עם רוח גבית מאפל וגוגל, וגם מפייסבוק, ולנוכח הגאות במניות הטכנולוגיה העולמיות, נכנסה פלייטיקה לישורת האחרונה לקראת אחת ההנפקות הגדולות בוול סטריט שיצאו מישראל. חברת הגיימינג, שנמצאת בבעלות קונסורציום סיני (Alpha Frontier) שמחזיק ב-96.7% מהון המניות שלה, הגישה בסוף השבוע תשקיף לקראת הנפקה בנאסד"ק. החתמים בהנפקה הם מורגן סטנלי, קרדיט סוויס, סיטיגרופ, גולדמן זאקס, UBS, בנק אוף אמריקה, Baird ,Cowen, סטיפל ו-Wedbush.
עוד קודם לכן הגישה פלייטיקה תשקיף חסוי, ולפי דיווחים שפורסמו בעבר ברויטרס, היא צפויה לגייס מיליארד דולר לפי שווי של 10 מיליארד דולר. התשקיף שהוגש בסוף השבוע מדבר על גיוס של 100 מיליון דולר, אם כי נראה שהסכום יעודכן כלפי מעלה לקראת ההנפקה. בתשקיף הנוכחי אין עדכון על הצעת מכר של בעלת החברה. כמו כן, בשלב זה החברה אינה נוקבת במחיר המניה שאליו היא מכוונת, ולא בשווי המבוקש.
החברה מציינת כי הגיוס ישמש אותה להגדלת הגמישות הפיננסית, לצרכים עסקיים כלליים, כולל רכישות פוטנציאליות, וכן להחזר של הלוואה קיימת. נכון לסוף הרבעון השלישי היקף ההלוואה היה 2.4 מיליארד דולר בריבית שנתית של כ-7% לפירעון ב-2024, ואילו היקף המזומנים בקופה עמד על 379 מיליון דולר.
פלייטיקה מהרצליה הוקמה בשנת 2010 על-ידי היזמים הישראלים רוברט אנטוקול ואורי שחק. שנה לאחר הקמתה נרכשה החברה על-ידי חברת בתי הקזינו האמריקאית סיזר'ס אנטרטיינמנט תמורת 130 מיליון דולר, וביולי 2016 רכש אותה הקונסורציום הסיני ששולט בה כיום, תמורת סכום של 4.4 מיליארד דולר. נכון להיום, לצד בעלת השליטה, מחזיק אנטוקול, המשמש כיו"ר ומנכ"ל החברה, ב-2.6% ממניות פלייטיקה, ועוד ארבעה בכירים בחברה מחזיקים בשיעור זניח של המניות.
"המשימה שלנו היא לבדר את העולם באמצעות דרכים אינסופיות לשחק", נכתב בתשקיף. החברה מציינת שהיא "החברה המובילה בעולם בפיתוח משחקים למובייל", וכי פורטפוליו המשחקים שהיא מציעה גדל בעזרת רכישות. "יש לנו שילוב חזק של גודל, צמיחה ותזרים חיובי מפעילות", נכתב בתשקיף.
לפי נתוני החברה, שוק הגיימינג למובייל הוא החלק הצומח ביותר בשוק משחקי הווידיאו, וכ-2.5 מיליארד משתמשים מקדישים זמן וכסף למשחקים כאלה, והשוק צפוי להגיע לכ-114 מיליארד דולר ב-2023 לעומת 86.3 מיליארד דולר ב-2020 (צמיחה שנתית ממוצעת של 9.8%).
מהנתונים הפיננסיים שמצרפת פלייטיקה לתשקיף עולה כי לחברה צמיחה בשורת ההכנסות, שהסתכמו בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020 ב-1.8 מיליארד דולר כמעט. מדובר בצמיחה של 28.5% ביחס לתקופה המקבילה ב-2019 ולעומת כ-1.89 מיליארד דולר ב-2019 כולה.
"נשענים על פלטפורמות של צדדים שלישיים"
הכנסות החברה מגיעות בעיקר ממכירת פריטים וירטואליים הקשורים למשחקים. בשלושת הרבעונים הראשונים השנה, כ-620 מיליון דולר מההכנסות הגיעו דרך אפל, 605 מיליון דולר דרך גוגל, 216 מיליון דולר דרך פייסבוק, 249 מיליון דולר דרך פלטפורמה פנימית של החברה והיתר דרך פלטפורמות אחרות; כלומר, למעלה מ-80% מההכנסות מגיעות מאפל, מגוגל ומפייסבוק.
זהו גם אחד הסיכונים שהחברה מדווחת עליהם בתשקיף: "אנו נשענים על פלטפורמות של צדדים שלישיים כמו iOS App Store, פייסבוק וגוגל פליי, כדי להפיץ את המשחקים שלנו ולאסוף הכנסות. ההתרחבות שלנו תלויה בהמשך היחסים עם הספקים האלה". בין הסיכונים הכרוכים בכך נמצאות האפשרויות שאחת הספקיות תחליט להגביל את הגישה לפלטפורמה שלה, שתהיה פגיעה מכוונת בפס הרחב או שהעמלות שהן גובות מפלייטיקה יתייקרו.
