שנה אחרי פרוץ מגפת הקורונה בישראל ובהלת הקניות שליוותה את תחילתה, ושוק המזון והמשקאות המקומי מתכווץ ב-3.3% ברבעון הראשון של 2021. לפי נתוני סטורנקסט, המתבססים על הקופות ברשתות הקמעונאות, מכירות שוק המזון ברבעון הראשון של 2021 קטנו ב-352 מיליון שקל לעומת הרבעון המקביל ב-2021.
בהסתכלות על חודש מרץ לבדו, רושם שוק המזון והמשקאות שחיקה של 17.3% לעומת מרץ 2020, אז התפרצה מגפת הקורונה בישראל והביאה לבהלת קניות מוגברת שהביאה לשיא כל הזמנים במכירות בחודש מרץ.
כמעט כל יצרניות המזון הגדולות רשמו במרץ הנוכחי ירידות, כך שמי שהכי צמחה במרץ 2020, תציג את הקיטון המשמעותי יותר במרץ 2021 ולהיפך - יצרניות שהציגו ביצועים חלשים במרץ שעבר מציגות עתה צמיחה.
הפער במכירות נוגע גם להסתערות על הסופרמרקטים שקדמה לסגר הראשון וגם להשפעת הסגר עצמו, שהשבית את בתי המלון, המסעדות, הברים, אולמות האירועים, והנסיעות לחו"ל.
נציין כי גם השנה, בדומה ל-2020, מרץ הושפע ממכירות חג הפסח.
גם בחודש הנוכחי נהנו יצרניות המזון והרשתות מכך שהשפעות הקורונה עדיין כאן, השמיים עדיין לא נפתחו במלואם, ורבים מהישראלים בילו את חג הפסח בארץ ולא בחופשות בחו"ל שמאפיינות את התקופה בעיתות שגרה.
תנובה - ירידה של 100 מיליון שקל במכירות
אז מי מהיצרניות הצליחו לצמוח ברבעון ומי פחות? תנובה, יצרנית המזון הגדולה בישראל רושמת במרץ ירידה במכירות של 17% לעומת מרץ אשתקד, לסך של 489 מיליון שקל. מדובר בירידה במכירות הקמעונאיות של 100 מיליון שקל לעומת 2020, כאשר הירידה הזו מתבקשת לאחר שבמרץ אשתקד הצמיחה של תנובה עמדה על 30%. את הרבעון הראשון של 2020 מסכמת תנובה עם נתח שוק של 14%, וקיטון במכירות של 3% לסך של 1.46 מיליארד שקל.
המתחרה השנייה בגודלה בשוק המזון המקומי, שטראוס, מסכמת את חודש מרץ עם ירידה של כ-13% במכירות ברשתות הקמעונאות לסך של 453 מיליון שקל. בדומה לתנובה, גם שטראוס רשמה במרץ אשתקד זינוק במכירות של 31%, מה שמסביר את הירידה שהיא חווה כעת. את הרבעון הראשון מסיימת שטראוס עם נתח שוק 12.5% ועם שחיקה קטנה בהרבה של מתחרותיה, של 1% בלבד בהשוואה לרבעון המקביל ב-2020, לסך של 1.3 מיליארד שקל.
קצב הצמיחה של אסם-נסטלה, יצרנית הבמבה והקשטופ במרץ 2020 היה חריג גם בהשוואה לזה של שטראוס ותנובה ועמד על כ-42%, מה שמביא אותה כעת לרשום ירידה חדה מהן במרץ הנוכחי. כך, אסם-נסטלה מציגה במרץ 2021 קיטון במכירות של 23% לסך של 305 מיליון. בסיכום הרבעון הראשון של 2021 רושמת אסם-נסטלה שחיקה קלה בנתח השוק שלה ל-9%. כמו כן, המכירות הכספיות שלה ב-2021 נשחקו ב-6% לסך של 941 מיליון שקל.
החברה המרכזית, היצרנית של קוקה קולה ישראל וטרה, הציגה קצב צמיחה מרשים במרץ שעבר אך נמוך במעט מזה של יתר מתחרותיה הגדולות, מה שמאפשר לה כעת להיות אחת החברות היחידות שמציגות צמיחה בסיכון הרבעון הראשון של 2021. במרץ לבדו רושמת החברה המרכזית שחיקה מינורית יותר ביחס למתחרות של כ-7% בלבד לסך של 222 מיליון שקל, ואילו בסיכום הרבעון היא אפילו מציגה צמיחה של 1.8% לסך של 620 מיליון שקל.
