חברת ג'נרל מוטורס מפסיקה לגבות את ממשל טראמפ במלחמתו למנוע מממשלת קליפורניה את הסמכות לקבוע לעצמה תקנות יעילות אנרגטית, והודיעה כי יעדי החברה למכוניות ירוקות מתואמים עם המדינה ועם ממשל ביידן הנכנס.
באוקטובר 2019, ג'נרל מוטורס התערבה בתביעה שהגישו קבוצות איכות הסביבה נגד החלטת הבית הלבן לבטל אישור פדרלי שהרשה למדינת קליפורניה לקבוע לעצמה תקנות לגבי רמת הזיהום הנפלט מרכבים. לג'נרל מוטורס הצטרפו טויוטה, פיאט קרייזלר וחברות רכב אחרות, אשר סברו כי את התקנות צריך לקבוע הממשל הפדרלי בוושינגטון ולא המדינות כל אחת לעצמה.
ביום שני אמרו בג'נרל מוטורס כי החברה מושכת את ידיה מהתביעה, ועודדו יצרניות רכב אחרות לעשות כן, מפני שנמצא נתיב לפשרה בנושא התקנות על פליטות מאגזוזים, כך אמרו.
"אנו בטוחים שממשל ביידן, מדינת קליפורניה ותעשיית הרכב האמריקאית, התומכת ביותר מ-10 מיליון מקומות עבודה, יכולים לשתף פעולה ולמצוא את שביל הזהב שיוביל לעתיד חשמלי לחלוטין", נכתב במכתב החתום על-ידי המנהלת הבכירה בג'נרל מוטורס, מרי בארה, ונשלח לארגונים הסביבתיים שהגישו את התביעה.
בטויוטה אמרו כי החברה מעריכה מחדש את עמדתה לאור הנסיבות המשתנות. בפיאט קרייזלר סירבו להגיב.
דובר סוכנות הגנת הסביבה, ג'יימס היואיט, אמר: "זה תמיד מעניין לראות את העמדות המתעדכנות של תאגידים אמריקאים". הוא סירב להגיב מעבר לכך.
גם בבית הלבן סירבו לבקשת תגובה. הנשיא הנבחר ג'ו ביידן שיבח את הצעד של ג'נרל מוטורס בהצהרה שהוציא צוות המעבר שלו.
"להחלטה תהיה השפעה מחלחלת, כאשר המדינה שלנו מתאמצת לנצח בתחרות הגלובלית, ליצור משרות טובות לחברי ארגוני עובדים כאן בארה"ב ולזכות מחדש במקום שלנו כמובילים בחדשנות ובייצור", אמר.
בקבוצות איכות הסביבה אמרו שימשיכו ללחוץ על יצרניות הרכב שנותרו לצד הממשל היוצא.
"על יצרניות הרכב האחרות ללכת בעקבות ג'נרל מוטורס ולמשוך את תמיכתן מהמלחמה של טראמפ נגד מכוניות ירוקות", אמר דן בקר, מנהל הקמפיין לתחבורה באקלים נקי.
במכתב של בארה נכתב גם כי ג'נרל מוטורס מעודדת מתוכניתו של ביידן ליצור עוד מקומות עבודה על-ידי תמיכה באימוץ המכונית החשמלית. המכתב הוא סימן פומבי לכך שג'נרל מוטורס מוכנה לעבוד יחד עם ממשל ביידן, אפילו בזמן שממשל טראמפ עדיין לא הודיע שהוא מקבל את תוצאות הבחירות ומנסה לשנות אותן בבתי המשפט.
במהלך הקמפיין, ביידן הבטיח להתחיל על תקנות חדשות לפליטות מאגזוזים מראשית כהונתו ולהחזיר את סמכויותיהם של המדינות - כמו קליפורניה - לתהליך.
בכירים בתעשייה ולוביסטים אמרו שהם מצפים מביידן להורות לשרד המשפטים האמריקאי להפסיק במלחמה המשפטית לשלילת סמכויות מקליפורניה, ולתת לחברות שהתעברו בהליך המשפטי להמשיך בו אם הן חפצות בכך.
ג'נרל מוטורס היא אחת המהמרות הגדולות בתעשיית הרכב על מכוניות חשמליות, והגדילה את השקעתה בתחום בשבוע שעבר ל־27 מיליארד דולר עד אמצע העשור. בארה אמרה כי בג'נרל מוטורס מאמינים שהתעשייה נעה אל עבר עתיד בו מכוניות יהיו חשמליות לחלוטין ולא יפלטו שום גז.
קבוצות איכות סביבה ביקרו את ג'נרל מוטורס וטויוטה על כך שהתייצבו לצד ממשל טראמפ בנושא. החברות אמרו בזמנו כי הן מעדיפות סטנדרט יחיד, לאומי, על חיסכון בדלק, מפני שזה יהיה יקר מדי אם מדינות שונות בארה"ב יאמצו כל אחת תקנות משל עצמה, והחברות ייאלצו לייצר רכבים שונים לשווקים שונים.
תעשיית הרכב חלוקה לגבי הנושא של חיסכון בדלק, בתוך המלחמה המשפטית בין מדינת קליפורניה לממשל טראמפ. שתי הממשלות - המקומית והפדרלית - התנגשו גם לגבי תקנות על פליטה שהותקנו השנה ומהוות הקלה בחוקים שחוקקו בתקופת ממשל אובמה.
בקיץ שעבר, קבוצה של ארבע יצרניות רכב בהובלת פורד והונדה הגיעו להסכם עם הרגולטורים במדינת קליפורניה למלא אחר תקנים יותר קשוחים מאלה שהוצעו על-ידי ממשל טראמפ, אך פחות מחמירים מהתקנים בתקופת אובמה. גם יצרניות אלה הסכימו לא לאתגר את הסמכות של מדינת קליפורניה.
ג'נרל מוטורס דחתה גם את הביקורת וגם את השבחים להם זכתה בידי טראמפ, בכל נושא מיצירת מקומות עבודה ועד ייצור מאווררים לחולי קורונה. בארה דיברה עם הנשיא כמה פעמים במהלך כהונתו ושירתה בוועידה מייעצת לבית הלבן של ראשי עסקים גדולים, לפני שזו התפרקה בשנת 2017.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.