לאחרונה פורסם כי צה"ל החל לבחון מחוץ למעבדה את טכנולוגיית הדור החמישי בהשתתפות מפא"ת (המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) וחברות אזרחיות. הדבר המוזר הוא שמי שמקדם את התהליך היא חברת מוטורולה בשיתוף חברת אריקסון, ולא מפעילות הסלולר. זו המומחיות של חברות הסלולר והן מעסיקות מאות מהנדסים שבימים אלו עמלים על הקמת אתרים, שדרוגי ליבות, בניית המודלים החדשים למימוש והפעלת הטכנולוגיה החדשה.
בצה"ל הנטייה היא ככל הנראה לבנות את הרשת החדשה על בסיס הרשת הקיימת בדור הרביעי, אותה הקימה מוטורולה סולושנס בשיתוף אריקסון ופרטנר. הכללים מחייבים מכרז, אך יש חשש שבמקום לערוך מכרז חדש ולפתוח את הסוגיה לדיון, יהיה מדובר בכסות להכשרת ספק יחיד. לגלובס נודע כי מוטורולה שכרה את שרותיהם של האלוף במילואים סמי תורג'מן, שהיה מפקד זרוע היבשה ואלוף פיקוד דרום (המייעץ לחברה בשלל נושאים), ויועצים נוספים, כדי שישכנעו את מערכת הביטחון בכדאיות הכלכלית של פרויקט המשך להקמת רשת סלולר דור 5. זאת על פני הוצאת הפעילות למכרז, וכפועל יוצא חסימת השתתפותן של יתר חברות הסלולר - שכולן מגלות עניין בפרויקט.
פרויקט המשך מאז שנות ה-90
מוטורולה היא זו שפיתחה לצה"ל בשנות ה-90 את מערכת הטלפוניה האלחוטית הצבאית הראשונה "ורד הרים". זו הייתה מבוססת על תקן TETRA שתוכנן לתת מענה תקשורת רדיו אלחוטי לממשלות ולגורמים צבאיים, ושתפקידה המרכזי היה שיחות מוצפנות ווקי טוקי קבוצתי לצה"ל. מוטורולה הייתה אז מחלוצות הפיתוח של התקן ולימים גם בהפעלת מערכות הקשר המבוססות על תקן זה ומכאן גם הייתה עליונותה במימוש הפתרון עבור צה"ל באותה התקופה.
בתחילת 2014 חתם משרד הביטחון עם חברת מוטורולה על פרויקט המשך, בחוזה ספק יחיד להקמת רשת סלולר דור 4. רק שהפעם החליט משרד הביטחון ובצדק להתבסס על מערכת סלולר אזרחית, מבוססת תקנים אזרחים בטכנולוגיית הדור הרביעי בסלולר (LTE) ומוטורולה ביצעה את עבודת האינטגרציה ושילוב מרכיבי הצופן. מוטורולה בחרה בחברת אריקסון להקים את ליבת הרשת ואת חברת פרטנר על מנת שזו תספק את תווך תקשורת הרדיו לרשת הצבאית ובכך בעצם אפשרה מערכת הביטחון ספק יחיד לפרויקט מבוסס תקינה אזרחית.
בימים אלו, וכאילו שדבר לא השתנה, מוטורולה מצפה לשכפל את ההצלחה ופועלת כאמור לשכנע את מערכת הביטחון לצאת בפרויקט המשך. על מנת לספק את ההסבר וההצדקה נודע, כי מוטורולה מציעה למשרד הביטחון עסקת המשך משקית לתקופה של עשר שנים, כך תוכל מוטורולה להבטיח את אחיזתה הבלעדית בפרויקט, תוך שהיא מבטיחה למערכת הביטחון פלטפורמת רשת דור 5 ללא הגדלת ההוצאה השנתית. העלות המשוערת לתקופה מוערכת בכ-1.5 מיליארד שקל.
הטכנולוגיה מחייבת חשיבה חדשה
אחת היכולות הבולטות של טכנולוגית הדור החמישי היא מימוש יישומים הדורשים השהיה נמוכה וחיבור מסיבי של התקנים לרשת - "האינטרנט של הדברים" (IOT). יכולות אלו משמעותיות מאוד עבור מערכות ויישומים צבאיים וביטחוניים. בפרט כשמדובר על תוכניות הדיגיטציה של צה"ל כפי שפורסמו במסגרת התוכנית הרב שנתית החדשה, שבשלב זה טרם מומשה בשל אי אישור התקציב בממשלה.
