוקב גם אחרי סוג המכשיר שמשמש לכניסה לפלטפורמה. טיקטוק מאחסנת גם את היסטוריית הדפדוף והחיפוש וכן את תוכן המסרים שמחליפים עם אחרים ביישום.
מה מיקרוסופט תרוויח?
קניית הפעילות של טיקטוק בארה"ב, עסקה שתהיה כנראה בהיקף של מיליארדי דולר, תביא למיקרוסופט מאגר אדיר של משתמשים צעירים ברובם, כאשר מיקרוסופט שגשגה תחת המנכ"ל הנוכחי סאטיה נאדלה בעיקר על ידי התמקדות בלקוחות עסקיים-תאגידיים.
מיקרוסופט תשקיע כנראה בהרחבת בסיס המשתמשים של טיקטוק, וביחסים שלה עם מפרסמים, כאשר היא מתמודדת מול פלטפורמות כמו פייסבוק, טוויטר, סנאפ ועוד. טיקטוק העולמית אינה רווחית עדיין, אך למיקרוסופט יש כיסים עמוקים להשקיע בה.
מיקרוסופט עשויה למנף את מאגר השמתמשים הצעירים של טיקטוק כדי לתמוך בעסקי משחק הווידאו שלה, אקס-בוקס, ובעסקי הפרסום שלה, שמתמקדים כעת במנוע החיפוש שלה, בינג.
מה חושבים בסין?
המכירה בכוח מחזקת את החשדות של רבים בסין שארה"ב מנסה לחבל במאמצים לטפח יוזמה טכנולוגית מתוצרת סינית. טיקטוק היא אחד היישומים הראשונים בסין שהפך ללהיט עולמי. המכירה החלקית או המלאה שלו העלתה גם חששות מפני יצירת תקדים לחברות סיניות עם שאיפות עולמיות, כאשר יחסי ארה"ב וסין מתוחים. דובר משרד החוץ הסיני, וונג וונבין, אמר אתמול בתדרוך בבייג'ינג שכוון לאוזני ארה"ב: "הפסיקו לעשות פוליטיזציה של נושאים כלכליים ומסחריים, הפסיקו לנצל לרעה את התפיסה של ביטחון לאומי והפסיקו לאמץ מדיניות של אפליה והוצאה מן המחנה".
מהי דעת המשתמשים?
זו תערובת של לגלוג טיפוסי על הממשל, קריאות נרגשות לשמר את היישום כמו שהוא וקריאה למשתמשים אחרים לעבור איתם לפלטפורמות אחרות. אבל באופן כללי, המשתמשים אומרים שהם לא עוזבים את היישום. חלק מהם מציע טיפים של איך להשתמש ברשת וירטואלית פרטית כדי להסתיר מאיזו מדינה ניגשים לטיקטוק, ואחרים העמידו פנים שהם עוברים למדינה שמתירה פעילות של טיקטוק.
למרות ההתחייבות הכללית של המשתמשים לפלטפורמה הנוכחית, חברות אחרות מחזרות אחריהם. אינסטגרם של פייסבוק מציעה להצטרף לשירות הווידאו הקצר הראשוני שלה, Reels, שיושק בקרוב בארה"ב.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.