בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ דורשים מהחברה הממשלתית נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), שמקדמת את בניית קווי הרכבת הקלה, לפסול את זכייתה של חברה סינית במכרז לבניית גשר בתל אביב. כך עולה ממכתב ששלח יועמ"ש ההתאחדות, עו"ד קובי פלקסר, ליועמ"ש נת"ע, עו"ד שלה ששון רייך, ושהגיע לידי "גלובס". מדובר בגשר שמהווה חלק מנתיב הקו הירוק של הרכבת הקלה ושמתוכנן להיבנות מעל הירקון ורחוב רוקח.
לטענת הקבלנים, החברה הסינית, PCCC, שזכתה במכרז מקיימת שיתוף פעולה עם האיראנים, ויש בכך כדי להוות סכנה ביטחונית למדינת ישראל. למכתב מכותבים יועמ"ש הממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, מ"מ פרקליט המדינה, עו"ד סיגל יעקובי ויו"ר ועדת חוץ ובטחון בכנסת, ח"כ צבי האוזר.
בין היתר נטען במכתב כי בבחירה בחברה הסינית יש עבירה על החוק האוסר על מגע של תאגיד ממשלתי עם תאגיד המקיים קשר עסקי עם איראן. על כן הדרישה של התאחדות הקבלנים היא "להשהות כל פעולה למימוש ההתקשרות עם החברה הזוכה, בשל הנזק המשמעותי שעלול להיגרם כתוצאה מכך לאינטרסים ביטחוניים וחיוניים אחרים של מדינת ישראל", לשון המכתב.
עו"ד אילן בומבך, המייצג את איגוד החברות הסיניות בישראל הגיב בשמן ומסר כי "האמור במכתב מופרך לחלוטין. ככל שיהיה בכך צורך, אעלה את הטענות בערכאה המשפטית המתאימה".
יש לציין כי בחודש מאי הגישה ההתאחדות לבג"ץ עתירה נגד מה שהם מכנים השתלטות ממשלת סין על שוק התשתיות בארץ. בעתירה, שהוגשה נגד הוועדה לצמצום הריכוזיות, נטען כי המדינה מעודדת, או לחלופין אינה מונעת, את השתלטות החברות הסיניות על ביצוע פרויקטי התשתית המרכזים והגדולים במדינה, ובכך נפגעים הקבלנים והחברות הישראליות. לטענתם, "בורח ידע" לחו"ל, ונמנעת העסקת אלפי עובדים ישראלים נוספים.
בעתירה נרשם כי "התאגידים הסיניים הללו הם חלק מ'קבוצת מחזיקים' אחת, שהינה למעשה 'פירמידה' סבוכה, הכוללת למעלה מ-100 תאגידים שונים בבעלות הממשלה הסינית". באיגוד החברות הסיניות מסרו בתגובה כי "התאחדות הקבלנים בחרה לפנות לבג"ץ במסגרת קמפיין תקשורתי שהיא מנהלת לטובת חלק קטן מחבריה, על חשבון המשק הישראלי כולו ועל חשבון חברים אחרים בה, וכן על-חשבון התחרות בענף, יוקר הדיור והמחייה, ועל חשבון כלל הלקוחות והצרכנים בענף".
דו"ח מבקר המדינה שהתפרסם השבוע, ועוסק במעורבות החברות הזרות בפרויקטי תשתית לאומיים בישראל קובע כי "להשקעות של חברות זרות ומעורבותן במשק הישראלי עלולות להיות גם השלכות שליליות. השלכות אלו עלולות לבוא לידי ביטוי בפרט במקרה של חברות שהשליטה בהן היא של גורמים שלהם אינטרסים שאינם מתיישבים עם האינטרסים הישראלי... שליטה של גורמים זרים בנכסים אסטרטגיים עלולה לפגוע במגוון רחב של אינטרסים לאומיים ובכלל זה: פגיעה בביטחון הלאומי, בנכסים האסטרטגיים ובכושר התחרות בזירה הבין-לאומית. המעורבות הכלכלית הזרה בתחומי התשתיות הלאומיות ובתחומים בעלי השפעה משקית או לאומית רחבה, צריכה להיבחן בעתיד לאור שיקולי ביטחון לאומי ושיקולים עסקיים".
הדוח אינו נוקב בזהותן של "החברות הזרות", אך ההשערה הרווחת היא כי מדובר בחברות סיניות המעורבות בהקמת נמל המפרץ בחיפה.
תגובת חברת נת"ע: "נת"ע פועלת על פי ובהתאם לחוק המכרזים. בכל הקשור לסוגיות בטחוניות: הרי שכחברה ממשלתית, כפופה נת"ע להנחיות גורמי הביטחון והחלטות הממשלה. אם יש בידיה מידע משמעותי, על ההתאחדות לפנות לגורמים הרלוונטיים בממשלה".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.