צה"ל הוא לקוח מרכזי כאשר מדובר בטכנולוגיית דור 5. המעבר ליישומי הדור החמישי מאפשר לצה"ל לממש מודלים חדשים לתפעול והפעלת המערכות. המחשבה על שדה קרב עתידי המשלב רובוטים רפואיים המסייעים לכוחות בשטח ויוכלו להציל חיים, באמצעות קישוריות דור 5 המשלבת מציאות רבודה, אולי כבר לא דמיונית.
טכנולוגיית דור 5 תאפשר לצה"ל להשיג את כוס החלב מבלי לקנות את הפרה. כלומר, במסגרת היכולות החדשות של דור 5, והתקינה מאפשרת, צה"ל יוכל לקנות פרוסה עצמאית (Slice) בליבת רשת אזרחית מסחרית שתשמש אותו בלבד. חיתוך הרשת (Network Slicing) הוא היכולת לבנות שירותים מותאמים לצרכים אנכיים של הארגון הציבורי והן עבור התעשייה. כך שבעצם צה"ל יוכל ליהנות מכל היתרונות שנותן הדור החמישי ובכלל זה עצמאות מלאה, בידול בין שירותים, זמני ההשהיה הנמוכים (Latency), זאת מבלי שיידרש לקנות, לתחזק ולתפעל ליבת רשת עצמאית.
האם מכרז יוזיל את הפרויקט?
באמצעות כך צה"ל יוכל לנצל את כוחו ולשלם מחירי שוק נמוכים מאוד מצד אחד, ומנגד לקבל את מלוא השירותים. יתרון נוסף וחשוב לא פחות הוא שצה"ל יכול לנצל לצרכיו ולהשתמש ביכולות והניסיון העצומים הקיימים ושנבנים בימים אלו אצל ספקיות הסלולר. זאת מבלי שיידרש להקצות תקנים והכשרות של מהנדסים וטכנאים ומכאן להפנות משאבים אלו לטובת המערכות הטכנולוגיות הייעודיות ומבצעיות.
בעצם, צה"ל עושה צעד נוסף ומתבקש וממקד את הפעילות שלו בעשייה המבצעית. אם בשנות ה-90 צה"ל חשב להיות חברת תקשורת ניידת עצמאית (רשת "ורד הרים") על בסיס טכנולוגיות ייעודיות ובשנות האלפיים מיקד את עצמו לעיסוק בליבת הרשת בלבד, כעת הוא יוכל למקד את עצמו רק בחלקים המבצעיים של המערכת וכל זאת בהתאם לניצול התפתחות הטכנולוגיה ויכולות הדור ה-5. זאת הודות למעבר להתבססות על תקנים אזרחיים סטנדרטיים וניצול יתרונן היחסי של מפעילות הסלולר בישראל לטובת התפעול השוטף של המערכת.
אולם, החבירה של אריקסון, פרטנר ומוטורולה מייצרת את ההגמוניה הדרושה על מנת להמשיך ולרכב על גלי הצלחת הפרויקט הראשון ולהלביש על מדים טכנולוגיות אזרחיות. זאת למרות שכוחות השוק והטכנולוגיה שואבים דווקא למודלים האזרחיים. כבר בשנת 2014 היו מי שהרימו גבה לגבי הלגיטימיות של חברת מוטורולה בהצדקתה כספק יחיד אל מול ניסיונה הדל בהקמה ותפעול של רשתות סלולר לעומת חברות הסלולר שזהו להן הלחם והחמאה. ניכר כי טענה מרכזית זו עמדה לאורך כל חיי הפרויקט לנגד עיניהם של מקבלי ההחלטות בצה"ל. לזה מצטרפת התובנה כי הטכנולוגיה של דור 5 היא זו שנותנת את המענה לצרכים ולתרחישים רבים ומגוונים מבלי לייצר תלות בתעשייה הביטחונית.
מדובר צה"ל נמסר: "צה״ל נמצא בימים אלה בעבודת מטה בנושא במסגרת היערכות למימוש הפוטנציאל הטמון בדור החמישי. צוותי חשיבה בצה״ל ובמשרד הביטחון עודם מגבשים אסטרטגיה רב שנתית בנושא, ומספר אפשרויות עומדות על הפרק. נבהיר כי טרם גובשה החלטה בעניין.
בחברת מוטורולה סירבו להגיב לדברים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.