רשות התחרות מעלה שלב בבדיקה של רכישת שופרסל את חברת המזון אמיגה - כך נודע לגלובס. הרשות לתחרות החלה בפניות לספקיות גדולות בשוק המזון על מנת לקבל מהם מידע על השפעות אישור המיזוג עם חברת המזון לשוק המוסדי. ישנן ספקיות מזון רבות אשר מודאגות מהמהלך - האם הרשות לתחרות עשויה לסכל את המיזוג, או להציב תנאים שימנעו את כדאיותו?
ספקיות מזון גדולות אמרו בימים האחרונים לגלובס, כי הן חוששות מכך שרשות התחרות מאפשרת כוח רב מדי לשופרסל. "שופרסל בסוף הוא גוף שיש לו גם יכולת מיקוח יותר טובה כי הוא גדול, ובעצם עלויות הבאת המוצרים דרך שופרסל הן עלויות יותר גבוהות ליצרנים", טוען גורם באחת מחברות המזון הגדולות בישראל.
גורם בחברה גדולה אחרת אמר: "אני לא אוהב את המהלך הזה, ויש לי תחושה שהפעם המהלך הזה יהיה יותר קשה מבחינת הגבלים עסקיים עבורם. אם הם היו עושים את זה לפני ניו פארם, זה היה עובר בקלות, כי זה פחות מסוכן מבחינת הגבלים, אבל עכשיו נראה שיהיה להם מאוד קשה לעשות את זה".
עוד לדבריו: "אני חושב שמתחרות של אמיגה, כמו קרביץ, גרפיטי ודומותיהן, נמצאות עכשיו בסיכון גדול. שופרסל גוף גדול, חזק, עם רמת יכולת למנף הנחות יותר גבוהה. לא מן הנמנע שהם גם ייכנסו למכור ציוד משרדי, אם הם כבר מגיעים לשם - זה מתבקש".
לצד החששות, יש גם מי שלא ממש מתרגשים. בחברה אחרת בתחום המזון אמרו: "זה קשקוש. אין סיבה לעצור דבר כזה. זאת תחרות, ולא מדובר כאן בהשתלטות. זה בסך הכול ניצול יתרון לגודל, וזה דבר לגיטימי".
לחזק את העמדה בשוק המוסדי
לפני כחודש דיווחה שופרסל למשקיעים כי חתמה על עסקה לרכישת השליטה (75%) מסיטונאית המזון, שבבעלות משפחת אמיגה. חלקה של שופרסל בעסקה מסתכם בהלוואת בעלים בסך 17.6 מיליון שקל, שתוזרם לחברה החדשה. במסגרת ההסכם עומדת לשופרסל אופציה לרכוש את יתרת המניות לאחר שלוש שנים ממועד העסקה (ואף קודם לכן בהתאם לתנאים שהוגדרו בהסכם).
חברת אמיגה עוסקת במכירה והפצה של מוצרי מזון וניקיון לשוק המוסדי. בין לקוחותיה העיקריים של אמיגה נמנים עסקים שנפגעו קשות בתקופת הקורונה, בהם קייטרינג, בתי קפה, מסעדות, גני ילדים, בתי אבות ובתי חולים. החברה פועלת מהפארק הלוגיסטי בצריפין, ולה מרכז לוגיסטי בשטח של כ-4,000 מ"ר. ב-2018 עמד מחזור המכירות של החברה על מעל 100 מיליון שקל, לפי נתוני חברת הייעוץ והמחקר הכלכלי דן אנד ברדסטריט.
כבר מספר שנים שספקיות המזון הגדולות עוקבות בחשש אחר התבססות כוחה ומעמדה של קמעונאית המזון הגדולה בישראל, ואחר הניסיונות שלה למצוא פתרון עוקף למגבלות שהטילה עליה רשות התחרות, שמונעות ממנה התרחבות מואצת בשוק המזון.
