חברות טכנולוגיה ישראליות ממשיכות להגיע לוול סטריט, ואם בשבועות האחרונים הדרך המרכזית הייתה במיזוג לחברות SPAC, מתברר שגם הדרך הישנה והטובה של הנפקה ראשונית (IPO) עדיין משמשת לצורך זה. חברת Kaltura הגישה תשקיף לקראת הנפקה בנאסד"ק, ובשלב זה השווי המבוקש והיקף הגיוס טרם דווחו, אך ניתן להעריך שהחברה תשאף לשווי גבוה ממיליארד דולר; בסבב הגיוס האחרון שלה בשנת 2016 השווי שנקבע לה עמד על 500 מיליון דולר.
קלטורה היא חברה ותיקה יחסית, שהוקמה בשנת 2006 על-ידי רון יקותיאל (מנכ"ל), ד"ר שי דוד, ד"ר מיכל צור וערן איטם, ולפי נתוני חברת המחקר IVC היא גייסה עד היום כ-156 מיליון דולר. החברה מעסיקה 584 עובדים.
החברה פועלת בתחום חם היום: היא מפתחת ומשווקת מערכות לניהול וידיאו עבור ארגונים עסקיים וחברות מדיה. בראיון לגלובס לפני מספר חודשים אמר יקותיאל, כי "ההיגיון אמר וידיאו, המחלה אמרה וידיאו והעולם בכל מקרה ממשיך לשם, אבל לא היה ברור לאיזה צונאמי אנחנו נכנסים... באפריל-מאי (2020) כל הלקוחות התחילו להשתמש במערכות שלנו בטירוף, והגדילו שימוש. זמן המכירה נחתך ברבע".
על אחת המתחרות הגדולות, חברת שיחות הווידיאו זום, אמר יקותיאל כי "היו שיחות וידיאו - סקייפ, Webex, בלו ג'ינס - והתחושה היא שזום ייצרה סוס מהיר יותר. הם לא ייצרו אוטו ובוודאי לא חללית. אנחנו ניסינו לקפוץ לדור של החלליות, ולשאול את עצמנו לאן וידיאו הולך עכשיו, מה ה-disruption הבא". זום נסחרת כיום בשווי של כ-120 מיליארד דולר.
הפסד של 38.7 מיליון דולר ב-2020
התשקיף מגלה כי בשנת 2020, הכנסות קלטורה צמחו ב-23.7% ל-120 מיליון דולר, כאשר בכל אחד מהרבעונים בשנה זו היא הציגה צמיחה ביחס לרבעון קודם. ההכנסות מחולקות להכנסות ממנויים והכנסות משירותים מקצועיים, והרווחיות הגולמית של המנויים גבוהה משמעותית - 72.6% לעומת הפסד גולמי בשירותים המקצועיים (אם כי ההפסד צומצם לעומת 2019). ההכנסות מתחום המנויים צמחו ב-2020 ב-22.8% ל-104 מיליון דולר, ושיעור הצמיחה בשירותים המקצועיים היה גבוה יותר, 29.7%, ל-16.4 מיליון דולר.
קלטורה אינה רווחית, וב-2020 ההפסד התפעולי שלה עמד על 8.1 מיליון דולר, עלייה מהפסד תפעולי של 2.8 מיליון דולר ב-2019, על רקע עלייה בהוצאות התפעוליות. בשורה התחתונה נרשם הפסד נקי של 38.7 מיליון דולר, לעומת הפסד נקי של 15.6 מיליון דולר ב-2019.
נתונים נוספים שהחברה מספקת הם ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) שצמח ב-6.7% ב-2020 ל-4.3 מיליון דולר, אך שיעורו מההכנסות ירד ל-3.6% לעומת 4.1% ב-2019. עד 2019, ה-EBITDA השנתי שלה היה שלילי. התזרים מפעילות שוטפת היה חיובי, בגובה 5.8 מיליון דולר. לפני ההנפקה יש לחברה מזומנים ושווי מזומנים בגובה 27.7 מיליון דולר, לעומת חוב של 48.2 מיליון דולר.
לפי התשקיף, בעקבות השפעת מגפת הקורונה, ברבעון השני של 2020 החברה חוותה עלייה בשימוש בפתרונות שלה, בשל העובדה שאנשים עברו לעבוד וללמוד מהבית. עם זאת היא מציינת שבחוזים מסוימים שלה, בפרט בתחום החינוך, אין הגבלה על השימוש או העלאת מחיר כשהשימוש גדל, והשימוש הגובר שחוותה החברה לא בא לידי ביטוי בעלייה דומה בהכנסות.
