ברלין. העימות בין הממשלה האוסטרלית לבין ענקית הטכנולוגיה גוגל סביב הכוונה לחייב את החברה לשלם למו"לים ולכלי תקשורת במדינה בעבור השימוש בתוכן שלהם הולך ומתגבר. התביעה של מוציאים לאור לפיצוי מצד הענקיות הדיגיטליות נובעת מהנדידה של נתח גדול מעוגת הפרסום למנועי החיפוש ולרשתות החברתיות, שהביאה לקריסה בהכנסות ולחשש ממשי לעתידם הכלכלי. בסוף השבוע איימה החברה להפסיק את שירותי החיפוש והחדשות לכל תושבי אוסטרליה, אם הממשלה לא תיסוג מקידום "חוק החדשות הדיגיטלי". החוק האוסטרלי כולל חיוב פלטפורמות וחברות כמו גוגל ופייסבוק לשאת ולתת עם המו"לים במדינה על מתן פיצוי הולם על השימוש בתוכן שלהם, בדומה לחקיקת האיחוד האירופי מלפני שנתיים.
החוק האוסטרלי המוצע קובע, כי אם שני הצדדים לא יסכימו על פיצוי, גוף מגשר ייקבע את הסכום ההולם על סמך הכנסות גוגל, פייסבוק, וחברות אחרות המשתמשות בתוכן באוסטרליה. הכוונה היא לא רק לשימוש ולקריאת חדשות שמציעה החברה באמצעות שירות "גוגל ניוז" אלא גם לשימוש בשירותי החיפוש של גוגל, המכילים בתוצאות תוכן רב מכלי תקשורת, ושממנו מגיעים רוב רווחי החברה (באמצעות קישורים ממומנים וכן תשלום בעבור מילות פרסום).
בסוף השבוע הציבה גוגל אולטימטום לממשלה באוסטרליה ואמרה כי עליה להפסיק לקדם את החוק במתכונתו הנוכחית, או שהיא תפסיק כליל את הגישה לשירותי החיפוש במדינה. "העיקרון של קישור בלתי מוגבל בין אתרים הוא אחד מעקרונות החיפוש, ויחד עם הסיכון התפעולי והפיננסי שהחוק הזה מציב בפנינו, הדבר לא מעניק לנו אפשרות אחרת מאשר להפוך את החיפוש בגוגל לבלתי אפשרי באוסטרליה", אמרה המנכ"לית האוסטרלית של גוגל, מל סילבה. גם פייסבוק איימה להסיר את כל התוכן העיתונאי שמשתפים משתמשיה.
מנכ"לית גוגל באוסטרליה אמרה כי החברה נכונה לשאת ולתת על מתכונת החוק, ואף לשלם פיצוי למו"לים כפי שהיא הולכת ועושה באירופה, אך נתקלה בגישה נוקשה וברורה מצד הממשלה. ראש הממשלה האוסטרלי סקוט מוריסון, אמר כי ממשלתו "לא תגיב לאיומים": "אני רוצה להיות ברור, אוסטרליה היא שמחוקקת את החוקים לגבי מה אפשרי ולא בארצנו".
צרפת: תמלוגים בסך כ-200 מיליון אירו
בצרפת, נאלצה גוגל בסוף השבוע, לאחר קרב משפטי שארך שנים, לחתום על הסכם לפיצוי מאות מו"לים וכלי תקשורת בהתאם לחקיקה במדינה. איגוד המו"לים במדינה (APIG) דיווח כי חתם על הסכם עם ענקית הטכנולוגיה לקבלת תמלוגים שנתיים במסגרת תוכנית Google News Showcase, כפי שמורה החוק הצרפתי.
צרפת הייתה המדינה הראשונה באיחוד האירופי לאמץ בחקיקה את הדירקטיבה האירופית בנושא "זכויות שכנות" (Neighboring Rights) שאושרה בפרלמנט האירופי ביוני 2019, וששינתה את התמונה במאבק בין המו"לים לבין חברות הטכנולוגיה ביבשת. הדירקטיבה העניקה לראשונה למו"לים זכויות יוצרים על תוכן שמופיע בפלטפורמות חברתיות ובמנועי חיפוש, ומחייבת את המדינות החברות באיחוד לאמץ את עקרונותיה בחקיקה לאומית, עד יוני הקרוב.
הסכום שיקבלו כ-300 כלי התקשורת המאוגדים באיגוד APIG הצרפתי לא פורסם, אך בעבר דווח כי הם דורשים בין 200 ל-300 מיליון אירו בשנה, כתמלוגים על השימוש שגוגל לבדה עושה בתוכן שלהם במסגרת שירותי החדשות ובעיקר החיפוש. לפי הדיווחים, מה שנחתם הוא "הסכם מסגרת", וכעת תדון החברה האמריקאית עם כל כלי תקשורת ועם איגוד הגג על הפיצוי ההולם.
גם בצרפת נתקלה הדרישה לתשלום בהתנגדות משפטית מצד החברה האמריקאית, שבשנה שעברה באופן חד צדדי הפסיקה לכלול תוכן מכלי תקשורת צרפתיים בתוצאות החיפוש שלה. רשות התחרות הצרפתית החליטה בתגובה כי מדובר בצעד מונופוליסטי העושה שימוש בכוח הרב שיש לחברה בשוק החיפוש המקוון, וגוגל עתרה לבית המשפט העליון הצרפתי נגד ההחלטה. בית המשפט קיבל את עמדת המדינה, דחה את דרישת גוגל, ושלח אותה למו"מ עם כלי התקשורת הצרפתיים על הסכם תמלוגים הולם. לאחר הפסיקה, ועל רקע הכוונה לאמץ חקיקה דומה במדינות אירופה האחרות בשנה הקרובה, הודיעה גוגל על השקת ה-News Showcase שלדבריה יעביר כמיליארד אירו למו"לים ברחבי העולם על פני תקופה לא ידועה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.