אלא שבעוד ששופרסל כבולה, המתחרות שלה מתרחבות בקצב מואץ. ויקטורי, יוחננוף ופרשמרקט נהנו מהחולשה של המתחרה יינות ביתן, שהתכווצה ממחזור של כ-6 מיליארד שקל בעקבות רכישת מגה למחזור של כ-3 מיליארד שקל, והצליחו להציג צמיחה משמעותית בפעילות, הודות להתרחבות המסיבית הזו, ובין היתר לחזק את כוח הקנייה שלהן, לשפר את תנאי הסחר שלהן, וכך גם את שורת הרווח.
יתרון להחדרת המותג הפרטי
יתרון משמעותי נוסף שיכול להיות לשופרסל בחיבור עם אמיגה, הוא פוטנציאל להחדרת המותג הפרטי שלה. שופרסל מחזיקה היום גם במותג פרטי דומיננטי, עם קצב מכירות שנתי של כ-3.3 מיליארד שקל.
אלא ששופרסל והמנכ"ל שלה, איציק אברכהן, לא ויתרו בקלות על התרחבות. אם לא בתחום קמעונאות המזון, אז הם פנו לתחומים משיקים. שופרסל סימנה את תחום המכירה הסיטונאית כבר לפני שלוש שנים. אז השיקה את פורמט קאש אנד קארי, חנות סיטונאית המיועדת לבעלי עסקים בתחום המזון בהם מכולות, קיוסקים, קפיטריות, מזנונים, מסעדות ומזון מהיר. אחרי שהחלה בפיילוט של הפצה לבעלי מכולות באזור השרון, החברה החלה להקים חנויות ייעודיות למכירה סיטונאית המיועדת לבעלי עסקים.
ב-2017 הרשת פתחה את החנות הראשונה שלה לבעלי עסקים בבאר יעקב, והשנה פתחה חנות נוספת בחיפה. המהלך הזה עורר תרעומת מכיוון ספקים ומפיצים שזעמו על כך ששופרסל מתחרה בהם בתמחור למכולות וקיוסקים. הספקים עדיין מאויימים. בשיחות עם גלובס אומרים גם ספקים גדולים כי במסגרת אישור עסקה שהכניסה של שופרסל לתחומים הללו מקטינה התחרות מול מקומות העבודה והמשרדים (במקרה של אמיגה) והמכולות בפעילות הסיטונאית. לאורך זמן, מעריכים בענף, סיטונאים יסגרו את פעילותם, כשחלק ממערכי המכירות של היצרנים יסגרו גם בהם והתלות של העסקים בשופרסל תגדל.
פחות משנה לאחר הכניסה לתחום הסיטונאות, השלימה שופרסל רכישה של רשת הפארם ניו-פארם, ובהמשך הפכה אותה לרשת Be. הנימוק מאחורי אישור המיזוג היה אז החולשה של ניו-פארם, שהייתה בבעלות רמי שביט תחת המשביר לצרכן, והרצון של הרשות היה לייצר תחרות לשחקנית הגדולה בתחום הפארם - סופר-פארם.
אלא שגם היום בענף המזון והטואלטיקה יש מי שמבכים את המיזוג הזה בהיבטים של תחרות: "בסוף כשעושים זום אאוט, צריך להבין שאי אפשר להסתכל רק על שוק הפארם. הם קיבלו במתנה כמעט 70 נקודות מכירה, שבהגדרה בחוק המזון נאמר שאסור להם לפתוח עוד חנויות במקומות שקרובים לסניפים שלהם".
שופרסל אגב, היא גם השחקנית הגדולה בישראל במכירות באונליין. קצב המכירות של החברה אמור להביא אותה למכירות שנתיות של כ-3 מיליארד שקל כשהיא שולטת בתחום ביד רמה, בעוד שהמתחרות שלה בתחום מציגות קצבים נמוכים בהרבה, ומכירות שנעות בין 200-500 מיליון שקל לכל אחת.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.