קשה לזכור תופעה כמו חברת טסלה בשוק ההון או בשוק הטכנולוגי ובוודאי בשוק הרכב. שווי החברה זינק מתחילת השנה ב-600%, והיא הגיעה בסוף השבוע האחרון לשווי של 555 מיליארד דולר. מייסד החברה אלון מאסק הפך בשבוע שעבר, לפי בלומברג, לאדם השני העשיר בעולם עם הון מוערך של כ-132 מיליארד דולר אחרי ג'ף בזוס מאמזון.
החברה שווה יותר מכל יצרניות הרכב הגדולות בעולם ביחד: טויוטה, פורד, פולקסוואגן, ג'נרל מוטורס ויונדאי - 37 מיליארד דולר. כל זאת למרות שמבחינת מכירות היא רחוקה מאוד מהיצרניות הגדולות: טויטה, למשל, מכרה ב-2019 כ-10.5 מיליון מכוניות. טסלה בשלושת הרבעונים של השנה מכרה 320 אלף מכוניות.
גם מבחינת רווחים היא אינה מתקרבת לגדולות - בעוד שהרווחים של ענקיות הרכב העולמיות עמדו ב-2019 על כ-50 מיליארד דולר, טסלה הפסידה 800 מיליון דולר. השנה היא כבר צפויה לרשום רווח של כמיליארד דולר בלבד.
כמו הרבה חברות כאלה שהשווי שלהן מבוסס על הבטחה כלשהי לעתיד, כך גם לטסלה ולמייסדה מאסק היו הרבה הבטחות במשך השנים. למשל שהחברה לא תצטרך יותר גיוסי הון, או הבטחה ב-2016 שמכוניות אוטונומיות לחלוטין יהיו מוכנות כבר ב-2017.
בכתבה בסוף השבוע, ה"וול סטריט ג'ורנל" העלה תהיות לגבי עתידו של פרויקט המשאיות של טסלה. לפי הכתבה, כאשר טסלה חשפה את מיזם הסמיטריילר שלה ב-2017, היא הבטיחה שהמשאית תגיע לשוק ב-2019 ושתמכור 100 אלף משאיות בשנה עד ראשית 2022. עם זאת, נראה שהפרויקט נקלע לקשיים לנוכח הכמות הגדולה של תאי סוללות שנדרשות כדי להניע משאיות.
בחברה טוענים שציי רכב שירכשו את המשאיות החשמליות יוכלו להחזיר את ההשקעה תוך שנתיים מהרכישה, אבל אנליסטים מעריכים שזה ייקח יותר כמו שלוש שנים. עם זאת, בעיתון מציינים שיש לפרויקט הזה גם רוח גבית חזקה: ממשל ביידן צפוי להיות "ירוק" יותר ולעודד כלי רכב חשמליים, ובנוסף מדינת שונות בארה"ב (כמו קליפורניה למשל) כבר החמירו את תקנות הפליטה שלהן.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.