מושל קליפורניה גווין ניוסאם חתם, על צו להפסקת מכירת מכוניות נוסעים חדשות בהנעת בנזין וסולר במדינה בשנת 2035.
זו ניסיון שאפתני לעודד את מכירות כלי הרכב האלקטרוניים בשוק הרכב הגול ביותר בארה"ב, וכן ניסיון לטפל בפליטת גזי החממה שרוב המדענים מעריכים שהם הגורם לשינוי האקלים. התחבורה אחראית ליותר מחצית מפליטת הפחמן לאוויר בקליפורניה, אמר ניוסאם.
יותר מ-11% מסך כלי הרכב הקלים בארה"ב בשנה שעברה היו רשומים בקליפורניה, לפי חברת הנתונים IHS Markit.
קליפורניה היא המדינה הראשונה בארה"ב שמתחייבת ליעד כזה, והיא עשויה לגור אחריה מדינות נוספות שנוטות לשמאל הפוליטי, בהתחשב בגודלה בהיסטוריה של הובלה בנושאי רגולציה. 17 מדינות בעולם, ביניהן צרפת, בריטניה וגרמניה, אימצו יעדים להפחתה הדרגתית של השימוש בכלי רכב של מנועי בעירה פנימית, לפי המועצה הבינלאומית לתחבורה נקייה.
השנה עד סוף יולי, 6.2% מרישומי הרכב הקל בקליפורניה היו של רכב אלקטרוני, מול 1.6% בארה"ב כולה, לפי IHS Markit.
"מבין כל המשברים הסימולטניים שאנחנו עוברים בקליפורניה, אין חזק יותר מהנושא של משבר האקקלים", אמר ניוסאם, דמוקרט, שעמד מול כמה מכוניות חשמל. "מה שאנחנו מקדמים כאן הוא אסטרטגיה לטיפול ראש במשבר הזה, שהיא נועזת כפי שהמשבר הוא גדול".
הצו אומר גם ש"מידית האפשר", כלי רכב בינוניים וכבדים, כולל משאיות לציוד בניה, צריכים להיות בעלי אפס פליטת פחמן עד 2045.
ניוסאם מדגיש את שינוי האקלים כסיבת מפתח לדליקות הענקיות בקליפורניה בחודש האחרון. מדענים אומרים שקליפורניה הפכה חשופה יותר לדליקות יער הרסניות שנעות במהירות גם בגלל האקלים החם יותר, שגורם לעצים להתייבש, בנוסף ליערות שגדלו מדי, ולעלייה בדיור באזורים מועדים לשריפות.
הכרזת ניוסאם גררה ביקורת של ממשל טראמפ. "זו דוגמה נוספת לקיצוניות של השמאל", אמר דובר הבית הלבן, ג'וד דיר. "הם רוצים שהממשלה תכתיב כל היבט של החיים בארה"ב, והם הורסים מקומות עבודה ומייקרים עלויות במידה מפחידה. הנשיא טראמפ לא יתמוך בזה".
ממשל טראמפ כבר מנהל מלחמה משפטית נגד קליפורניה בעניין סמכות המיוחדת שלה לפקח על פליטת מפלטים, לפי חוק האוויר הנקי שהיא חוקקה ב-1970. התיק הזה נדון כעת בבת משפט פדרלי לערעורים בוושינגטון הבירה.
סמכותה של קליפורניה לאכוף את הצו החדש של ניוסאם נובעת מאותו חלק בחוק, ותוצאות הבחירות לנשיאות ב-3 בנובמבר יקבעו את התוצאה במידה רבה, אמר בוב מקנלי, יועץ אנרגיה לשעבר לנשיא ג'ורג' וו. בוש.
אם המועמדת של טראמפ לבית המשפט העליון במקומה של רות ביידר גינסברג תאושר, והוא יישאר נשיא ויערער על הצו של ניוסאם, הרוב השמרניי בבית המשפט העליון יוכל בפוטנציה לבטל את הצו בקליפורניה, אמר מקנלי. אם ביידן ייבחר לנשיא, הוא לא צפוי להתנגד לצו.
בסימן לכך שמדינות שנוטות לשמאל עשויות ללכת בעקבות קליפורניה בקביעת יעד לאיסור מכירות רכבי בנזין, מושלת אורגון קייט בראון שיבחה אתמול את הכרזת ניוסאם. "אעשה מה שאני יכולה כדי להאיץ את המעבר לחשמל כאן", היא צייצה בטוויטר.
ג'ון בוצלה, מנכ"ל ברית חדשנות הרכב, איגוד שמייצג יצרני רכב גדולים בארה"ב ובעולם, אמר שחברות האיגוד מחויבות להרחבת היצע רכבי החשמל שלהם, אך צווים כמו זה שפרסם מושל קליפורניה אינם הדרך הטובה ביותר לעשות זאת.
