שוק חנויות הסטוק רותח, ורשת המזון יוחננוף חולמת לשחזר את האקזיט החלומי שעשתה אשתקד זהבית כהן עם הנפקת רשת מקס סטוק בבורסה בתל אביב. יוחננוף סיכמה על רכישת השליטה (50.1%) ברשת החנויות המוזלת זול סטוק תמורת 45 מיליון שקל.
העסקה מתבצעת לפי שווי של 90 מיליון שקל לזול סטוק (מכפיל 10 על הרווח ב-2020). זול סטוק פועלת בתחום המוצרים המוזלים לבית, ובכוונת יוחננוף להנפיק אותה בעתיד לפי שווי של 300 מיליון שקל (אחרי הכסף). עם השלמת העסקה תעמיד יוחננוף לזול סטוק קו אשראי של 30 מיליון שקל.
ככל שתושלם העסקה, רשת יוחננוף, שמוביל הבעלים איתן יוחננוף, תשתלט על הרשת, שמפעילה 51 חנויות (חלקן באמצעות זכיינים) אשר הציגה הכנסות של 71 מיליון שקל ורווח נקי של כ-9 מיליון שקל ב-2020. הרכישה תמומן ממקורותיה העצמיים של יוחננוף.
יוחננוף, רשת מזון צומחת הנסחרת בבורסה בשווי של קרוב ל-2 מיליארד שקל, מבקשת ליהנות מהמומנטום החיובי שממנו נהנה ענף הסטוקים, שבא לידי ביטוי, כאמור, בהנפקה המוצלחת של מקס סטוק אשתקד לפי שווי אדיר של 1.7 מיליארד שקל - גבוה ביותר מפי חמישה מהשווי שלפיו רכשה קרן AMI שמובילה זהבית כהן את השליטה ברשת בשנת 2017. בהנפקה מכרו הקרן ומייסדי הרשת מניות מקס סטוק בכחצי מיליארד שקל.
הצעד של יוחננוף מצטרף גם לזה של קבוצת האופנה פוקס שבשליטת הראל ויזל, המתכוונת להביא לישראל מגה-חנויות סטוק (בגודל שמזכיר חנויות איקאה) תחת השם ג'מבו (מותג יווני).
באמצעות השקעתה בזול סטוק תרחיב יוחננוף את הפריסה הפיזית שלה מ-28 חנויות מזון, בעוד עשרות נקודות מכירה, ויוחננוף מפרטת כי מדיניות חלוקת הדיבידנדים מהחברה הנרכשת תהיה של 30% לפחות מהרווחים בכל שנה.
ונונו וכוכבי ימשיכו לנהל את הרשת
יוחננוף תרכוש את המניות מארבעת בעלי המניות הקיימים של קבוצת זול סטוק, כך שלאחר הרכישה יישארו מלבדה כבעלי מניות ברשת אדיר ונונו (כ-29.95%) וסהר כוכבי (כ-19.95%). ונונו וכוכבי ימשיכו לנהל את הרשת ויהיו זכאים למענק בגין תוצאות.
"מבחינת יוחננוף מדובר בעסקה שהיא 'כסף קטן', אבל זה מפעיל לאנליסטים את הדמיון ונותן הצדקה למכפילים גבוהים", אמרו היום גורמים בענף המזון על רקע העסקה, שככל הידוע נבחנה על-ידי גורמים נוספים בענף המזון, שנרתעו מהעובדה שהרשת פועלת בשיטה של זיכיונות.
תחום החנויות המוזלות לבית ריכז תשומת לב עוד הרבה לפני פרוץ מגפת הקורונה בישראל, אך קשה להתעלם מכך שחנויות הסטוק קיבלו זריקת מרץ נוספת במהלך השנה האחרונה דווקא הודות לתקופות הסגר, שבהן המשיכו לפעול באין מפריע, לצדן של חנויות המזון והפארם, בתור חנויות החיוניות לתחזוקת הבית. זאת בעוד שמתחרות שלהן בתחומים כמו צעצועים או חנויות עיצוב לבית נותרו סגורות תחת מגבלות הסגר.
