שנת 2020 תיזכר בתעשיית הרכב כשנה שבה השתנו באופן יסודי חוקי המשחק העסקיים, ובמיוחד השתנתה מערכת היחסים בין יצרני הרכב לשוק ההון.
קחו, למשל, יצרנית הרכב סינית צעירה ששמה NIO, שהחלה לייצר כלי רכב רק לפני שנתיים. החברה, שנסחרת בבורסה בניו יורק מנובמבר 2018, משווקת כיום רק שלושה דגמי פרימיום חשמליים, ורק בסין. היא עדיין שורפת מזומנים בקצב גבוה משמעותית מהכנסותיה ולמרות שרשמה השנה זינוק מכובד במכירות, ברבעון השלישי של 2020 - שהיה הטוב בתולדותיה - היא מכרה כ-12,200 כלי רכב בלבד.
לעומתה טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, מכרה השנה קצת יותר מ-2 מיליון כלי רכב לכל רבעון ביותר מ-140 שווקים ברחבי עולם והרוויחה ברבעון האחרון בלבד כ-4.5 מיליארד דולר למרות משבר הקורונה.
אבל, וזה אבל גדול, מי שהשקיע בחודש מאי השנה במניית NIO, נאמר 100 אלף דולר, יכול לפרוש כיום לפנסיה מוקדמת על יאכטה פרטית בקריביים לאחר שקצר תשואה של קצת יותר מ-1,000 אחוז בפחות מחצי שנה. מנגד, מי שהיה משקיע במניית טויוטה באותה תקופה היה רואה החודש תשואה מצטברת של כ-5%.
השורה התחתונה: שוק ההון נשלט כיום על ידי מאות מיליוני "משקיעי כורסה" ואנליסטים מטעם עצמם, שמחוברים ביניהם ברשתות חברתיות חובקות עולם ומעניקים ערכים גבוהים יותר לטכנולוגיות חלום ולפוטנציאל עתידי מאשר לרווחיות, יציבות ומצוינות. זו גלולה קשה לבליעה עבור חברה כמו טויוטה, שהתרבות היפנית שבה צמחה מקדשת ערכים של מסורת וזהירות, ואחת התוצאות היא הפיגור האסטרטגי שלה בהשקת כלי רכב חשמליים שהם הסחורה החמה ביותר כיום בקרב משקיעי שוק ההון.
רכב
כבר לא שמרנית
אבל גם טויוטה מתחילה להסתגל, וראיה לכך היא יאריס הייבריד החדשה. עדיין לא חשמלית, אבל רחוקה מאוד מלהיות אותה סופר-מיני יפנית שמרנית, שבמשך דורות פנתה בעיקר עבור בני גיל הזהב. היאריס החדשה מותירה רושם צעיר ונמרץ עם יציבה רחבה ואגרסיבית על הכביש, במיוחד עם חישוקי ה-17 אינץ' האופציונליים; גריל ענק ומושחר שמעוטר בפנסי לד מעוצבים; שמשות צד שמתרוממות לעבר חלקו האחורי של הגג בקו מהיר; צביעה דו גוונית; קשתות גלגלים מנופחות בצורה תיאטרלית מאחור; וזנב עתיר אלמנטים שובי עין.
רכב ההדגמה שלנו, שמופיע בתמונה, היה בגרסת ההשקה "פרמייר" המוחצנת והמוגבלת. הגרסאות הרגילות והנפוצות, עם צביעה מונוטונית וחישוקים צנועים יותר, יאיימו פחות על תדמיתם הציבורית של הלקוחות הבוגרים.
אותה הסתייגות נכונה גם לתא הנוסעים. גרסת ההשקה מגיעה עם אבזור פנים מרשים, שכולל בין השאר לוח מחוונים דיגיטלי נאה ואופנתי, מושבי ספורט, ריפוד דמוי עור, מסך מולטימדיה גדול במיוחד, התנעה ללא מפתח ועוד. הגרסאות הסדרתיות הרגילות כוללות לוח אנלוגי מסורתי ואבזור תקני צנוע יותר למעט מערך מרשים של מערכות סיוע לנהיגה, שהוא תקני בכל הגרסאות.
