פז | ניתוח

מה חברת הדלק פז מחפשת ברשת המינימרקטים התל אביבית

מחזור המכירות השנתי של הרשת התל אביבית, הפועלת באמצעות 16 סניפים, מוערך ב-250-300 מיליון שקל, ושווייה בעסקה עשוי לעמוד על כ-130 מיליון שקל

ניר שטרן/ צילום: כדיה לוי
ניר שטרן/ צילום: כדיה לוי

חברת האנרגיה פז בדרך לעסקה ראשונה בתחום הקמעונות בעידן המנכ"ל החדש ניר שטרן, כחלק ממימוש אסטרטגיה של חיזוק הזרוע הקמעונית כחלופה לפעילות הזיקוק  הנחלשת שלה.

פחות משנה לאחר שחברת האנרגיה הציבורית בחנה אפשרות לרכוש את השליטה בקבוצת קמעונות המזון יינות ביתן, שנקלעה לקשיים, מנהלת פז מו"מ לרכישת רשת קמעונות המזון התל אביבית סופר יודה, מידי המייסד יהודה גואטה. מחזור המכירות השנתי של הרשת, הפועלת באמצעות 16 סניפים, מוערך ב-250-300 מיליון שקל, ושווייה בעסקה עשוי לעמוד על כ-130 מיליון שקל.

כבר היום מחזיקה פז בפעילות קמעונות ענפה באמצעות רשת תחנות התדלוק וחנויות הנוחות שלה. החברה מפעילה 241 סניפים של המותג yellow, עם מחזור מכירות שעומד על כמעט מיליארד שקל בשנה. כלומר, ככל שהעסקה עם סופר יודה תתממש, היא צפויה להגדיל את מחזור המכירות הקמעוניות שלה בקרוב ל-30%. מדובר בכניסה ראשונה של פז לתחום פעילות של סופרמרקטים שאינם חנויות נוחות, ושיפור כוח הקנייה ותנאי הסחר. כיום פז מפעילה חלק מחנויות הנוחות בעצמה, כשהיתר מופעלות על-ידי זכיינים.

בדומה לסניפי yellow של פז, גם הסניפים העירוניים של סופר יודה - הפועלים 24 שעות ביממה גם במהלך סוף השבוע ובחגים - וגם חלק ניכר מהמחזור שלה, לפי הערכות כ-30%, מגיעים מפעילות בסופי שבוע. כמו כן, גם רמות התמחור של השתיים דומות יחסית, במובן זה שהן יקרות יותר ממרבית החנויות לאור הפעלתן בשבת, וזאת בדומה לרשת AM:PM (שבבעלות רשת תחנות הדלק דור אלון) ולטיב טעם בעיר.


המגעים עם ויקטורי לא התממשו

כבר תקופה ממושכת שסופר יודה נמצאת על המדף ומחפשת רוכש. לפני כשנה דיווחנו כי ויקטורי בניהול אייל רביד בוחנת אפשרות לרכוש אותה, אולם המגעים לא התקדמו, וזאת למרות הרצון של ויקטורי להתרחב. החנויות של ויקטורי אינן פועלות בשבת, וזו ככל הנראה הסיבה המרכזית שהיא ירדה מהפרק. 

כאמור, פז סימנה עוד בתקופתו של המנכ"ל הקודם יונה פוגל את הכיוון האסטרטגי שלה - כניסה לתחום הקמעונות באמצעות הניסיון לרכוש את השליטה בקבוצת יינות ביתן. נראה כי בכוונת מחליפו, שטרן, לשים דגש על תחום הקמעונות, אבל בהיבט אחר - של רכישה משלימה, כלומר לא סל הקניות המרכזי שהצרכנים רוכשים אחת לשבוע, אלא קניות משלימות של מוצרים על הדרך. נושא המזון הטרי לצריכה ביתית, כמו גבינות, פירות וירקות ובשר נחשב חלש יחסית בסניפי yellow, בעוד שסופר יודה מחזיקה אצלה מחלקות כאלה.

