חברת סלאק (Slack Technologies) הייתה אחת החלוצות בפיתוח כלים העוזרים לעובדי משרדים לתקשר ביניהם באינטרנט. כאשר מגפת הקורונה שלחה מיליוני אנשים לבתיהם לעבוד מרחוק, חברות אחרות קפצו על ההזדמנות, והשאירו את סלאק מאחור, כחברה פוטנציאלית לרכישה.
בעוד סלאק זזה לאט בנושא הווידאו, חברת זום (Zoom Video Communications) וחברת מיקרוסופט היו בין הראשונות שקצרו פירות מהמעבר מפגישות פנים אל פנים לשיחות וועידה בווידאו בחברות רבות.
כעת, חברת התוכנות לעסקים "סיילספורס" (Salesforce.com) נמצאת במגעים לרכוש את סלאק, כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל". מניותיה של סיילספורס עלו ביותר מ־50% זאת, מאז שהקורונה דחפה חברות להעסקה מרחוק ומאז שלקוחות סיילספורס החלו לאמץ יותר ויותר תוכנות לניהול העסק, מה שנותן לה את הכוח הכלכלי לבצע רכישות.
זום מזנקת, סלאק עומדת במקום
המניה עלתה ב-37%
במהלך הקיץ אמר מנכ"ל סיילספורס מארק בניוף כי הערכות השווי הגבוהות של כמה חברות טכנולוגיה הופכות אותן ללא-אטרקטיביות לרכישה. סלאק לא הייתה בין החברות האלה. מאז פברואר עלו מניותיה של סלאק בכ־10%, לפני שעלו ביותר מ־37% ביום רביעי בעקבות הדיווח של ה"ג'ורנל". לעומת זאת, מניותיה של מיקרוסופט עלו ב־30% והמניות של זום עלו בערכן פי ארבעה בתקופה המקבילה.
זום צמחה ליותר מ־300 מיליון משתתפים בשיחות ביום - נתון גדול יותר ממספר המשתמשים הרשומים לתוכנה - לעומת כ־10 מיליון משתתפים ביום לפני המגפה. תוכנת Teams של מיקרוסופט, המציעה חווית תוכנה דומה של סלאק ושל זום ומגיעה בחינם כחלק מסוויטת התוכנות "אופיס 365", עלתה מ־32 מיליון משתמשים יומיים בתחילת המגפה במרץ ליותר מ־115 מיליון משתמשים בסוף החודש שעבר. סלאק הפסיקה לדווח על מספר המשתמשים היומי שלה בסוף שנה שעברה כשהגיעה ל־12 מיליון ביום.
מיקרוסופט הפכה לאיום על סלאק גדול ממה שהיה ניתן לצפות, כך אמר רישי ג'לוריה, אנליסט בחברת מחקר ההשקעות D.A. Davidson & Co. "סלאק", אמר, "עשויה להיות יותר פגיעה ממה שחשבנו מאז תחילת המגפה".
הוספת מאפייני וידאו
זה לא חייב היה להיות כך. סלאק עבדה להוסיף מאפייני וידאו לכלי הצ'טינג המשרדי שלה במשך שנים, ורכשה ב-2015 "את Screenhero", חברת סטארט-אפ המפתחת תוכנה לשיתוף מסכים.
הוספת רכיבי וידאו לתוכנה של סלאק התגלתה כמורכבת, אמר ג'האנזב שרוואני, המנכ"ל לשעבר של "Screenhero", שעזב את סלאק ב-2018. לצוות הקטן לקח יותר משנה להריץ את מאפייני ההקלטה הקולית והווידאו, הרבה יותר זמן ממה שהעריכו בתחילה, אמר.
סלאק החלה לכלול שיחות וידאו לקראת סוף 2016, ושיתוף מסכים הפך למאפיין של התוכנה באמצע 2017, שני מאפיינים שהרכיבו "שיחות סלאק". שיחות ווידאו בסלאק הן עדיין פשוטות יותר ממה שמציעה המתחרה זום, ומוגבלות לשיחות בתוך הארגון. זאת, לעומת האפשרות (הקיימת בזום) לאפשר למגוון משתמשים להיכנס בזמן אמת לשיחה מקוונת.
"זה לא שנוי במחלוקת לומר ש'שיחות סלאק' לא היו בעדיפות עליונה", אמר שרוואני, שכיום מנהל סטארטאפ חדש הקשור לשיתוף פעולה משרדי, "Screen".
