רגע לפני שהשמים של מדינת ישראל נסגרים, וחברות התעופה נדרשות להמתין פעם נוספת לירידה בתחלואת הקורונה בישראל, בית המשפט המחוזי תל אביב העניק בערב יום שני פרק זמן של שבוע נוסף לשלושת המתמודדים על רכישתה של חברת ישראייר.
בהחלטה שקיבל אתמול סגן נשיא המחוזי בתל אביב, השופט חגי ברנר, נקבע כי חברת דור אלון, חברת בי.ג'י.איי ואיש העסקים יגאל דמרי יוכלו להגיש הצעות משופרות וסופיות לרכישת ישראייר עד לצהרי יום ה-28 בדצמבר, יום שני הקרוב. בהחלטה זו קבע השופט ברנר קו סיום ברור ומוחלט למכרז למכירת ישראייר, שנמשך כבר יותר מחודשיים תחת ניהולו של נאמן אי.די.בי, עו"ד אופיר נאור.
התארכות המכרז הובילה את ישראייר לשווי של כ-170 מיליון שקל (52 מיליון דולר) נכון להיום, וזאת בלי לכלול ויתור מצדה של חברת התעופה על הלוואה של 5 מיליון דולר, שהעניקה בעבר לבעלת השליטה בה באותה עת, חברת אי.די.בי.
עוד קבע השופט כי ביממה שלאחר סיום המכרז יבחרו מחזיקי איגרות החוב מסדרה ט' של אי.די.בי את ההצעה המועדפת עליהם, ולאחר מכן יגיש גם נאמן אי.די.בי את המלצתו על ההצעה המועדפת מבחינתו. במקרה של התנגדויות להחלטה מצד המציעים האחרים, יתקיים דיון בבית המשפט ב-3 בינואר, ולאחר מכן יקבע השופט את זהות הזוכה.
השופט קיבל את הצעת נאמן האג"ח
את החלטתו קיבל השופט ברנר בתום דיון שנערך ביום שני, סביב בקשת מחזיקי אג"ח ט' כי בית המשפט יאשר למכור את ישראייר ליגאל דמרי. זאת, אף שהצעתו המשופרת הוגשה לנאמן אי.די.בי ולנאמן אג"ח ט' זמן רב לאחר המועד האחרון להגשת ההצעות. בדיון דרשו מוטי בן משה ורמי לוי, שהגיש הצעה מתחרה יחד עם שותף, לבטל את הצעתו המאוחרת של דמרי, ולהכריע בין שתי הצעותיהם. מנגד, הציעו עו"ד נאור ונציגת הממונה על חדלות פירעון, עו"ד הדר מאות, כי יערך סיבוב נוסף ואחרון בין שלושת המציעים, כפי שקבע לבסוף השופט ברנר.
דור אלון של בן משה הציעה לרכוש את ישראייר תמורת 168.4 מיליון שקל במזומן, או לחליפין בתמורה משולבת של 130 מיליון שקל במזומן והקצאה של 395.7 אלף ממניותיה (2.4% מהחברה). רמי לוי ושלום חיים שולטים בחברת ההחזקות בי.ג'י.איי, הציעו תמורה של 101 מיליון שקל במזומן ועוד 29.4 מיליון מניות של עצמה (32.5% מהחברה).
דמרי מצדו הגיש במועד סיום המכרז הקודם הצעה ל-100% ממניות ישראייר ב-143.1 מיליון שקל, שאותה שיפר בהמשך לרכישת 83% ממניות ישראייר תמורת 140.4 מיליון שקל. ההצעה המשופרת הוצגה על ידי נאמן אג"ח ט' וזכתה לרוב מכריע של 97% באסיפת מחזיקי האג"ח. האישור האמור, וההתנגדות לו, הובילו לדיון שנערך בבית המשפט.
בן משה: "אני הפיל שבחדר"
במהלך הדיון אמר בן משה: "אני הפיל שבחדר", בהתכוונו לכך שהוא הסיבה מדוע מחזיקי האג"ח לא בחרו בהצעת דור אלון. "הגעתי לשוק ההון הישראלי לפני שבע וחצי שנים. עשיתי כמה עסקאות, הראשונה הייתה אי.די.בי - הבאתי לעסקה הזאת למעלה מ-700 מיליון שקל, אבל היא לא צלחה. אחר כך עשיתי את עסקת אלון רבוע כחול ואחר כך הגיעה עסקת אפריקה ישראל". לדבריו, "בעסקת אפריקה המחזיקים בחרו בהצעה אחרת ואני פרשתי, אבל אז המחזיקים ביקשו ממני לחזור ובהתמחרות זכיתי. אבל לא הספקנו להביא את האישורים הרגולטורים מחו"ל והם דרשו תמורות נוספות. עכשיו הם תובעים אותי ב-100 מיליון שקל, ואני תובע אותם ב-350 מיליון שקל".
בן משה הוסיף: "אין לי כוונה להתפשר בנושא, אף שקיבלתי הרבה מסרים מאיימים. גם בעסקה הזאת קיבלתי מסרים, שאם לא תשחרר לנו את הכסף, לא ניתן לך את ישראייר. לכולם ברור שמהפן הכלכלי ההצעה שלנו היא הטובה ביותר, אבל יש חשש שאני לא אשלים את העסקה". עוד האשים בן משה כי "שיקול דעת הנושים לא נקי. זכותו של מישהו להגיד שהוא לא מאמין לי, אבל לטעון טענה שכזאת מול חברה ציבורית שיש לה כזה הון עצמי, ולדעתי, גם הנציגות אמרה לנושים שההצעה שלנו היא העדיפה".
על חשש המחזיקים בנוגע לאי השלמת העסקה על ידו, אמר בן משה: "אנחנו מוכנים להיענות לכל בקשה של בית המשפט כדי להשלים את הוודאות של העסקה, כולל להפקיד את כול סכום העסקה בנאמנות אצל בית המשפט". נאור לא הסכים עם כל טענות בן משה. בעקבות החלטת השופט הודיעה דור אלון שבשליטת בן משה כי "החברה לומדת את החלטה, ושוקלת את צעדיה".
החוזרים מחו"ל יידרשו להיכנס לבידוד
התזמון שבו מקבלת ישראייר שבניהול אורי סירקיס את הפרגון מכיוון המשקיעים, אינו מובן מאליו. חברות התעופה בעולם כולו נקלעו למצוקה מאז פרוץ המשבר עם צניחה דרמטית בהיקף הנוסעים ובהיקף הטיסות. עם זאת, הענף התאושש בחודשים האחרונים כשההסכם עם איחוד האמירויות פתח צוהר למדינה נוספת שאליה יכלו הישראלים לטוס ולשוב בלי בידוד. אלא שכעת החגיגה נגמרת, עם כניסת הצו הקובע כי כל הנוסעים שישובו מחו"ל יידרשו להיכנס לבידוד במלוניות - וזה ישפיע על חברות התעופה.
כך או כך, מבין שלוש חברות התעופה הישראליות ישראייר הייתה זו שנקטה שיטה של אקטיביות על פני הדממה, כשבמשך חודשים הפעילה לבדה את הקו לאילת והשכילה להפעיל טיסות להשבת ישראלים (גם בסבסוד של המדינה) וטיסות מטען גם ליעדים שלא טסה אליהם מעולם, תוך שהוציאה לחל"ת את העובדים בתחום התיירות והשאירה את עובדי התעופה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.