"מה שבונה שוקים מצליחים הוא מעורבות רחבה של בעלי העניין", כולל ממשלות, יצרני רכב, חברות חשמל, ספקי תשתיות ואחרים", אמר בוצלה.
דובר של פורד מוטור אמר: "אנחנו מסכימים עם המושל ניוסאם שזה הזמן לנקוט פעולה דחופה לטיפול בשינוי האקלים. ההתקדמות מחייבת שותפות ציבורית-פרטית, תשתית חכמה ומשאבים שמעודדים צרכנים להשקיע במוצרים אלקטרוניים".
ניוסאם אמר אתמול שהצו החדש יחול רק על כלי רכב חדשים, ולא יאסור על תושבי קליפורניה להחזיק או למכור מכוני בנזין מיד שנייה.
בריאן מאס, נשיא התאחדות סוכני הרכב החדש בקליפורניה, אמר שהארגון שלו מכבד את השאיפה של ניוסאם להילחם בשינוי האקלים, אך יש לו כמה חששות, ביניהם הצורך להרחיב מאד את תשתית תחנות הטעינה ולהוריד את עלויות כלי הרכב ללא פליטת פחמן כדי שהם יהיה זמינים לא רק לעשירים. הוא הוסיף שאכיפת שינוי כה מקיף בצו מממשלתי ללא אישור חקיקתי, "מטריד מאד ושולל מתושבי קליפורניה את השמעת קולם בנושא חשוב זה".
ראשי שני בתי המחוקקים של קליפורניה, שנשלטים על ידי הדמוקרטים, הודיעו אמול שהם תומכים בצו המנהלי של ניוסאם. "האסיפה מצפה לעבוד איתו על העברת החקיקה הנחוצה לחיזוק הצעד הנועז הזה", אמר יו"ר אסיפת המחוקקים של קליפורניה, אנתוני רנדום.
לשכת משאבי האוויר של קליפורניה תהיה אחראית לגיבוש הרגולציות הספציפיות ליישום המנדט של המדינה שנוגע למכוניות נוסעים ולמשאיות.
מעבר ממוצרי נפט כמו בנזין וסולר (דיזל), לחשמל יחייב תשתית של תחנות טעינה ברחבי המדינה, ועלול להשפיע על עסקיהן של אלפי תחנות דלק בקליפורניה. יהיה גם צורך לשדרג רשת חשמל שזקוקה זה מכבר לשדרוג. רשת החשמל של קליפורניה עברה בחודש שעבר יומיים של הפסקות שירות ברוטציה במהלך גל חום. חברות החשמל הגדולות במדינה סוגרות כעת באופן קבוע חלק מהרשתות הישנות שלהן כדי להפחית את מקרי הצתת הדליקות מקווי חשמל בימים של רוחות חזקות.
לכלי רכב חשמליים אין פליטות גזי חממה, אך החשמל לטעינת הרכבים הללו עשוי לבוא ממקורות פוסיליים. קליפורניה נקטה בשנים האחרונות בצעדים להרחבת השימוש באנרגיית רוח, שמש, גיאותרמלית ומקורות מתחדשים נוספים. המדינה אימצה ב-2017 חוק להפחתת פליטת גזי החממה ב-40% לפחות ב-2030 ו-80% עד 2050, מהרמה של 1990.
זו אינה הפעם הראשונהש בה קליפורניה מנסה לקדם כלי רכב חשמליים. צו מ-1990 חייב ש-2% מהמכוניות החדשות שיימכרו ב-1998 יהיו באפס פליטת פחמן. באותה עת היו רק כמה דגמים זמינים שעמדו בכך, 1EV של ג'נרל מוטורס ו- EV Plus של הונדה. שתיהן היו קטנות ועם טווח נסיעה מוגבל.
"מה ששונה הפעם הוא הטכנולוגיה והזמינות של כלי הרכב", אמר מייקל וארה, מנהל תוכנית האקלים והאנרגיה במכון וודס באוניברסיטת סטנפורד. "יש בשוק מוצרים שאנשים רוצים לקנות". דגם 3 של טסלה הוא אחד ממכוניות הנוסעים הנמכות ביותר בקליפורניה, וכמה יצרניות רכב השיקו דגמי חשמל חדשים.
ניוסאאם חתם על הצו שלו על מכסה מנוע של פורד מוסטנג מאך-E, דגם חשמלי שצפוי לצאת לשווקים מאוחר יותר השנה או ב-2021.
באירופה פעלו כמה מדינות נגד מכירות כלי רכב בהנעת שריפה פנימית. הראשונה היתה נורבגיה, שב-2017 קבעה יעד של מכוניות נוסעים ורכב מסחרי קל ללא פליטת גזי חממה מ-2025. אחריה באו כמה מדינות, כמו צרפת שקבעה יעד של סיום מכירות מכונית בנזין וסולר ב-2040. בריטניה קבעה תחילה כיעד את שנת 2040, אך שנה היא הקדימה אותו ל-2035.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.