כמו סטוריז באינסטגרם
השוק העניק בחזרה לחברות שהיו זריזות להגיב להפרעה בשגרה היומיומית שגרמה המגפה. חברת שיתוף הנסיעות הענקית אובר (Uber) הסתמכה על שירות משלוחי המזון שלה; אמזון נכנסה לסבב גיוסי עובדים על מנת לעמוד בעומס הזמנות אוכל מצרכנים הספונים בבתיהם; ומיקרוסופט מיהרה לשלב יכולות וידאו בתוכנת הצ'ט המשרדית שלה Teams.
סלאק הוסיפה מאפיינים חדשים על מנת להרחיב את האטרקטיביות שלה, כגון "Slack Connect". המאפיין, שנחשף לראשונה ביוני, מאפשר לשלוח הודעות וידאו וטקסט בין חברות שונות. מנכ"ל סלאק סטיוארט באטרפילד אמר כי המאפיין החדש הביא לצמיחה במספר המנויים המשלמים על התוכנה וצפוי למשוך מנויים חדשים נוספים.
גם נושא הווידאו זוכה להרחבה. ביוני, החברה אמרה שתשנה את פונקציית השיחות שלה כך שתישען על הטכנולוגיה של אמזון. ייתכן שהכוונה הייתה למנף עבודה שכבר עושים באמזון בכיוון זה. בחודש שעבר סלאק הציגה תוכניות לאפשר למשתמשים להדביק סרטוני ווידאו בתוך הצ'ט של סלאק, מאפיין שבאטרפילד השווה לסטוריז באינסטגרם. ניתן יהיה לראות סרטונים כאלה שלא בזמן אמת, והם יוכלו לשמש חלופה לפגישות זום ארוכות, אמר באטרפילד.
אף אחד מהצעדים הללו לא הביא משקיעים להתלהבות שהפגינו לגבי זום ומיקרוסופט. חברות טכנולוגיה. אלה "זכו בחלק לא פרופורציונלי מבהלת ההוצאות שהביאה הקורונה", אמר קית' וייס, אנליסט בבנק מורגן סטנלי בחודש שעבר. הוא חתך את הדירוג של סלאק ל"משקל חסר" - מה שמהווה בפועל המלצה למחזיקי המניות של החברה למכור אותן.
היום שאחרי המגפה
למרות שבסלאק עובדים על טכנולוגיית וידאו, החברה אומרת שזה מעולם לא היה מטרה אסטרטגית שלה. "איני חושב שמישהו הולך לשלם לנו יותר על מנוי על מנת לכלול שיחות וידאו", אמר באטרפילד בריאיון מהעת האחרונה, לפני שדווח על שיחות בנושא רכישת החברה.
באטרפילד אומר כי בחברה ישנה חשיבה לטווח ארוך ליום שאחרי המגפה, ואין לו כוונות להפוך את התוכנה שלו לזום. "אם היינו מחליטים פשוט שכל החברה הזו עוסקת בווידאו ב-2015, אני חושב שהיינו רואים עלייה גדולה יותר בשימוש במהלך תקופה זו", אמר, והוסיף: "אני לא חושב שזה מייצג את מה שאנחנו הולכים לראות בעתיד, וזום לא הולכת להמשיך לגדול ב־300% שנה אחרי שנה במשך שנים רבות. זאת, מפני שפשוט אין מספיק אנשים בעולם".
זום לא פרסמה תחזיות על גידול במספר המשתמשים, אך צופה שמשתמשים רבים שרשומים לשירות החינמי שלה יהפכו למנויים משלמים. ג'לוריה, האנליסט מחברת דיווידסון, אמר שסביר להניח שחברת סיילספורס תשקיע יותר בפונקציונליות הווידאו של סלאק.
הפופולריות של שיחות וועידה בווידאו בטווח הארוך, יחד עם הפופולריות של זום, תלויים במספר העובדים הצפויים להמשיך להישאר מחוץ למשרדים. המניה של זום ירדה ב־14% אחרי שחברת התרופות פייזר הכריזה שהייתה לה פריצת דרך בפיתוח חיסון לקורונה, ובמקביל לפרסום על כך שזום ומועצת המסחר הפדרלית הגיעו להסדר לגבי הצגה לא מהימנה מצד זום של נוהלי הפרטיות והאבטחה שלה.
למרות שאין לדעת בשלב זה מה יהיה עתיד מקומות העבודה וכמה זמן תימשך המגפה, מנהלים בזום, במיקרוסופט ובסלאק אומרים שהם צופים שהשינויים שהחלו בעקבות המשבר הבריאותי יעלו את התחזיות של החברות גם בטווח הארוך.
באטרפילד מוכן להמר על כך שלאורך תקופה, הרווחים של סלאק יהיו טובים. "אני לא חושב שמישהו שהחל להשתמש בסלאק במהלך המגפה יפסיק להשתמש בתוכנה כשהמגפה כבר לא תהיה כאן", אמר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.