נטו נהנית מהמעבר לבשר טרי
לעומת זאת נטו, היצרנית של שלושת האופים, דלידג וטיבון ויל, שהציגה צמיחה יוצאת דופן וגבוהה גם ביחס למתחרות של כ-52% במרץ אשתקד, רושמת עתה שחיקה של כ-28% במכירותיה שהסתכמו לפי נתוני סטורנקסט (שאינם כוללים מכירות של עופות, דגים ובשר טריים) ב-134 מיליון שקל. את הרבעון הראשון של 2021 היא מסכמת עם שחיקה במכירות הקמעונאיות של כ-11% לסך של 379 מיליון שקל.
ואולם, מנתונים שהעבירה נטו לגלובס שכוללים את מכירת הבשר, הדגים והעופות הטריים שהיא משווקת, עולה כי המכירות של החברה בחודש מרץ נשחקו "רק" ב-6% ביחס למרץ 2020, לסך של 261 מיליון שקל. לעומת זאת, לפי נתוני נטו את הרבעון השלישי היא מסכמת עם גידול במכירות של כ-4% לסך של 666 מיליון שקל, ונתח שוק של 6.2%, אשר בהתבסס על הנתונים שמסרה, ממצב אותה כיצרנית המזון הרביעית בגודלה (לעומת נתח שוק של 3.6% לפי נתוני סטורנקסט). הביצועים של נטו משקפים את המעבר מצריכת בשר, דגים ועופות קפואים לטריים, כשהצמיחה בקטגוריות הללו מהותית בהרבה.
גם ביוניליוור, היצרנית של דגני הבוקר של תלמה, נרשמת מגמה דומה לאחרות. החברה מסכמת את 2021 עם ירידה של 32% במכירות מזון לרשתות הקמעונאות לעומת החודש המקביל ב-2020 לסך של 74 מיליון שקל. את הרבעון הראשון של 2021 מסיימת יוניליוור עם נתח שוק 2.4% וירידה של 10% במכירות לסך של 251 מיליון שקל.
יפאורה תבורי רושמת גידול
ומי הן היצרניות הנוספות שבולטות לחיוב? יפאורה תבורי היא היצרנית היחידה שמצליחה להציג גידול בחודש מרץ הנוכחי עם עלייה במכירות של כ-2% לסך של 66 מיליון שקל, כשגם את הרבעון הראשון של 2021 היא מסכמת עם צמיחה של כ-5% לסך של 167 מיליון שקל.
בהסתכלות רבעונית, מחלבות גד היא החברה הצומחת ביותר כשהיא מצליחה להציג גידול במכירות של כ-15% לעומת הרבעון המקביל אשתקד לסך של 117 מיליון שקל, כשאת מרץ לבדו היא מסכמת עם יציבות שמתבטאת בשחיקה מינורית של פחות מאחוז.
ומי בלטו לשלילה? מאפיית אנג'ל שבאופן טבעי החודש בו חל חג הפסח הוא חודש חלש מבחינתה בשל הפסקת מכירת החמץ ברוב רשתות המזון בישראל, רושמת ירידה של כ-33% במכירות ברשתות הקמעונאות במהלך מרץ לסך של 29 מיליון שקל, כשאת הרבעון הראשון של 2021 היא מסכמת עם שחיקה של 12%.
שתי שחקניות נוספות שחיקה חדה במכירות הן סוגת שמכירותיה לשוק הקמעונאי ירדו בכ-42% בחודש מרץ לעומת החודש המקביל אשתקד, שהתאפיין באגירת מזון יבש שמהווה את עיקר התמהיל שלה לסך של 41 מיליון שקל. ההשפעה לכך ניכרת בסיכום הרבעון כשהיא רושמת ירידה של 19% לעומת הרבעון המקביל עם מכירות של 120 מיליון שקל.
עוד שחקנית שבולטת לשלילה החודש היא דיפלומט, היבואנית של מותגים כמו היינץ, קלוגס, קיקומן והיצרנית של טונה סטארקיסט. מכירותיה לשוק הקמעונאי נשחקו במרץ 2021 בכ-35% לעומת החודש המקביל בשנה שעבר לסך של 106 מיליון שקל. על הרקע הזה דיפלומט, שמניותיה הונפקו לראשונה בחודש שעבר בבורסה בת"א מסכמת את הרבעון הראשון של 2021 עם שחיקה במכירות הקמעונאית של כ-12% לסך של 223 מיליון שקל.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.