חברת הספנות צים התאוששה מההתחלה הגרועה שלה כחברה ציבורית, ובשבוע שעבר מנייתה עלתה לראשונה מעל למחיר ההנפקה. לאחר שהונפקה לראשונה בבורסת ניו יורק בסוף ינואר במחיר של 15 דולר, נפלה מניית צים מיד לאחר ההנפקה ב-23%, אך בימים שלאחר מכן החלה להתאושש. בסוף השבוע ננעלה המניה במחיר של 20.1 דולר, הגבוה ב-34% מהמחיר בהנפקה וכמעט כפול מהמחיר אליו גלשה ביום שלאחריה.
בראיון לגלובס לאחר ההנפקה סיפר מנכ"ל צים, אלי גליקמן, על המהלך שיצא לפועל ברקע לא פשוט - מצד אחד, יום מסחר שלילי בוול סטריט, ומצד שני ירידות בשבועות שקדמו להנפקה במניות הספנות באירופה. לאחר ההתאוששות במניה בימים האחרונים שווי השוק של צים מגיע כבר ל-2.3 מיליארד דולר.
נזכיר כי צים גייסה סכום של 218 מיליון דולר, ולחתמים בהנפקה ניתנה אופציה לרכוש מניות נוספות תוך 30 יום (כלומר עד סוף פברואר) במחיר ההנפקה, בתמורה ל-32.6 מיליון דולר - כך שבמחיר המניה הנוכחי המימוש צפוי לצאת לפועל. החתמים הם סיטיגרופ, גולדמן זאקס, ברקליס, ג'פריס ו-Clarksons Platou Securities.
10 אוניות למשך 10-12 שנים
ביום שישי, מניית צים קפצה ב-7.7% על רקע הודעה שפרסמה על הסכם לחכירה ארוכת טווח של 10 אוניות המונעות בגז טבעי. ההסכם נחתם עם חברת הפעלת האוניות Seaspan, ובמסגרתו צים תחכור את 10 האוניות, שאותן היא מייעדת לפעילות סחר בין אסיה לחוף המזרחי של ארה"ב.
מדובר באוניות בעלות כושר הובלה של 15 אלף מכולות (TEU) והן מתוכננות להימסר לחברה בין פברואר 2023 לינואר 2024. האוניות ייבנו במספנות Samsung Heavy Industries בקוריאה. העסקה מוערכת במעל מיליארד דולר. חלק מכספי ההנפקה יועדו מראש לחכירת אוניות חדשות, כפי שאמר גליקמן בראיון לגלובס לאחר ההנפקה.
זאת, לצד הצטיידות במכולות חדשות והשקעות בדיגיטל. גליקמן אמר אז כי האוניות החדשות ייחכרו לטווח ארוך, 10-12 שנים, ולא מחברות של עידן עופר (בעל מניות בחברה באמצעות חברת קנון), משום שהדבר ידרוש אישורי דירקטוריון ואסיפה כללית.
"אוניות 'ירוקות' המונעות בגז טבעי"
בהודעה על חכירת האוניות מסר גליקמן כי "זהו הסכם בעל חשיבות אסטרטגית עבור צים. העסקה, המוערכת בלמעלה ממיליארד דולר, תאפשר לנו להשיג שתי מטרות אסטרטגיות מרכזיות: ראשית, האוניות החדישות יאפשרו לנו להיענות לצרכי השוק הצומח בסחר בין אסיה לחוף המזרחי של ארה"ב, ולהעניק ללקוחותינו שירות אמין ואיכותי בנתיב הסחר החשוב הזה. שנית, בהתאם לערכי הליבה שלנו, ההשקעה באוניות 'ירוקות', מהמתקדמות בעולם, המונעות בגז טבעי, עולה בקנה אחד עם המחויבות שלנו ועם דרישת הלקוחות שלנו, להיות בין המובילים בענף בצמצום זיהום אויר ומזעור טביעת הרגל הפחמנית שלנו.
"אנו שמחים לחבור ל-Seaspan ולמספנות Samsung Heavy Industries, חברות מובילות בתחומן, לשם השלמת ההסכם".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.