יוחננוף מצהירה היום, כי היא "רואה בכניסה לשוק המכירות הקמעוניות של מוצרים לבית הזדמנות משמעותית לצמיחה", וכי מטרתה היא להגדיל את פעילות המותג זול סטוק בשיעור ניכר, בין היתר באמצעות הגדלת שיעור המוצרים המיובאים על-ידי זול הפצה, ביצוע שיתופי פעולה בין המותג "זול סטוק" למותג "יוחננוף", פתיחה מהירה של חנויות נוספות, וכן הצפת ערך תוך בחינת השוק לקראת הנפקה עתידית.
פעלה בתקופת הסגרים, בדומה למקס סטוק
זול סטוק, שהוקמה ב-2014, פועלת באמצעות חברות בנות וזכייניים. הרשת מפעילה 51 חנויות בפריסה ארצית, מתוכן 12 חנויות בבעלות מלאה או חלקית, ו-39 חנויות בזכיינות, והיא מתכננת לפתוח עד סוף מאי עשר חנויות נוספות.
בדומה למקס סטוק, גם זול סטוק עוסקת בממכר קמעוני של מוצרים לבית ומוצרים נוספים במחירים מוזלים. הרשת מייבאת ומוכרת בחנויות מוצרים מסוגים שונים, כגון ציוד לתלמידים, כלי בית, כלים חד-פעמיים, מוצרי פלסטיק, כלי אחסון, מוצרי ניקיון, צעצועים, מתנות, חפצי נוי, מוצרי אחסון, כלי מטבח ועוד. הרשת נהנתה מכך שבדומה למקס סטוק היא פעלה בתקופת הסגרים כרשת המוכרת מוצרים חיוניים לתחזוקת הבית.
אך האם יוחננוף תוכל לשחזר את ההצלחה של זהבית כהן במקס סטוק? כבר עתה, עוד לפני הכניסה של פוקס לתחום, מדובר בענף רווי תחרות. בניגוד לזול סטוק, מקס סטוק הונפקה בתור השחקנית הגדולה והמוכרת ביותר בענף ואף הפכה שם נרדף לפעילות התחום כולו, כך שתג המחיר הגבוה שלה נסמך מאוד על היותה מובילת שוק.
מקס סטוק פועלת בסדרי גודל אחרים לחלוטין מאלה של זול סטוק. המחזור של מקס סטוק עמד בתשעת החודשים הראשונים של 2020 על 734 מיליון שקל, עם שיעור רווחיות תפעולית של כ-15% ורווח נקי של כ-53 מיליון שקל. מחזור המכירות השנתי של זול סטוק ב-2020 כולה עמד על 71 מיליון שקל (230 מיליון כולל פעילות הזכיינים), עם רווח נקי של כ-9 מיליון שקל. שיעור הרווח התפעולי של זול סטוק הוא 17%, לעומת 15% במקס סטוק.
כך או כך, בשנים האחרונות התחום תוסס ושחקניות נוספות מרחיבות את הפריסה שלהן: ביניהן רשת הסטוק, אשר לה מחזור שנתי מוערך של כ-200 מיליון שקל, כשלצידה פועלת גם רשת ג'מבו סטוק עם מחזור של כ-71 מיליון שקל. בנוסף להן פועלות בתחום גם שחקניות עם מותגים בינלאומיים עם רמת מחיר ואיכות שנתפסת כגבוהה יותר, ביניהן דייסו יפן (שבבעלות ג'ורג' חורש) ומיניסו, שאליה נכנסו כשותפים גם פועלים שוקי הון ופנינסולה מקבוצת מיטב דש.
זול סטוק
תחום פעילות: מוצרים מוזלים לבית ● מבנה הבעלות החדש: יוחננוף (כ-50.1%), אדיר ונונו (כ-29.95%) סהר כוכבי (כ-19.95%) ● 50 חנויות ● 200 עובדים (כולל זכיינים - מעל 500)● תוצאות 2020: מכירות - 71 מיליון שקל (+27%) רווח נקי - 8.7 מיליון שקל
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.