משבר הקורונה ריסק את שווי חברת התיירות תלמה, שבשליטת ארז שמול. קצת יותר משנה לאחר שחלמה על הנפקה בבורסה בת"א לפי שווי של מיליארד שקל בעיצומו של מסע רכישות, נאלצת תלמה למכור כמחצית מפעילות התיירות שלה לפי שווי של 72 מיליון שקל בלבד.
היום דיווחה קבוצת ש. שלמה החזקות, שבבעלות משפחת שמלצר, כי חתמה על הסכם לרכישת 50% מפעילות תלמה תיירות תמורת 36 מיליון שקל. במסגרת העסקה יקימו השתיים חברה חדשה שתיקרא תלמה-שלמה, בשותפות שווה של 50% לכל צד.
כל הפעילות של קבוצת תלמה בתחום התיירות - לרבות הבעלות באתרי מכירת כרטיסי הטיסה אליס וסמארטאייר - תעבור לידי החברה החדשה, בהתאם לשיעורי השותפות של תלמה בה כיום. החברה הממוזגת לא תכלול את התחייבויותיה של תלמה לצדדים שלישיים, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.
כדי לחזק את מצבה הפיננסי של תלמה, הזרים שמול לחברה, לדבריו, סכום של 30 מיליון שקל אחרי שמימש נכס שבבעלותו, המצוי בשכונת נווה צדק. בעניין זה הוסיף שמול ואמר לגלובס: "בנינו תוכנית תזרימית שתאפשר לנו לעמוד בכל ההתחייבויות כולל באמצעות יתרות שהכנסנו לחברה".
המו"מ בין שמול לקבוצת שלמה החל בחודש ספטמבר, והשווי שהשתקף לתלמה בדיונים אז עמד על כ-160 מיליון שקל. מאז המשיך השווי של תלמה להישחק, והיום נחתמה כאמור עסקה לפי שווי חברה של 72 מיליון שקל, כלומר פחות ממחצית מהשווי שעליו דובר לפני כארבעה חודשים.
נערכה להנפקה רגע לפני הקורונה
זמן קצר לפני פרוץ משבר הקורונה, בסוף 2019, החלה תלמה להיערך להנפקה ראשונית של מניותיה בבורסה בת"א. ההנפקה תוכננה להתקיים במהלך מאי-אוגוסט 2020, ולפי דיווחי החברה ההנפקה אמורה הייתה לשקף לה שווי של כ-1 מיליארד שקל. ההערכות בשוק כיוונו לאומדן נמוך יותר של 500-600 מיליון שקל, אולם עדיין גבוה באופן דרמטי מהשווי של החברה כיום.
התפרצות מגפת הקורונה בעולם הביאה למדיניות נוקשה של סגרים, מגבלות תנועה וירידה חדה בפעילות ענף התעופה העולמי, שפגעו אנושות בפעילותה של תלמה שנכנסה למשבר ממונפת בהלוואות גדולות. עם העמקת המשבר נדחתה ההנפקה, ועימה בוטלה גם עסקה שעליה חתמה תלמה בינואר 2020 לרכישת חברת אמריקן אקספרס טרוול מידי איסתא תמורת 130 מיליון שקל.
הרבה גבות הורמו אז כשפורסם הסכום שתשלם תלמה עבור חברה הפועלת בזירת הנסיעות העסקיות. בחברה ציפו אז לשלם את הסכום מכספי ההנפקה, אולם זו בוטלה כאמור בעקבות המשבר. הביטול הביא עימו להגשת תביעות הדדיות, אולם לאחרונה סיכמו הצדדים על פשרה שבמסגרתה תשאיר איסתא בידיה את המקדמה ששילמה לה תלמה בסך של 5 מיליון שקל.
תלמה נחשבת לאחת מקבוצות התיירות הגדולות בישראל. לפני המשבר היא הייתה בפריחה ובעיצומו של "מסע קניות" של סוכנויות נסיעות קטנות בארץ ובעולם ושל חברות טכנולוגיה (כ-17 חברות מתחום הטרוול ומענפים אחרים). החברות שלא מתחום הטרוול יישארו בידי חברת תלמה ולא יעברו לתלמה-שלמה.
