האם פייסבוק עושה יד אחת עם חברות מותגי החזקות בעולם על מנת לחסל את שיטת היבוא המקביל ואת התחרות בתחום, זאת בניגוד לפסיקת בית המשפט העליון שהכשיר את היבוא המקביל עוד בשנת 2014?
חברת מחסן היבואן הגישה לאחרונה תביעה נגד פייסבוק לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, זאת לאחר שהרשת החברתית חסמה את הדף העסקי של מחסן היבואן בשלהי ינואר 2021. יש לציין כי החשבון נחסם לכאורה ללא התראה מוקדמת. לטענת מחסן היבואן, המיוצגת על ידי עו"ד גיא אופיר, פייסבוק נכנעה ללחץ של חברות הענק כגון טומי הילפיגר, נייק וריבוק זאת כדי למנוע תחרות ולהילחם בשיטת "היבוא המקביל".
בתביעה דורשת מחסן היבואן להשיב לפעילות מלאה את חשבון הפרסום שבבעלותה; להימנע מהטלת הגבלות על החשבון; ליתן צו מניעה לפיו פייסבוק אינה רשאית לחסום את פעילות חשבון הפרסום ללא מתן התראה מוקדמת אלא אם החשבון הפרסום ביצע עבירה פלילית; ליתן צו הצהרתי כי סגירת חשבון הפרסום ללא התראה מוקדמת מהווה פגיעה בחופש העיסוק של התובעת, בזכות לקניין, וכי פייסבוק אינה רשאית לעשות כן ללא התנהגות מפרת דין של מחסן היבואן.
יבוא מקביל הוא יבוא למדינה של מוצרים שנקנו מהיצרן עבור מדינה אחרת. בדרך זו מבקש היבואן המקביל לקנות את המוצרים בזול במדינה פלונית ולמכור אותה במחיר נמוך יותר מהמחיר של היבואן הרשמי של החברה בישראל. בשנת 2014 קבע בית המשפט העליון בערעור שהגישה חברת מחסן היבואן כי יבוא מקביל של מוצרים "אמיתיים" ומקוריים אינו מפר כשלעצמו את סימני המסחר של היצרן, וכי שימוש בסימן המסחר לצורך שיווק הסחורה שאליה צמוד סימן המסחר, הוא שימוש חיוני ומותר.
מצד שני, הוטלו מספר הגבלות על היבואן המקביל כגון איסור ליצור אצל הצרכנים את הרושם המוטעה.
"פייסבוק נוהגת כבריון קפריזי הפועל בכוחניות"
מחסן היבואן, המונה 14 עובדים, טוענת בכתב התביעה כי חסימת החשבון שלה גורמת לנזקים של עשרות אלפי שקלים בכל יום ומצב זה מביא את החברה לחשש מקריסה כלכלית. לטענתה, "ככל הנראה משנוכחו לדעת אותם תאגידי על כי אינם יכולים לנצח את מחסן היבואן בזירה המשפטית, פנו הם 'לחבריה' - תאגידים רב לאומיים, המפעילים את הרשתות החברתיות, ושם מבקשים לחסום ולמנוע לחלוטין את פעילות מחסן היבואן, והכל ככל הנראה אגב תלונות כוזבות של הפרת זכויות יוצרים". לדברי עו"ד גיא אופיר, "את מה שבית המשפט העליון התיר, תאגידי העל במחשכים אוסרים".
על פי הנטען בתביעה, ב-24 בינואר נחסם ללא התראה חשבון הפייסבוק של מחסן היבואן, המונה 50 אלף עוקבים. עוד באותו היום פנתה החברה לפייסבוק בדרישה להבהרות. אולם עד כה סירבה פייסבוק להסביר באופן מפורש מדוע נחסם החשבון. ב-18 בפברואר השיבה הרשת החברתית כי מחסן היבואן הפרה את תנאי השימוש של פייסבוק בכך שפרסמה תוכן באיכות נמוכה או מטעה, אך לא פירטה במה דברים אמורים.
על פי הנטען בכתב התביעה, גם בחודש אוגוסט 2020 נחסם חשבון הפייסבוק של מחסן היבואן ללא התראה מראש. זאת בעקבות תלונה של עורכת דין מהולנד שטענה כי מחסן היבואן מפרסמת מוצרים שאינם מקוריים של מעצב האופנה הגרמני קרל לגרפלד. בעקבות דין ודברים, חזרה בה עורכת הדין ההולנדית מתלונתה, ולאחר דין ודברים מול פייסבוק - הושב החשבון של מחסן היבואן לפעילות.
