חודשים ספורים לפני סוף 2020, מפרסמת הרשות השנייה את דוח תלונות הציבור לשנת 2019, ממנו עולה לא רק זינוק משמעותי בתלונות הציבור, אלא גם קפיצה בכמות התלונות שנמצאו מוצדקות. מהנתונים עולה כי 13 אלף פניות הוגשו לנציבות פניות הציבור ברשות השנייה, פי שניים ממספר הפניות ב-2018. מספר התלונות שהוגשו לגבי תכניות טלוויזיה עמד על 10.239, לעומת 4.338 ב-2018. גם מספר התלונות על תכנים ברדיו גדלו אך באופן נמוך משמעותית מ-2037 תלונות ב-2018 ל-2329 תלונות ב-2019.
נציב תלונות הציבור ברשות השנייה מצא שכ-73% מהתלונות מוצדקות לעומת שני שליש תלונות מוצדקות ב-2018.
ב-2019 עקף לראשונה מספר התלונות על תכנים חדשותיים במהדורות החדשות ובשידורי האקטואליה את מספר התלונות על תכנים בתוכניות. ההתבטאויות שהביאו למספר התלונות הרב ביותר היו זאת של המגישה אושרת קוטלר על חיילי צה"ל והשפעת הכיבוש עליהם (3313 תלונות) והשיחה בין אמנון אברמוביץ לעודד בן עמי בה נעשה שימוש במונח "בעגלה ובזמן קריב" הלקוחה מתוך תפילת קדיש. לעלייה בתלונות הביאו גם שתי מערכות בחירות שהביאו לביקורת רבה בעיקר בנושאי הבעת דעה ואתיקה בשידור.
בתכנים המשודרים בתחנות הרדיו חל זינוק בפניות בנושא אמירות פוגעניות והתנהגויות של מראיינים והן עלו מ-695 בשנת 2018 ל-2,212 בשנת 2019. הזינוק נבע בין היתר מדבריו של העיתונאי רוני דניאל בתוכנית "הקבינט" ששודרה ב-103fm על פרשת האונס לכאורה באיה נאפה שבקפריסין.
עוד התקבלו 1,728 פניות על תכנים ששודרו בקשת 12, מהן 285 פניות על ראיון של ניב רסקין עם פרופ' גל דובנוב-רז, שלטענת הפונים לא היה גילוי נאות על תפקידו ב"שטראוס"; 843 תלונות על הכתבת עדי מאירי שבתוכנית של אופירה וברקוביץ' קראה למפגינים ממוצא אתיופי "חיות ופראי אדם"; 71 פניות על תוכניתו של רפי רשף שבה הוצגה כתובית עם סמל בית"ר והמילה גזענות, בעוד שהכתבה עסקה בגזענות אוהדי קבוצת בני יהודה.
712 פניות הוגשו על תכנים ששודרו ברשת 13, בהן 369 פניות על קדימון לתוכנית "ברקוד" שפגע בשמם הטוב של מתווכים.
250 פניות שויכו במשותף לכלל הערוצים (12, 13 ו-20). בין הפניות כ-80 פניות על פרסומת של קופת חולים "מכבי" שבה הוצגו חייזרים בעלי מבטא תימני.
18% מהתלונות היו על תכנים ששודרו בתוכניות, בהן פניות על תוכניות הסאטירה "גב האומה" ו"ארץ נהדרת", על התבטאויות פוגעניות נגד האוכלוסייה הדתית והחרדית ונגד האוכלוסייה הערבית.
5% היו על קדימונים לתוכניות, בהן 369 פניות על קדימון לתוכנית "ברקוד" ברשת 13, שהייתה בו אמירה פוגענית כנגד מתווכי דירות.
4% היו על פרסומות (זאת לעומת 40% בשנת 2018 שבה שודרה פרסומת שנויה במחלוקת של שותפות חברות הגז בקידוחי הגז). מניתוח הפניות עולה שהוגשו עשרות פניות על פרסומת של "מכבי שירותי בריאות" שהוצג בה חייזר המדבר במבטא תימני ופרסומת למזגן "טורנדו" שבה רותם סלע "שומעת קולות". מרבית הפניות נמצאו מוצדקות.
לדברי נציב פניות הציבור דוד רגב: "בהציבור הביע את מחאתו בעיקר כנגד אמירות בוטות ולא ראויות של שדרנים ופרשנים ועל הגורמים המשדרים לתת על כך את הדעת ולהקפיד לשמור במסגרת חופש הביטוי על שמם הטוב וכבודם של המרואיינים ושל הצופים. נציבות פניות הציבור הייתה קשובה לצופים והעבירה את מחאתם הנרחבת תוך שהיא פועלת מול הגורמים המשדרים למצוא פתרונות מוסכמים למניעת אמירות לא ראויות. היקף התלונות שהגיע בשנת 2019 לשיאו מעיד על האמון הרב שנותן הציבור בנציבות הפניות כגורם המטפל בפניותיו בהגינות ומשמש כזרוע הארוכה שלו אל מול הגורמים המשדרים".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.