ערב הקורונה הפעילה תלמה 37 סניפים והעסיקה 500 עובדים, שרובם הגדול מצויים בחל"ת עד היום. מספר הסניפים צומצם ב-15. ב-2019 הסתכמו הכנסותיה על פי ההערכות בכחצי מיליארד שקל, והיא הציגה רווח נקי של 15.6 מיליון שקל באותה שנה.
החברה הייתה פעילה בעיקר במגזר העסקי, ושירתה חברות גדולות במשק. עם עצירת הפעילות התיירותית כמעט לחלוטין ספגה כאמור תלמה מכה קשה בפעילותה, ועצירה בתנופת הצמיחה של פעילותה שהוביל ארז שמול (בנם של מייסדי החברה).
קודם למועד החתימה על ההסכם, העמידה קבוצת שלמה לתלמה הלוואות בסך של 15.5 מיליון שקל, אשר ייפרעו טרם תשלום התמורה. בנוסף, במועד ההשלמה תעמיד קבוצת שלמה לתלמה הלוואה בסך של 3 מיליון שקל לתקופה של שלוש שנים, אשר בסיומה תיפרע ההלוואה במזומן או תומר למניות תלמה-שלמה.
בהתייחס לשווי המשתקף לתלמה מהעסקה, כ-10% מזה שציפתה החברה לשקף לעצמה בהנפקה, אמר שמול לגלובס, כי "זו לא עסקת שווי אלא עסקה אסטרטגית. אנחנו לא נוותר על תוכנית ההנפקה, שאחרי החיבור בין שתי החברות תוכל להבשיל בצורה מסיבית ומאורגנת ב-2023. ניגש עם שותף מוערך בשוק ההון להנפקה יציבה ובטוחה.
"בחיבור בין הצדדים אנחנו מבינים שענף התיירות יתעורר בסוף ונהיה מוכנים כשחקן איתן פיננסית. ההערכות ל-2021 משקפות נפח פעילות של 25% מ-2019, ובמקרה האופטימי שווי של 45%. החיבור יאפשר לנו להתארגן מחדש לחברה רזה משמעותית תפעולית, עם טקסטורה פיננסית איתנה שגם תותאם לשוק כולו שיהיה מזוקק וקטן יותר בהיקף השחקנים שיישארו פעילים בו".
קבוצת שלמה מנצלת הזדמנות
קבוצת שלמה, שהוקמה על-ידי שלמה שמלצר ז"ל לפני 45 שנה, היא חברת החזקות פרטית שאיגרות החוב שלה - בהיקף של 1.47 מיליארד שקל ערך נקוב - נסחרות בבורסה. קבוצת שלמה החלה את דרכה כחברת השכרת רכב ליסינג ומתן שירותים לכלי רכב, אולם מאז הפכה לקבוצת החזקות הפועלת במגוון תחומים, ומחזיקה בין השאר בחברת אפקון, במספנות ישראל, בעסקי נדל"ן וביטוח, בתדיראן טלקום ועוד.
עבור קבוצת שלמה מדובר בניצול הזדמנות לכניסה לענף התיירות בתקופת משבר קשה, שהביאה פגיעה לחלק מהשחקים הקטנים והממונפים בענף. לדברי אסי שמלצר, יו"ר קבוצת שלמה, "רכישת נכסי פעילות תלמה תיירות היא צעד משמעותי בהרחבת תחומי הפעילות של קבוצת שלמה.
"פעילות התיירות משיקה לפעילות של שלמה החזקות בתחום הקמעונות ומתן השירותים, לרבות שירותי תיירות והשכרת רכב בארץ ובחו"ל. אני סמוך ובטוח כי תחום התיירות יידע ימים זוהרים עם תום משבר הקורונה הבינלאומי, שפגע בענף בצורה משמעותית", הוסיף שמלצר.
שמלצר ושמול יכהנו כיו"רים משותפים בחברת תלמה-שלמה, כאשר מנכ"לית תלמה תיירות איה מגן, תמלא את התפקיד בחברה החדשה. גם עובדי תלמה יתמזגו לחברה החדשה שתפעל אחרת, רזה ויעילה יותר, עם פחות סניפים ומיקוד בארבעה מרכזים, במרכז הארץ, בחיפה, בטבריה ובירושלים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.