במהלך השנה האחרונה דובר על הקשיים שמעורר מנגנון החל"ת, ובעיקר העדפות של מובטלים לנצל את מלוא הזכאות שלהם לדמי אבטלה עד יוני 2021 במקום לחזור לעבודה. מעסיקים התלוננו שקשה להם למצוא עובדים ושגם העובדים שהוציאו לחל"ת לא רוצים לחזור.
לפני כחודש השיק שירות התעסוקה מנגנון מקוון המאפשר למעסיקים הנתקלים בסירובי עובדים לחזור מחל"ת לדווח על כך לשירות, כדי ששירות התעסוקה יוכל לנקוט נגדם בכלים שעומדים לרשותו, כולל שלילת קצבה. מנגנון זה, שגובש עוד קודם לסגר השלישי והשקתו נדחתה רק נוכח הכניסה לסגר, הוא פרי עבודה משותפת וממושכת של שירות התעסוקה והתאחדות התעשיינים. חודש אחרי השקתו, מתברר שרק 56 מעסיקים עשו בו שימוש, ודיווחו לשירות התעסוקה על 93 עובדים המסרבים לשוב מחל"ת.
יצוין כי עובדי שירות התעסוקה דיברו עם כל אחת ואחת מדורשי העבודה הללו, ומתוך 93 דורשי העבודה המדווחים נמצאו 15 בלבד שלא הייתה להם סיבה מוצדקת שלא לחזור לעבודה ונוכח זאת שירות התעסוקה הקפיא את קצבתם לתקופה קצובה, בכפוף לחוק.
בשירות התעסוקה סבורים שהארכת תקופת החל"ת המזכה בדמי אבטלה אוטומטיים עד יולי 2021 הייתה רשת ביטחון נחוצה בשעתה, שסייעה למאות אלפי משפחות לצלוח את התקופה. אולם כעת, ולאור מבצע החיסונים המוצלח ופתיחתו המלאה של המשק, ייתכן והפכה רשת הביטחון לתמריץ שלילי בפני חזרה לעבודה לחלק מדורשי העבודה, בפרט בקרב מרוויחי שכר נמוך.
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה: "שירות התעסוקה עומד בחזית להשבת דורשי העבודה למעגל העבודה ולחזרת המשק לשגרה. במסגרת מאמציו אלו, השירות אינו מתעלם מתופעת יוצאי החל"ת המסרבים לשוב לעבודה. עם זאת, לא מדובר בתופעה גורפת ויעיד המספר הנמוך יחסית של דיווחים שהגיעו לפתחנו. כך או כך, ישנם מאות אלפי דורשי עבודה המשוועים לעבודה, אני שב וקורא למעסיקים המתקשים לגייס עובדים להיעזר בשירות התעסוקה אם באיוש המשרות ואם בשלל מגוון של שירותים וכלים תומכי השמה. מדובר במשבר התעסוקתי הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל מאז היווסדה, ממשבר כזה נוכל לצאת רק בכוחות משותפים של המדינה, המעסיקים והעובדים".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.