"זוהי תצוגת תכלית לשרירותיות שנוקטת פייסבוק ולכך 'שהאצבע קלה על ההדק' וב'החלטה קפריזית' ללא כל התחשבות בזכויות המשתמשים - סוגרת עמודים וחשבונות פרסום, שעבור מקימי העמוד מדובר בצינור האוויר במיוחד בימי מגפת הקורונה. ובאותה הדרך - ללא כל הנמקה, משיבה את החשבון לפעילות בלי להסביר מה קרה ומה היה לא בסדר". לטענת עו"ד אופיר, "פייסבוק לא מקיימת כל דיאלוג עם בעלי העמודים אלא נוהגת כבריון קפריזי הפועל בכוחניות".
על פי הנטען בתביעה, פייסבוק מוגדרת כ"שומר שכר" של חשבונות הפייסבוק העסקיים על פי חוק השומרים, ולאור זאת יש לה חובת נאמנות כלפי מחסן היבואן. חובה אשר הופרה על פי הנטען. עוד נטען כי ההסכם מול פייסבוק מכיל תנאים מקפחים ובכל מקרה פייסבוק התנהלה בחוסר תום לב בביצוע ההסכם ובהפרתו.
בסיום כתב התביעה נאמר כי "חסימת חשבון הפרסום כמוה כדחפור הדורס את החנות הפיזית של מחסן היבואן. במצב הקורונה, בה עיקר הפעילות הנה בפייסבוק ובאינסטגרם, היה עדיף למחסן היבואן כי דחפור יהרוס את חנותה הפיזית, מאשר שפייסבוק תחסום את חשבון הפרסום שלה", אשר מהווה לטענתה כאמור מקור הכנסה עיקרי.
ביהמ"ש דחה את הבקשה לסעדים זמניים
במקביל הגישה מחסן היבואן בקשה לסעדים זמניים זהים. שופט בית המשפט המחוזי עודד מאור דחה את הבקשה לסעדים זמניים על הסף ללא צורך בתשובת פייסבוק לבקשה. זאת בשל השיהוי בין חסימת החשבון ב-24 בינואר 2021 עד להגשת התביעה ב-1 במרץ.
השופט מאור כתב בהחלטתו כי "גם אם אהיה מוכן ללכת כברת דרך נוספת לטובת מחסן היבואן, שביקשה ראשית למצות את הפנייה המוקדמת לפייסבוק, אליה היא פנתה כבר ב-24 בינואר אולם מתברר שפניותיה לא נענו, וגם פניותיו הטלפוניות של בא-כוחה של מחסן היבואן לא נענו על ידי פייסבוק, ורק ביום 18 בפברואר התקבלה תשובתה... הרי יכולה הייתה לפנות לבית המשפט מיד לאחר קבלת תשובתה של פייסבוק, אולם פייסבוק השתהתה, ופנתה רק היום, בחלוף 10 ימים.. התנהלות שיש בה כדי ללמד לפחות על פני הדברים על העדר הדחיפות שראתה המבקשת בפנייה לבית המשפט לאורך התקופה. משכך יש לדחות את הבקשה לסעד זמני בשל השיהוי".
פייסבוק בחרה שלא להגיב לידיעה. עו"ד גיא אופיר המייצג את מחסן היבואן מסר בתגובה כי "יש לנו פה התאגדות של תאגידים שבאים לחסל מתחרים. מדובר בעבירה פלילית של הגבלים עסקיים עם בעלי המותגים, החברות החזקות בשוק העולמי, ובמסגרת הסכמים לא כתובים שמהווים הגבלים עסקים והסדר כובל, פייסבוק מחסלת את המתחרים של החברות, כלומר כל מי שמתעסק ביבוא מקביל. לצערי הרב, רשות התחרות, הן בישראל והן במדינות רבות בעולם, מפגרת אחר ההתקדמות הטכנולוגית ולא מפנימה כי פייסבוק וגוגל הפכו להיות חברות שאינן מתמצות רק בטכנולוגיה אלא הלכה למעשה חברות העוסקות במכר ושיווק. מצער אותי מאוד שבית המשפט בחר שלא לדון בסעד הזמני ובכך נותן את האפשרות לפייסבוק להתיש את מחסן היבואן בהליך משפטי ארוך, בשעה שהחנות המקוונת שלה בפייסבוק תהיה סגורה".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.