לצד ההכנסות הגדלות של החברה, היא מציגה גם שיפור בשיעור הרווח הגולמי, שעמד מתחילת השנה על 30% לעומת 29.7% בתקופה המקבילה. עם זאת, החברה גם מציגה הוצאות גדולות על תגמולים הוניים להנהלתה, שפגעו בשורת הרווח בשנה הנוכחית, כאשר בשורה התחתונה הרווח הנקי התכווץ ב-93.8% לרמה של 16.1 מיליון דולר, לעומת כ-259 מיליון דולר בתקופה המקבילה.
כאמור, הדבר מוסבר על-ידי החברה בהקצאה של תגמול הוני בסך של כ-265 מיליון דולר לבכיריה, שתרמה להגדלת ההוצאות התפעוליות. זאת, לצד עלות של 37.6 מיליון דולר בגין הסכם פשרה משפטי. אלה הובילו לכך שהוצאות ההנהלה וכלליות גדלו ב-259% ל-455 מיליון דולר וההוצאות התפעוליות בכללותן הסתכמו ביותר מ-1.5 מיליארד דולר, עלייה של 56%.
ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הסתכם בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020 ב-666 מיליון דולר, גידול של 41.2%, והתזרים מפעילות הסתכם ב-334 מיליון דולר, עלייה של 6.7%.
נתונים על מספר המשתמשים מצביעים על כך שבסוף הרבעון השלישי היו לפלייטיקה 10.9 מיליון משתמשים יומיים פעילים, ירידה מ-11.8 מיליון ברבעון השני אך עלייה מ-10.6 מיליון ברבעון המקביל.
נכון לסוף הרבעון השלישי, לחברה יש 290 אלף מנויים משלמים יומיים, עלייה מ-218 אלף בסוף 2019. ההכנסה הממוצעת ממנוי יומי משלם (ARPDAU - מחושב כסך ההכנסות בתקופה, מחולק במספר הימים בתקופה ומחולק במספר המשתמשים הפעילים היומיים בה) הייתה ברבעון השלישי 61 סנט, בדומה לרבעון השני ולעומת 49 סנט ברבעון המקביל.
בחברה מציינים שעל רקע מגפת הקורונה, ההכנסות ומספר המשתמשים היומיים גדלו כשאנשים נשארו בבתים והשתמשו יותר בבידור דיגיטלי. עם זאת, נכתב, "אנחנו לא יכולים לחזות את ההשפעות הפוטנציאליות של המגפה על עסקינו, אך אנו ממשיכים לנטר את הפעילות ולעקוב אחר דוחות על התעשייה במטרה להעריך את הסיכון של השפעות שליליות עתידיות".
3,700 עובדים ב-30 אתרי פעילות בעולם
פלייטיקה מעסיקה 3,700 עובדים, מתוכם 850 בישראל וכ-2,000 במזרח אירופה. לחברה יש 30 אתרי פעילות, בישראל, בארה"ב, באוסטרליה, ובמספר מדינות באירופה.
כאמור, במהלך השנה נאלצה פלייטיקה לשלם 37.6 מיליון דולר כדי לסלק תביעה נגדה. החברה מציינת שב-2018 הוגשה נגדה תביעה ייצוגית בארה"ב בטענה שמשחקי הקזינו שלה מפירים לכאורה את חוקי ההימורים בוושינגטון. הפשרה כפופה עדיין לאישור בית המשפט. במקביל, החברה היא צד לעוד כמה הליכים משפטיים, כולל תביעה שהוגשה נגד חברה בת בגרמניה על זכויות יוצרים, ותביעה חדשה שהוגשה נגד החברה על הפרת פטנט.
אחד הנתונים הבולטים בתשקיף הוא היקף התגמולים הנדיבים למנכ"ל אנטוקול. בעוד שעלות שכר הבסיס שלו מגיעה לכ-372 אלף דולר בשנה, עלות התגמולים שלו ב-2020 הסתכמה בלא פחות מ-336 מיליון דולר - מתוכם תגמול הוני בשווי של 310 מיליון דולר. זאת, לעומת תגמול כולל "צנוע" של כ-45 מיליון דולר ב-2019. אנטוקול קיבל השנה שתי מנות של מניות חסומות, הראשונה כבר הבשילה במועד ההקצאה, והשנייה תבשיל לאורך ארבע שנים.
התשקיף כולל גם את נתוני "מצנח הזהב" של אנטוקול: במקרה של עזיבתו בעקבות שינוי שליטה בחברה, הוא יהיה זכאי ל-379 מיליון דולר - רוב הסכום בגין הבשלת התגמול ההוני שלו.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.