ככל שפז אכן תשתלט על סופר יודה, ההערכות הן כי תיקח את המושכות לידיה, ותנהל את הרשת בעצמה. פז גם תידרש לקבל החלטה האם לשמר את המותג סופר יודה, שנחשב למותג חזק יחסית בת"א, או, למזג אותו תחת השם yellow.

כמו כן, אם וכאשר תושלם עסקה בין סופר יודה ובין פז, תידרש החברה להתמודד עם אתגר השבת. כיום, הפעלת חנויות נוחות בתחנות דלק בשבת נחשבת לסטטוס קוו עבור חלק ניכר מהדתיים, ונתפסות כסוג של קונזצנוס. ואולם, לעומתן, חנויות כמו סופר יודה, טיב טעם ו-AM:PM הינן שנויות במחלוקת, וכבר נעשו ניסיונות שונים להגביל את פעילותן.


מחזקת את הזרוע הקמעונאית

קבוצת האנרגיה פז נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-2.7 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה איבדה יותר מ-40% מתחילת השנה על רקע משבר הקורונה. פז, המתנהלת ללא גרעין שליטה ושאת פעילותה מובילים המנכ"ל שטרן והיו"ר אברהם ביגר, כבר הצהירה כי היא מעוניינת לחזק את הזרוע הקמעונית שלה ואת הנתח של זו בכלל הפעילות. זאת הן מכיוון שמדובר בפעילות שנחשבת לרווחית ביחס ליתר הפעילויות שלה, והן כדי להתמודד עם פגיעה חריפה בפעילות זיקוק הדלקים שלה, בין היתר על רקע השינויים הטכנולוגיים והחלופות.

קריסת מחירי האנרגיה בעולם ברבעון הראשון של 2020, בעקבות התפרצות משבר הקורונה, הובילה להפסדים כבדים במגזרי זיקוק הדלקים של פז, שהציגה בו הפסד של 97 מיליון שקל (לאחר הפסד של 262 מיליון שקל בשנת 2019 כולה).

בפז ציינו כי התפשטות נגיף הקורונה החריפה את הירידה במרווחי הזיקוק, במחיר הנפט ובכמויות המכירה של בית הזיקוק באשדוד הנמצא בשליטה. כאמור לפז יש רגל משמעותית נוספת בדמות חטיבת הקמעונות והסחר (קו"מ), שכוללת את תחנות התדלוק וחנויות הנוחות (yellow). לדברי החברה, בחטיבה זו חלה ירידה משמעותית בהיקפי מכירת הדלקים - החל מן המחצית השנייה של חודש מרץ ובחודשים אפריל-מאי 2020. עם זאת, רשת yellow שמרה על היקף מכירות גבוה, בדומה לרבעון המקביל.

פעילות הזיקוק של פז הציגה ברבעון הראשון הפסד מדווח של 179 מיליון שקל. פעילות הקמעונות והסחר הציגה רווח מדווח של 35 מיליון שקל, או רווח מתואם של 63 מיליון שקל, כאשר ההפרש ביניהם נובע מנטרול הפסד בגין גידור עסקאות הגנה על מלאי.


התפצלות לאחר סכסוך מתוקשר

רשת סופר יודה החלה את דרכה ב-2013, לאחר פיצול בין הבעלים הנוכחי יהודה גואטה ושותפו דאז יוסי ראובני, שהחזיקו בשותפות במותג "סופר באבא" ברחוב ירמיהו בת"א. כתוצאה מסכסוך מתוקשר וקשה בין השניים, שכלל הליכים משפטיים, התפצל הסופרמרקט לשתי חנויות.

כיום סופר יודה נמצאת בבעלותו המלאה של גואטה ומפעילה כאמור 16 סניפים לצד מכירות אונליין. השנתיים האחרונות היו מורכבות מבחינת הרשת שנחשבת למצליחה ומוערכת בענף. אחד הסניפים החזקים שהפעילה הרשת ברחוב אבן גבירול נסגר בצל מחלוקת על גובה שכר הדירה. בנוסף, לפני כשנה דווח כי הושלכו שני רימוני הלם בהפרש של שבוע לשני סניפים שונים של הרשת.