חברת הספנות צים בדרך לוול סטריט: החברה הגישה תשקיף לגיוס של 100 מיליון דולר בבורסת ניו יורק (NYSE), בהובלת החתמים סיטיגרופ, גולדמן זאקס וברקליס, וכן ג'פריס וחברת Clarksons Platou. ככל הנראה, הסכום שצוין בתשקיף הוא רק סכום ראשוני - שעשוי להשתנות בהמשך. לפי הערכות, צים מתכננת לגייס 300-500 מיליון דולר לפי שווי חברה של 1.5 מיליארד דולר "לפני הכסף".
מנכ"ל צים הוא אלי גליקמן, היו"ר הוא יאיר סרוסי - ובעלת המניות הגדולה בחברה היא חברת קנון של עידן עופר, שמחזיקה ב-32% מהון המניות שלה. בעלי מניות נוספים בחברה הם דויטשה בנק, עם 16.7%, וחברת הספנות Danaos עם 10.2%. למדינת ישראל יש מניה מיוחדת, שלמעשה מגבילה את יכולתה של קנון להעביר את ההחזקה שלה לצדדים שלישיים.
ההנפקה הצפויה בניו יורק מגיעה כמה שנים לאחר שני הסדרי חוב עצומים שהחברה ביצעה: ב-2009 צים פרסה מחדש חוב בהיקף של כ-7 מיליארד דולר, וב-2014 היא ביצעה "תספורת" של כ-50% לחוב של 3.4 מיליארד דולר - מתוכו כ-1.4 מיליארד שקל למחזיקי איגרות החוב שלה בתל אביב.
בסוף הרבעון השלישי של 2020 עמד החוב של צים לטווח הארוך על 1.5 מיליארד דולר, ובקופה היו לה מזומנים בסך 350 מיליון דולר. ההתניות שלהן מחויבת החברה בשל החוב, כוללות מינימום של 125 מיליון דולר במזומן בקופה וכן הגבלת דיבידנד. לחברה שתי סדרות אג"ח שמיועדות לפירעון ב-2023 והריבית עליהן 7%-7.9%, ובמקביל יש לה גם הלוואה בנקאית קצרת טווח בסך 122 מיליון דולר.
תשקיע בספינות ובמיזמים דיגיטליים
צים עדכנה בתשקיף שהכסף שיגויס בהנפקה ישמש אותה בעיקר לצורכי הון חוזר ולהשקעה בהזדמנויות צמיחה לטווח הארוך - כולל השקעה בספינות ובמיזמים דיגיטליים.
צים כותבת בתשקיף כי היא חברה גלובלית, המתמקדת בשוקי נישה, שבהם לדעתה יש לה יתרון תחרותי שמבדל אותה ומאפשר לה למקסם את הרווחיות שלה. "אנו אחת מחברות הספנות הוותיקות בעולם, עם למעלה מ-75 שנות ניסיון", נכתב בתשקיף. לחברה יש 70 ספינות, ועיקר הפעילות שלה היא באוקיינוס השקט - 39% מהתכולה שהיא משנעת, לעומת 22% באוקיינוס האטלנטי ו-21% באסיה. מטה החברה ממוקם בחיפה, והיא מעסיקה 3,782 עובדים.
בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020 הסתכמו ההכנסות של צים ב-2.6 מיליארד דולר - צמיחה של 6.4% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019. החברה הציגה בתקופה זו רווחיות משופרת לעומת התקופה המקבילה, עם רווח גולמי שהיווה 14.7% מהמחזור לעומת 7.5% בלבד ב-2019, ועם רווח תפעולי בסך 283 מיליון דולר, לעומת 108 מיליון דולר ב-2019.
"עדיין מתמודדים עם אתגרי המגפה"
בשורה התחתונה הציגה צים רווח נקי של 158 מיליון דולר בינואר-ספטמבר 2020, לעומת הפסד של 14.2 מיליון דולר בשלושת הרבעונים הראשונים של 2019. השורה התחתונה של צים הייתה שלילית בשנים הקודמות, למעט רווח נקי צנוע שנרשם בשנים 2015 ו-2017. ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הסתכם ב-505 מיליון דולר - צמיחה של 86.5% לעומת התקופה המקבילה. במהלך שלושת הרבעונים הראשונים צים ייצרה תזרים חיובי של 466 מיליון דולר מפעילות שוטפת.
עם פרסום תוצאות הרבעון השלישי מסר המנכ"ל גליקמן: "באמצע משבר הקורונה, וכשחברות ספנות אחרות בעולם נכנסו למגננה וסגרו קווים, אנחנו פתחנו קווים. אנחנו עדיין מתמודדים עם אתגרי המגפה העולמית, והתנודתיות בשוק נותרה גבוהה. ואולם, היכולת שלנו להגיב במהירות להתפתחויות בשוק איפשרה לנו לתפקד טוב מתמיד במציאות החדשה. צים עברה מהפך בשלוש השנים האחרונות, וברבעון הזה הפכנו לחברה העשירית בגודלה בעולם מבחינת נפח הובלות הקונטיינרים".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.