חברת פרטנר פנתה למיזם הסיבים האופטיים המשותף לסלקום והוט, IBC, וביקשה לקנות ממנו קווים - כך נודע לגלובס. לאחר ההודעה של בזק מהשבוע שעבר על הפעלת מיזם הסיבים שלה מצד אחד, והחבירה של הוט ל-IBC מצד שני, מצאה עצמה פרטנר בסיטואציה מורכבת. כלומר, היא מגיעה לפחות משקי-בית מאשר המתחרות. נכון להיום לפרטנר 150 משקי-בית המחוברים לאינטרנט בסיבים אופטיים, מתוך כ-760 אלף לקוחות פוטנציאליים.
על-פי הערכות, חברת פרטנר השקיעה עד כה כ-700 מיליון שקל בפרויקט הסיבים האופטיים שלה. החישוב מתבסס על כ-1,000 שקל עלות חיבור לדירה, כך שבתוספת חיבור ללקוחות עסקיים וחיבור לאתרים סלולריים, מתקבל סכום הנע בין 600-700 מיליון שקל.
פרטנר מקווה ש-IBC תרכוש ממנה קווים במקביל במקומות שבהם היא לא פרוסה, אך הסיכוי לכך אפסי. IBC היא שחקנית סיטונאית שלא רוכשת קווים אלא פורסת בעצמה, וברוב המקומות הפריסה של שתי החברות דומה מבחינת המיקומים.
זו הפעם הראשונה שפרטנר מבקשת להשתמש בתשתיות IBC, לאחר שבעבר הציעה לה IBC כמה וכמה פעמים להשתמש בשירותיה או להפוך לבעלת מניות במיזם שלה, אך פרטנר סירבה והעדיפה לפעול באופן עצמאי. פרטנר גם מגלה גמישות מפתיעה ומוכנה להציע לספקיות ISP מתחרות לקנות ממנה סיבים.
כיצד שיתוף פעולה שכזה ישפיע על המחירים בשוק? ניתן להניח כי הוא ישמור עליהם נמוכים יחסית ויקשה על חברות לייקר את השירותים.
שינוי עמוק בשוק התשתיות
הפנייה של פרטנר ל-IBC מלמדת על שינוי עמוק שנוצר בשוק תשתיות התקשורת מהרגע שהוט נכנסה ל-IBC, ובזק השיקה את רשת הסיבים שלה. מבחינת פרטנר, שנותרה השחקנית העצמאית בשוק תשתיות הסיבים, וללא שותפים לעת עתה, השינויים בשוק מייצרים עבורה אתגר חדש, ולכן היא מעדיפה לנצל את העובדה שמתחרותיה פורסות סיבים ולתמחר ביניהן בכל מקום שיש להם סיבים ולה לא.
האם במהלך של פרטנר יש משום הכרה בטעות של אי-כניסה למיזם IBC כשיכלה להיכנס בנעליה של הוט ולהיות שותפה בו כשקיבלה הצעות לכך? בפרטנר ברור שלא יודו בכך וממשיכים להגן על המיזם העצמאי שלהם, ואולם בחינה של הסיטואציה לעומק מראה כי פרטנר משיגה תוצאות יפות מאוד בחיבור של לקוחות במצב שבו היא שיחקה כמעט לבדה במגרש. הכניסה של בזק והכניסה של הוט צפויה לייצר לה תחרות קשה, וסביר להניח כי נתח השוק שלה והרווחיות של הפרויקט ייגזרו מהלחץ התחרותי, כאשר מנגד החברה תצטרך להחליט עד היכן היא פורסת, שכן ברור שהיא לא תפרוס את כל הארץ ותצטרך לחכור קווים ממתחרותיה. במצב של שוק סיטונאי, רווחיות השירות יורדת.
בעוד פרטנר מביעה שאיפה ש-IBC תרכוש ממנה סיבים במקביל במקומות שהיא פרוסה בהם ו-IBC לא, הרי שבכל הקשור לבזק סביר להניח כי פרטנר לא תרצה למכור לה סיבים.
השינוי בגישה של פרטנר כאמור לא מסתכם בהבנה שהיא יכולה לנצל את המצב החדש לטובתה ולתחר בין IBC לבזק, אלא גם בעובדה שהיא מוכנה לפתוח את הרשת שלה לטובת מתחרותיה שיקנו ממנה סיבים. ייתכן כי הדבר קשור למשא-ומתן שהחברה מנהלת להכנסת שותף.
אומנם בפרטנר פורמלית אומרים שהחברה תמיד הייתה מוכנה לעשות זאת, אך בפועל הלך-הרוח בשוק היה שאף ספקית קטנה לא הרימה את הכפפה, והרשת של פרטנר נותרה ללא שותפים וללא ספקיות אינטרנט נוספות שמשתמשות בה, ולכן הרשת שלה פשוט לא מועמסת ולא עובדת בקיבולת גבוהה, מה שאומר שהחברה לא מנצלת מספיק את הקיבולת שיש לה, ומכאן גם שהדבר משפיע על רווחיות הפרויקט ועל החזר ההשקעה.
לגלובס הגיעו נתונים לגבי הפריסה של פרטנר, שלה יש למעלה מ-18 אלף בניינים מחוברים. החברה מכנה בניין פרוס כבניין מואר. מהנתונים ניכר כי באזורי בנייה גבוהים וחדשים החברה הצליחה לחדור בצורה מאוד מרשימה, בהיותה השחקן היחיד בשוק, והגיעה לכשליש מהדיירים. באזורים אחרים ניכר כי החברה רושמת אחוזי חדירה שקרובים לרבע לערך, ויש גם לא מעט בניינים שהבניין מואר, כלומר מחובר, אך אין בו דירות מחוברות, וזאת מפני שלעתים תהליך המכירה לוקח זמן.
פרטנר דיווחה בשבוע שעבר כי תשתית פרטנר פייבר מגיעה כבר ליותר מ-760 אלף משקי-בית (Home Pass) ומחוברת באמצעות חיבור פעיל בבניין כבר ליותר מ-500 אלף משקי-בית (Home Connected). הנתון האחרון פורסם בפעם הראשונה על-ידי פרטנר בשבוע שעבר, ועד עתה היא השתמשה בנתון של Home Pass או Street Pass. ייתכן כי הדבר גם קשור לרצון של פרטנר לדייק את המספרים על רקע המשא-ומתן להכנסת משקיע לפעילות הסיבים שלה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.