עד לפני כעשור נחשבה וולוו לאחות התרבותית, המנומנמת והצוננת של פלח רכבי הפרמיום. אבל כיום היא אחת היצרניות העסוקות ביותר והגלובליות ביותר בתעשיית הרכב כולה. היא מפעילה כיום מפעלי ייצור באירופה, ארה"ב וגם בסין, שממנה היא היצואנית הגדולה ביותר של כלי רכב למערב. במקביל היא מפתחת מגוון פלטפורמות ומערכות הנעה מתקדמות עבור לא פחות מארבעה מותגים סיניים ובינלאומיים של קבוצת האם שלה Geely; היא נמצאת בשלב ההשקה הגלובלי של מותג חשמלי עילי חדש, שאמור להתחרות בטסלה (פולסטאר); והיא עומדת להשיק בקרוב דגמים חשמליים עצמאיים משלה.
בין לבין גם מוצאים השבדים ההיפר-אקטיבים זמן כדי לספק לקהל הסקנדינבי הנאמן שלהם ולעוד כמה ריכוזי מעריצים של המותג ברחבי העולם (בעיקר בצפון ארצות הברית) את הדגמים השבדיים המסורתיים שמאד חביבים עליהם. אחד מהם הוא ה-V60 קרוס-קאונטרי, שממשיך מורשת ארוכה של דגמי סטיישן מוגבהים עם הנעה כפולה ויכולת לנוע על קרח, שלג ודרכי עפר.
חיצונית ה-V60 קרוס-קאונטרי שומרת על קווי המתאר הנאים של כל סדרת ה-S60 החדשה. יש לה פרופורציות אתלטיות, חרטום עם פנסים "מעפעפים", גריל אובאלי גדול ומוקף כרום בהתאם למסורת, ופרופיל סולידי שנמתח לאורך רציני ומסתיים בזנב זקוף עם פנסים מדורגים. חדי העין יבחינו במרווח הגחון המוגדל ובחישוקים ייחודיים אבל בסך הרכב זוכה ברחוב לתשומת לב בעיקר מהכיוון של קהל (מ)בוגר ופחות משוחרי רכבי סטטוס קולניים ומוחצנים.
רכב
מושבים מהנוחים ביותר בתעשיית הרכב
הכניסה לתא הנוסעים נוחה יותר מאשר ב-S60 הרגילה תודות לסף הכניסה המוגבה, אך היא עדיין לא יכולה להתחרות בנוחות שמספקת התקרה הגבוהה של האחות XC60. התא עצמו הוא שכפול כמעט מדויק של ה-S60 הרגיל. זה אומר עיצוב סקנדינבי נקי, כמעט סטרילי, עם דגש על שילוב רגוע ומרגיע של חומרי דיפון וגוונים, משטחים הרמוניים, רמת גימור גבוהה, והנדסת אנוש טובה עם מעט מאוד מתגים שמפוזרים באקראי. לא תמצאו כאן אורות פנים מתחלפים נוסח מועדון לילה כמו אצל הגרמניות העדכניות וגם לא עיצוב נובו-רישי. הכיוון הוא דיפוני עץ בעיבוד נאה ושקט ועור איכותי כמו בריהוט שבדי עילי.
החריג היחיד הוא מסך המגע האופקי והמאסיבי שמרכז בתוכו את רוב פונקציות התפעול המשניות. אנחנו לא חסידים של המסך הזה שמופיע בכל דגמי הדור החדש של החברה ומציג שלל סמלילים קטנים מדי ומבולגנים מדי לטעמנו. העסק לא נורא לתפעול בחניה אבל די מאתגר בנסיעה. רמת האבזור מכובדת בהחלט לקבוצת המחיר וכוללת מערך מתקדם של מערכות בטיחות, ריפוד עור, מערכת קול איכותית וכו'.
המרחב לרגליים ולכתפיים בתא הנוסעים נדיב דיו לחמישה מבוגרים בגודל מלא אם כי מרחב הראש מקביל למכוניות מנהלים מקובלות. המושבים הם מהנוחים ביותר בתעשיית הרכב, בהתאם למסורת, ותא המטען מציע נפח רציני של כ-529 ליטר גם עם חמישה נוסעים. הדלת האחורית מתרוממת ומפנה פתח הטענה רחב ונטול מכשולים, וקיפול המושב האחורי יוצר חלל אחסון ארוך ושטוח, שיכול להכיל אפילו ארגזי קרטון שטוחים באורך של יותר משני מטר. לא היינו מצפים לפחות מזה ממותג הרכב שנולד במדינה שהמציאה את "איקאה".
