ביקורת על כוונת יו"ר חברת התעשייה האווירית הראל לוקר לבקש לצמצם את אחוזי המשרה שלו בחברה, על רקע מינויו לתפקיד יו"ר פז. גורמים ממשלתיים אמרו לגלובס כי "יש בעייתיות בכך שיו"ר התעשייה האווירית מבקש לרדת לחצי משרה בתקופה שבה החברה מתחילה תהליך הפרטה ומנכ"ל חדש רק נכנס בשבוע שעבר לתפקיד".
ביום ראשון דיווחה קבוצת האנרגיה והקמעונאות פז כי לוקר ימונה ליו"ר החברה החל מינואר 2021, במקומו של אברהם ביגר, שהודיע בשבוע שעבר על פרישתו המפתיעה. ביגר התפטר על רקע מתיחות עם חברים בדירקטוריון, ואילו לוקר נבחר פה אחד על ידי חברי הדירקטוריון, הגם שהוא היה היחיד שרצה בתפקיד ויכל גם להיבחר אליו.
ביגר מכהן כיו"ר פעיל של פז עד סוף השנה ב-50% משרה, כשלוקר צפוי להיכנס לנעליו בשיעור משרה דומה. לוקר ממלא את תפקיד יו"ר תעשייה אווירית עם 75% משרה. וזאת, לאחר שרשות החברות העלתה את שיעור המשרה שלו בתחילת השנה מ-50% בעבר.
לוקר הועסק בחצי משרה בתעשייה האווירית בהתאם לנוהל מחייב שקבע מנהל רשות החברות הקודם אורי יוגב. מדובר בנוהל שכפה על יושבי ראש דירקטוריונים בחברות הממשלתיות למלא את המשרה בלא יותר מ-50%, מתוך ראייה שיש להגביל מעורבותו של היו"ר בניהול השוטף של החברה. ינקי קוינט, שהחליף את יוגב, המשיך במדיניות זו, המקובלת במרבית החברות הגדולות במשק. חשוב להדגיש כי תנאי המשרה של לוקר לא מונעים ממנו עיסוקים נוספים. לוקר, לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה, גם כיהן בעבר במקביל כיו"ר בשתי חברות פרטיות במקביל (באטמ תקשורת ומטומי מדיה).
יוגב אישר כי הוא זה שיזם את הנוהל שמאפשר ליו"רים לכהן בחלקי משרה. זאת, במטרה להגביל את היקף המעורבות של היו"רים בניהול החברה. לדבריו, "אם לוקר יהיה בחצי משרה בתעשייה האווירית וחצי משרה בפז, זה יהיה לטובת שתי הקבוצות".
גורמים בסביבתו של לוקר ציינו כי התעשייה האווירית אומנם מתחילה הליך הנפקה, אך ההחלטות העיקריות ברמת המדיניות והאסטרטגיה כבר התקבלו.
בסביבת לוקר הסבירו, כי העלאת שיעור המשרה שלו נעשתה לבקשתו וגם לבקשת אחרים בחברות אחרות, כגון נמל אשדוד. על פי הערכות, לוקר אינו מתכוון לוותר על תפקידו בתעשייה האווירית והוא מתכוון למלא את שני התפקידים במקביל, הגם שהתעשייה האווירית מתחילה בימים אלה בהליך הנפקה.
ככל הידוע, לוקר מתכוון להקטין את שיעור המשרה שלו בתעשייה האווירית בחזרה ל-50%. הוא לא רואה פסול במילוי שני התפקידים במקביל, שמבחינתו מדובר הם תפקידים חלקיים, שמאפשרים עיסוקים נוספים. מבחינת לוקר, יו"ר אינו מנכ"ל, אלא אחראי על המדיניות והפיקוח ואף לא בא כל יום לחברה - וככה עובד משטר תאגידי תקין, לדברי גורמים בסביבתו. ככל הידוע, לא הוגשה עד כה בקשה רשמית להקטנת היקף המשרה של לוקר.
התעשייה האווירית היא החברה הממשלתית הגדולה במשק, ואם וככל שהיא תגיע לבורסה היא ופז יהיו שתיים מהחברות הציבוריות הגדולות במשק - כשבראשן יהיה, נכון לעכשיו, אותו יו"ר. זהו מצב לא מייצג של הבורסה.
בעוד שבפז יש מנכ"ל חדש שמונה בתחילת השנה על ידי ביגר, ושהגיע מחוץ לענף - ניר שטרן שבא מסלקום, הרי שבתעשייה אווירית מונה רק בשבוע שעבר מנכ"ל חדש, מתוך החברה - בועז לוי.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.