חסימת תעלת סואץ שנכנסת לשבוע השני שלה עשויה להאיץ משמעותית את מהלכי גיוס המימון הבין לאומי לפרויקטים לחיבור בין הים האדום לים התיכון בשטח ישראל, שנמצאים כיום בתכנון. כך מעריכים גורמים בענף הלוגיסטיקה.
מדובר בשלושה פרויקטים "עוקפי תעלת סואץ" עיקריים: הקמת קו הנפט אילת-אשקלון שיתחבר למפרץ בדרום ולים התיכון במערב; קו הרכבת מנמל חיפה לדובאי דרך ירדן וסעודה; וקו הרכבת המהיר אשדוד-אילת. מדובר בפרויקטים, שעלותם המצטברת נאמדת בעשרות מיליארדי דולרים ועד כה התעכבו בעיקר בשל קשיי מימון וניסיונות לגייס כספים למיזם מגורמים בין לאומיים ובהם ממשלת סין והאיחוד האירופאי. יצוין כי חוזה לתכנון והקמת קו הנפט אילת-אשקלון נחתם מול גורמים בדובאי באוקטובר אשתקד ולאחרונה דווח על אישור תכנוני להקמת הקו המחבר בין מפרץ חיפה לגשר שייח חוסיין ליד בית שאן. אולם הפרויקטים הללו עדיין רחוקים מאד מתקצוב וביצוע.
בינתיים מדווחים גורמים בענף הספנות והלוגיסטיקה על גישושים של חברות בין לאומיות לגבי הישימות של ביצוע שיטעון (העברה מאוניה לאוניה) עם חיבור יבשתי באמצעות משאיות בין נמל אילת לנמל אשדוד. מדובר בעיקר במכולות של סחורה דחופה, שנמצאות על אוניות ש"תקועות" באזור המפרץ הפרסי כבר מעל השבוע והגעתן חיונית לתפעולם של פסי ייצור תעשייתיים שלמים, שהשבתתם עשויה לעלות מאות מיליוני דולרים.
מדובר בעיקר במכולות של רכיבי מפתח וחומרי גלם שנשלחו מאסיה לתעשיית הרכב האירופאית, רכיבים לתעשיית האלקטרוניקה והתרופות ועוד. זאת בנוסף למשלוחי כלי רכב שנשלחו מהמפעלים ואמורים להגיע לדרום אירופה. עם זאת מדובר בנושא מורכב הן מבחינה לוגיסטית - כמות המשאיות הזמינה - והן מבחינת נהלי המכס. בנוסף יבואנים בוחנים פריקה באילת של כלי רכב מהמזרח עבור השוק הישראלי, שהיו מיועדים להיפרק באשדוד.
יצוין בתעשיית הרכב העולמית כבר מבצעים כיום בקרת נזקים בשל העיכובים הממושכים בהגעת רכיבי מפתח מהמזרח. עוד לפני חסימת התעלה ניצבה התעשייה בפני מספר שיבושים לוגיסטיים קשים ובהם מחסור בצ'יפים, מחסור בחלק מחומרי הגלם כמו ספוג למושבים ועליה חדה של מחירי הספנות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.