ארגון התעופה העולמי יאט"א מעדכן את התחזית הקודרת שלו לענף התעופה: הפסדי החברות ימשיכו לתוך 2021, ולפי ההערכות, ב-2020 לבדה יפסידו חברות התעופה ברחבי העולם היקף של 118.5 מיליארד דולר (לעומת ההערכה הקודמת שעמדה על 84.3 מיליארד דולר).
את ההפסדים הצפויים להימשך ב-2021 מעריכים ביאט"א בהיקף של 38.7 מיליארד דולר - יותר מפי 2 מההערכות הקודמות שפרסם הארגון בחודש יוני. בארגון מעריכים שבחציון השני של 2021 החברות ירגישו בהתאוששות בפעילות, כשהמחצית הראשונה של 2021 תמשיך להיות מאתגרת.
את השיפור תולה הארגון ביעילות החיסון לקורונה, ובפתיחת גבולות בהתאם. ברבעון הרביעי של 2021 מעריך ארגון התעופה שהחברות יעברו למאזן של רווח. מנכ"ל יאט"א, אלכסנדר דה ז'וניאק, ציין כי למרות שהחברות קיצצו בעלויות שלהן בהיקף של כ-46% - המחזורים שלהן צנחו בכ-61%. לדבריו, "התוצאה היא שחברות יפסידו 66 דולר על כל נוסע שהן יטיסו, הפסד שיסתכם ב118.5 מיליארד דולר ב-2020 ושירד ב-2021 להיקף של כ-38.7 מיליארד דולר. כדי שאנשים יטוסו יש לפתוח גבולות בצורה בטוחה ולהסיר את חובת בידוד".
גם ליאט"א ברור ש-2020 היא שנת הישרדות עם הצפי לירידה במחזורי החברות בחצי טריליון דולר - ממחזור של 838 מיליארד דולר ל-328 מיליארד דולר. את מהלכי ההתייעלות של החברות מעריך ארגון התעופה בירידה בהוצאות בהיקף של 365 מיליארד דולר - מכ-795 מיליארד דולר ב-2019 לכ-430 מיליארד דולר ב-2020.
משבר הקורונה מחזיר את ענף התעופה למספרים של 2003
היקף תנועת הנוסעים ב-2020 צפוי להסתכם ב-1.8 מיליארד נוסעים, ירידה של 60.5% לעומת 2019 שבמהלכה עמדה תנועת הנוסעים העולמית על 4.5 מיליארד נוסעים - למעשה משבר הקורונה מחזיר את ענף התעופה למספרים של 2003. הצפי הוא שב-2021 תתאושש תנועת הנוסעים ותגיע לכ-2.8 מיליארד נוסעים. ההערכות הן שרק ב-2024 נוכל לחזור למספרים של 2019 בהיבט היקף הנוסעים.
שיעור התפוסה צפוי להשתפר גם בממוצע של 65.5% ב-2020 לכ-72.7% ב-2021. שיעור התפוסה הממוצע ב-2019 הגיע ל-82.5%.
עם הירידה במספר הנוסעים, המחזור של החברות ממכירות כרטיסים יצנח בהתאם לכיוון של 191 מיליארד דולר, פחות משליש מהמחזור שסיכם את 2019 ושעמד על כ-612 מיליארד דולר. הירידה בביקוש לטיסות בחלק מהשווקים צנחה ב-75%. בשווקים שבהם יש פעילות פנים ארצית כמו סין ורוסיה, זו צפויה לצמצם במעט את הנזקים. מה שעוד צפוי למזער את הנזקים היא פעילות הקרגו שתגבר ככל שיתחילו חברות התעופה לשנע את החיסונים. ההערכות הן שהיקפי המטען שמשונע באוויר יגדלו להיקפים של 61.2 מיליון טון ב-2021, לעומת 54.2 מיליון ב-2020.
החברות שנמצאות במלחמת הישרדות יידרשו להתמודד גם עם עומס החובות בעקבות הלוואות שהן נטלו. את היקפי הסיוע הממשלתיים מעריכים ביאט"א ביותר מ-173 מיליארד דולר, ובאותה נשימה מציינים כי לחברות התעופה הבינוניים יש יתרת מזומנים שתספיק ל-8.5 חודשים, כאשר אחרות לא יוכלו להגיע גם לפרק הזמן הזה ככל שהחורף מתקרב והביקוש לטוס צונח.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.