כך או כך, תא הנוסעים עדיין מציע ליושבים בו סביבה צעירה תוססת עם טקסטורות מעניינות, שילוב צבעים "חי" וחומרי דיפון באיכות גבוהה יותר מהמכונית היוצאת. הנדסת האנוש ברורה וקלה להסתגלות והמרחב מלפנים נעים ואוורירי הן לנסיעות עירוניות והן לנסיעות ארוכות בזכות מושבים תומכים היטב ( בגרסת ההשקה), גג גבוה ושמשה קדמית פנורמית, שמעניקה תחושה של בועת זכוכית. המושב האחורי כבר מספק תזכורת לכך, שזו סופר-מיני, שממדיה לא השתנו משמעותית לעומת הדור היוצא. מרחב הרגליים מאחור רק ממוצע לקבוצה, מרחב הכתפיים מתאים בעיקר לשני מבוגרים, וקו החלונות הגבוה מגביל את הראות החוצה של נמוכי קומה.
גם תא המטען, בנפח 286 ליטר בלבד, רחוק מלהיות מוביל בפלח, אבל בהתחשב בכך שמדובר במכונית היברידית הוא עדיין סביר. איכות הייצור מרשימה, כרגיל אצל טויוטה, ובמיוחד בולט לטובה בידוד רעשים אפקטיבי מאוד, שאינו טיפוסי למכוניות בפלח הזה.
מערכת ההנעה ההיברידית העדכנית של טויטה משלבת מנוע בנזין נטול טורבו עם שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר, צמד מנועים חשמליים ולשם שינוי גם סוללת ליתיום-איון קלה ועתירת אנרגיה במקום סוללת המטאל הכבדה והמסורתית של טויוטה. כל העסק משודך לתיבה רציפה מתקדמת ולמרות הספק מוצהר צנוע של 116 כ"ס, על הכביש התחושה זריזה משמעותית מאשר במכונית היוצאת.
היציאה מעמידה ברמזור נמרצת, השיוט במהירויות גבוהות מתבצע בקלילות ואפשר לשמור על קצב סביר בעליות תלולות ומהירות גם עם תפוסת נוסעים מלאה. מטבע הדברים המערכת מעניקה עדיפות לנסיעה על חשמל ברוב המצבים וכאשר הסוללה מתרוקנת מנוע הבנזין משמש כמטען עצמי, אם כי במחיר של עלייה מוחשית ברמת הרעש.
התיבה הרציפה תואמת היטב למנוע ומעניקה תגובה זריזה אם כי רגל אגרסיבית על המצערת עדיין דוחפת את המנוע מהר מדי לתחום הסל"ד הגבוה והקולני. צריכת הדלק, כצפוי, מרשימה מאד ואפשר להגיע לצריכה ריאלית של כ-20 קילומטרים לליטר גם בנהיגה ישראלית טיפוסית.
הנאה במחיר 116 אלף ש'
הפרק הדינמי טומן בחובו הפתעה: היאריס החדשה היא אחת המכוניות המהנות ביותר לנהיגה כהלכתה שסיפקה לנו טויוטה בשנים האחרונות. אחרי ניתוק המערכת לסיוע בשמירה על הנתיב, מקבלים היגוי קליל אבל מדויק ומהיר, שמספק הרבה מידע על בניית העומס הדינמי. הצמיגים הרחבים מספקים אחיזה מצוינת וביטחון בפניות הדוקות, והמשקל העצמי המזערי מאפשר להשתעשע עם הרכב על כבישים צרים. שיכוך הזעזועים מעט נוקשה על כבישים עירוניים משובשים, אבל לא ברמה שפוגמת בשימושיות, ובסך הכל זו מכונית משעשעת לנהיגה למרות מערכת הנעה "צמחונית".
גם כאן ראוי לסייג, שגרסת ההשקה מצוידת בכיול מתלים יותר ספורטיבי וכמובן בצמיגים רחבים יותר. אבל אפשר להניח שהאיזון הדינמי המרשים והמהנה של השלדה לא ייעלם בגרסאות הבסיס.
116 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של היאריס ההיברידית. גרסת ההשקעה "פרמייר" עולה עוד 5,000 שקל, ובהתחשב באבזור היא ללא ספק מציאה כל עוד היא נמצאת במלאי. יש בפלח מתחרות זולות וחזקות יותר, אבל יאריס החדשה מעידה שגם טויוטה השמרנית מתחילה להתכופף בפני רוחות השינוי של העשור החדש. זו לא עוד יאריס, ששמה בחזית רק חיסכון, מוניטין שמירת ערך וידידותיות לסביבה - אלא סופר-מיני שלא מהססת להחצין עיצוב מקורי ולספק ללקוחות את הערך ההולך ונשכח בימינו של הנאה מנהיגה במחיר סביר. ריספקט.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.