את ההודעה של בעלי אקספון חזי בצלאל על ביטול ההסכם עם סלקום יש לראות כעוד שלב במשא-ומתן בין החברות בדרך להסכם חדש בנושא איחוד הרשתות. בצלאל הודיע ביום ראשון לאבי גבאי, מנכ"ל סלקום, על ביטול ההסכם בין החברות, בטענה כי סלקום הפרה את הסכם איחוד הרשתות בקנותה את גולן טלקום.
בצלאל החליט כי אחרי כמה חודשי משא-ומתן שבמהלכם אקספון נבלמת במצבת המנויים החדשים, הגיע הזמן לצחצח חרבות לפני שמידרדרים לשלב הבא של הסכסוך והוא הקרב המשפטי - אם הצדדים לא יגיעו להסכם חדש.
בצלאל ניסה כבר כמה וכמה דרכים לכופף את סלקום, וזה לא בדיוק עזר. הוא ניסה לרמוז כי קיימת לו האופציה של חבירה למפעיל אחר ונטישה של סלקום; בסביבתו דיברו על האפשרות שהוא יחבור לרמי לוי, ויחד הם יקימו מפעיל וירטואלי גדול; והיו עוד אופציות שנשמעו בסביבתו, כמו ניסיון למצוא קונים, ניסיונות הנפקה וכדומה.
בשורה התחתונה, בצלאל הוא איש חכם. אחרי שהוא ימצה את כל הדרכים, הוא יודע שרק הסכם מעודכן יציל את אקספון. הבעיה היא שבצלאל לא מוכן להכיר בכך שאין לו מנוס מהעלאת מחיר. זו נקודה מרכזית שחייבים לשים עליה דגש בדיון.
מנכ''ל סלקום אבי גבאי. הגישו את אחת ההצעות המובילות / צילום: כפיר סיון
לסלקום אין סיבה לעזור
לסלקום אין שום סיבה לעזור לבצלאל ולהפחית לו במחיר השותפות, כשבצלאל מנגד שם לו למטרה להרוס את סלקום. זו כמובן הגזמה לצורך הדיון, אבל בשורה התחתונה סלקום נמצאת היום במקום מאוד רגיש בשוק הסלולר, וההכנסה החודשית מאקספון קריטית עבורה. בואו לא נשכח שהיא מקבלת ממנה 100 מיליון שקל בשנה שיורדים לשורת הרווח.
ולכן לסלקום אין שום אינטרס לעזור לאקספון להמשיך למכור חבילות לכל החיים ב-30 שקל כולל בדור החמישי. מבחינת סלקום, לעזור לבצלאל לשפר את מעמדו, זה בעצם לירות לעצמה ברגל.
מנגד, בצלאל יכול להמשיך ולאיים כמה שהוא רוצה. אקספון מפסידה כסף בסלולר, והיא תמשיך להפסיד כסף כל עוד היא תמשיך למכור במחירים כה נמוכים. בנוסף, אקספון גם נדרשת להשקעות כבדות בדור החמישי. בצלאל מבין במספרים היטב ויודע שהניסיון לנטוש ולעבור למפעיל אחר לא שווה לו. הוא יצטרך לפצות את סלקום על פרישה מהשותפות, נוסף לעלויות העברת הלקוחות למפעיל אחר, סיכוי לתקלות בדרך ואובדן הפוקוס והמומנטום של אקספון. הסיכון גדול מדי.
בצלאל ייאלץ להעלות מחיר
ולכן בצלאל יידרש לקבל את ההחלטה המתבקשת, שהיא למצוא את המפתח לפירוק של המנגנון שהוא בעצמו בנה במודל של התחייבות למחיר לכל החיים. מצד אחד המודל הביא לו הרבה מאוד מנויים, אך מצד שני לאורך זמן הוא לא יכול להמשיך ולהתבסס עליו. המשמעות היא שהוא יידרש להעלאת מחיר בצורה כזאת או אחרת.
בצלאל חיפש קונה לאקספון ולא מצא. הוא ניסה כמה פעמים למכור את החברה, אבל דרש מחירים אסטרונומיים והקונים ברחו. למרבה ההפתעה או לא, כל פעם שהוא עושה סיבוב כזה או אחר הוא מגלה שבסוף הוא מגיע לסלקום - שניסתה להגיע איתו להבנות והייתה מוכנה להתגמש והכי חשוב, לא ניסתה להתעלם ממצוקותיו. עכשיו בצלאל הכניס עורכי דין לוויכוח המסחרי ופוצץ את ההסכם. האיש שרק לפני חצי שנה המדינה האמינה שהוא מחולל התחרות בשוק הסלולרי, רוצה לשבור את הכלים אם לא יתנו לו להמשיך למכור ב-30 שקל לכל החיים. בכוח זה לא ילך.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.