נוסף על כך, במטרה לענות על הביקושים של לקוחותיה ב-2020, החברה האיצה את התוכניות שלה לעבור מדאטה-סנטרים שלה לתשתית של ענן ציבורי, כדי להשיג יציבות, אמינות, גמישות ויכולת להגדיל את הפעילות. השילוב של הגדלת השימוש והמעבר לענן תרמו לדברי החברה לירידה בשולי הרווח הגולמי ב-2020, מ-63% ל-60%. הוצאות אלה צפויות להמשיך ולהעיק על הרווחיות הגולמית גם ב-2021.
מהתשקיף עולה כי ב-2020 התגמולים למנכ"ל יקותיאל הסתכמו ב-13.1 מיליון דולר, חלקם הגדול (12.3 מיליון דולר) כתגמול הוני. צור, המכהנת כנשיאה ומנהלת שיווק, קיבלה תגמולים בעלות של 3.6 מיליון דולר, וסמנכ"ל הכספים ירון גרמזי קיבל תגמולים בעלות של 1.8 מיליון דולר.
החתמים המלווים את קלטורה בהנפקה הם גולדמן זאקס, בנק אוף אמריקה, וולס פארגו, דויטשה בנק, Canaccord Genuity, JMP Securities, KeyBanc Capital Markets, נידהאם ואופנהיימר.
שעתה היפה של זום עדיין לא הגיעה לקיצה
מאת דן גלאגר, וול סטריט ג'ורנל
"הנורמלי החדש" עבור חברת שיחות הווידיאו זום עוד לא באופק, אבל קדימון שהחברה סיפקה בדוחותיה האחרונים מראה שהעתיד עשוי להיות לא רע בכלל, בניגוד לחששות מפני עתיד עסקיה לאחר שתסתיים מגפת הקורונה, שנתלו כעננה מעליה.
מחיר המניה של זום ירד בכ־18% מאז פורסמו לראשונה חדשות על פריצת דרך בתחום החיסונים לקורונה בתחילת נובמבר. חלק מזה הוא תיקון טבעי; מחיר המניה של זום זינק ב־635% מתחילת השנה ועד נובמבר. אבל הסיכוי שהחיים הנורמליים יחזרו למסלולם בחודשים הקרובים הוא עדיין גורם בעל השפעה לא ברורה על החברה שהפכה מסטארט-אפ בעמק הסיליקון לשם מוכר בכל העולם בפרק זמן של כמה שבועות.
תוצאות הרבעון הרביעי הפיסקאלי שהחברה הציגה ביום שני אמורות להשקיט חלק מהדאגות. הכנסות החברה גדלו ביותר מפי ארבעה והגיעו ל־882.5 מיליון דולר. זה הופך את הרבעון לרבעון השלישי ברציפות שבו הצמיחה עולה על 300% בחישוב על בסיס שנתי. זה גם הרבעון האחרון שבו העסקים של זום יכולים להיות מושווים לתקופה שלפני המגפה.
אבל החברה גם חזתה צמיחה של 175% ברבעון שנגמר באפריל, הרבה מעל תחזיות וול סטריט. זום מכוונת לצמיחה של 42% או 43% לשנה הפיסקאלית שתיגמר בינואר 2022 - הרבה מעל 35% שחזו לה אנליסטים. מחיר המניה של זום זינק ב־9% לאור הדיווח.
בהתחשב בכך שלא ידוע מספר המשתמשים שנרשמו לתוכנה רק כדי לחמוק ממגבלת 45 הדקות בחינם המובנית למשתמשים לא רשומים, היה חשש מסוים לגבי יציבות בסיס ההכנסות של זום אחרי המגפה. אבל העסקים של זום מצליחים גם בתחום התוכנה לעסקים וחברות; מספר הלקוחות המשלמים יותר מ־100 אלף דולר בשנה זינק ב־156% משנה לשנה ברבעון שנגמר בינואר - האצה לעומת התקופה הקודמת. ישנם לקוחות שסביר מאוד שיישארו, ואולי ירכשו מוצרים כמו Zoom Phone ו־Zoom Rooms שיעזרו לחברה לגוון את המוצרים שלה מתחום הליבה, שיחות ועידה בווידיאו.
זום אולי תיאלץ להתמודד עם קשיים מסוימים מרגע שהחיים יחזרו לנורמליות באופן מלא. והמניה יקרה פי 35 מהרווח העתידי הצפוי, אפילו כשכוללים את החולשה הנוכחית. אבל עולם שיש בו פחות שעות חינם של זום, עדיין עשוי להיות עולם טוב לחברה, כל עוד הלקוחות המוסדיים שלה ימשיכו לשלם.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.