הגרסה היחידה של הקרוס-קאונטרי שמיובאת לישראל, מצוידת במנוע 2 ליטר טורבו-בנזין, שמייצר 250 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. פגשנו במנוע הזה בדגמים אחרים של וולוו וגם כאן הוא מצטיין בעיקר בשיוט נינוח במהירויות גבוהות (מאוד) ובשיוט רגוע בעיר. אבל ניסיון לדחוק בו ולנצל את עדר הסוסים לצורך האצת האדרנלין נתקל במחסום של תגובה ראשונית עצלה של תיבת ההילוכים. מכיוון שצברנו בעברנו לא מעט של קילומטרים בנהיגה על כבישים שבדיים אנחנו יכולים להעיד שמשטרת התנועה במדינה היא אחת הקשוחות בעולם והנהגים צייתנים בהתאם, לפיכך כנראה שמדובר באקט שבדי מכוון בנוסח "תחשוב פעמיים". ואם מישהו צריך הוכחה נוספת הוא יכול למצוא אותה בהגבלה אלקטרונית של המהירות ל-180 קמ"ש, צעד שאותו קיבלה לאחרונה וולוו מנימוקים "סביבתיים והומניים". מי שיתעקש וימשיך ללחץ יגלה, שהטורבו אכן מעניק לבסוף את הבעיטה המיוחלת ואת צבירת המהירות הרצינית, ושהזינוק מאפס ל-100 קמ"ש עורך פחות משבע שניות.
מעט מאוד נטיית גוף בפניות אגרסיביות
על הכביש מציעה המכונית שילוב די ייחודי של מרווח גחון-גחון גבוה עם מרכז כובד נמוך בהשוואה לרכבי SUV גבוהים. מצד אחד, השילוב הזה מעניק לה התנהגות כביש נעימה ובטוחה של מכונית מנהלים עם מעט מאוד נטיית גוף בפניות אגרסיביות, זרימה נעימה על כבישים מפותלים והיגוי מאוזן, אם כי לא חד ונמרץ כמו אצל הגרמניות.
מצד שני, עם מרווח גחון של 21 סנטימטר, שגם הרבה "קרוס-אוברים" מודרניים לא יכולים להתהדר בו, ועם הנעה כפולה שמאחוריה עשרות שנות ניסיון על דרכי עפר סקנדינביות מושלגות ביערות עד, הוולוו הרבועה ומכובדת הזו גם תיקח אתכם ותחזיר אתכם, מ/למקומות, שבדרך כלל נמצאים מחוץ לתחום עבור רוב המכוניות הפרטיות (למעט רכבי ליסינג ישראלים, שכידוע אין להם מגבלות עבירות).
כמובן שמי שירצה למצות את הפוטנציאל יצטרך לספק לה גם צמיגים רב תכליתיים מתאימים במקום צמיגי הספורט התקניים בחתך 55'. אך אל דאגה: הסבירות שנראה וולבו קרוס-קאונטרי מטפסת על המעלים בנגב היא נמוכה מאוד. בינתיים אפשר להתנחם בכך, שהיא מתגברת בקלות על מכשול המדרכות הגבוהות בדרך לחניה עירונית מאולתרת. נוחות הנסיעה סבירה ברוב התנאים אבל המתלים משחררים לא מעט תנועות אנכיות בעת מעבר על מהמורות העירוניות. האחות XC60 מציעה כיול נינוח יותר.
וולוו S60 קרוס-קאונטרי עולה 270 אלף שקל. זהו מחיר נגיש יחסית למקובל בפלח הפרמיום, במיוחד כאשר מביאים בחשבון את הממדים, האבזור, הביצועים וההנעה הכפולה. עם זאת עיקר התחרות היא מול רכבי קרוס-אובר וכביש-שטח, כולל ה-XC60 המצליחה, שגרסת ההנעה הכפולה שלה, עם אותו מנוע, עולה כ-50 אלף שקל יותר. כך או כך זו תוספת ייחודית לנוף מכוניות המנהלים של ישראל ופיתרון יעיל למי, שמאס בתרבות של "לראות ולהיראות מלמעלה".
סובארו אאוטבק 2021
הדור החדש של ה"אאוטבק", שצפוי להגיע אלינו בקרוב, לוקח צעד גדול לעבר מחוזות הפרמיום. יש לו עיצוב בוגר, תא נוסעים יוקרתי וחדש לגמרי הכולל מסך "טאבלט" נוסח טסלה ודור חדש של מערכת הנעה כפולה. בארה"ב הוא מוצע עם מנוע ה-2.5 ליטר המוכר או עם מנוע 2.4 ליטר טורבו עם 260 כ"ס ותיבה רציפה.
קאדילק XT 4
ה-XT 4 החדש של קאדילק מציע עיצוב קלאסי ניצב על גבול הסטיישן. ב-300 אלף שקל מקבלים דגם ספורט עם הנעה כפולה, תא נוסעים מפואר ומאובזר ומנוע 2 ליטר טורבו עם 237 כ"ס ו-36 קג"מ. הממדים הפיזיים קטנים משל הוולוו אך תא המטען מציע נפח של 637 ליטר.
AUDI A6 ALLROAD
ה-ALLROAD של אאודי, שיובאה בעבר ועשויה לחזור אלינו בשנה הבאה, מבוססת על הדור החדש של ה-A6 ומציעה תא נוסעים מפואר ואבזור חיצוני ספורטיבי-תכליתי. היא גבוהה ב-4.5 סנטימטרים מה-A 6 הרגילה, מצוידת בהנעה כפולה עם תוכניות שטח וניצבת על מתלי אוויר שניתנים להגבהה. המחיר לא ידוע.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.