טיסה ישירה לארה"ב ב-600-650 דולר, כולל בעונת הקיץ והחגים, משקפת מחיר שהיה מוכר בטיסות קונקשן לארה"ב - ולא בשיא העונה.
אלא שלתחרות חוקים משלה, ושלוש חברות התעופה שמפעילות נכון לעכשיו טיסות לארה"ב - אל על, יונייטד איירליינס ודלתא - הכריזו על מבצעי הוזלה. אל המבצעים הצטרפה הכרזה לפיה גם נוסעים בינלאומיים פטורים מעתה מחובת הבידוד עם הגעתם לניו יורק.
אל ההקלה המשמעותית הזו נוסיף מדיניות חדשה בישראל המתירה לבעלי דרכון זר להיכנס ארצה באישור מיוחד לטובת ביקור של בן משפחה מדרגה ראשונה.
אל על יצאה ראשונה בהכרזה כי "תציע למכירה 25 אלף מושבים במחירי מבצע מדהימים לניו יורק, למיאמי וללוס אנג'לס". יממה אחריה הכריזו דלתא ויונייטד על מחירים דומים לשלושת יעדי המבצע האמורים. בבסיס המבצע, טיסה ישירה בקו המבוקש ביותר על-ידי הישראלים - תל אביב-ניו יורק - תעלה כ-650 דולר. אצל חלק מהסוכנים אפשר למצוא טיסה כזו גם ב-600 דולר.
מבצע גם באמריקן איירליינס
בעורפן של השלוש נושפת כניסתה של חברת התעופה הגדולה בעולם, אמריקן איירליינס, שב-8 במאי תחזור לישראל עם השקת טיסה ישירה בין תל אביב לניו יורק (JFK). לאחר מכן החברה תשיק טיסות ישירות למיאמי ולדאלאס.
גם המבצע מכיוונה לא אחר להגיע: "אמריקן איירליינס לא השוותה את המחיר שלה למתחרות, אלא הורידה את מחיר הכרטיס בקו תל אביב-מיאמי ל-518 דולר", אומר יניב לניס, מייסד קבוצת "טיסות סודיות". לדבריו, "זו רמת מחיר שלא זכורה לנו בקו, בעיקר כשמדובר על הזמנת טיסות עד לסוף 2021, כלומר כולל עונות השיא, לרבות קיץ, חגי תשרי וחנוכה. מי שמוכן לקנות עכשיו כרטיסים קדימה, יכול להרוויח. עם זאת, אנחנו עדיין מזהים חשש בקרב הנוסעים. יש היסוס מסוים להזמין באל על, שעדיין לא החזירה לכל הלקוחות את כספם על טיסות שבוטלו. באופן כללי יש חשש מנושא ההחזרים במקרה שבו יתעורר צורך לבטל את הטיסה. חברה שתגדל את הבהירות בנושא הזה - למשל חברה שתכריז כי במקרה של ביטול תוך 7 ימים מקבלים את הכסף חזרה - יש להניח כי גרף ההזמנות שלה יזנק".
ואכן סוגיית הביטול הפכה להיות חלק בלתי נפרד מהעסקה תחת עננת אי-הוודאות שמאפיינת את ענף התעופה בימי קורונה ועד כה. דלתא ויונייטד מאפשרות לבטל את הטיסה עד לרגע האחרון; באל על אפשר לשנות את מועד הכרטיס, אולם להוסיף את ההפרש על התמחור בהתאם לעונתיות למועד הכרטיס החדש (הפרש שיכול להיות משמעותי כאשר התמחור לא ישקף את מבצעי ההוזלה).
"היצע גדול של מושבים במחיר מבצע"
"לפני חודשיים אל על הציע טיסות לניו יורק ב-550 דולר, אבל חוסר הוודאות בא לידי ביטוי בקצב הזמנות לא מרשים", אומר לניס, ומציין כי "בקווים שבהם אין תחרות, דוגמת טיסות ישירות לסן פרנסיסקו שמבצעת רק יונייטד, לא נראה מלחמת מחירים כזו".
"המבצע בהחלט עורר את גרף ההזמנות", אומר זיו רוזן, מנכ"ל קבוצת גוליבר. "אנחנו רואים הזמנות לטיסות לאפריל, למאי וליולי-אוגוסט. להבדיל ממבצעי דצמבר שלא הצליחו לעורר את השוק, עכשיו הוא בשל יותר, גם לאור העובדה שארה"ב היא יעד מתחסן; יחד עם הסרת חובת הבידוד בניו יורק והתנהלות פוסט-קורונה - יש מוטיבציה לבצע הזמנות".
רוזן מזכיר כי באפריל 2019, רמת המחירים הממוצעת לטיסה ישירה מתל אביב לניו יורק עמדה על כ-1,000 דולר. את המבצע כעת הוא לא קושר רק לתחרות שמגיע מכיוונה של אמריקן איירליינס. לדבריו, "לחברות התעופה ולסיטונאי התיירות יש משימה למצוא יעד שהישראלים אוהבים לטוס אליו ושאפשר לטייל ולנפוש בו באופן יחסי. יעדי המשפחות הם ארה"ב ותאילנד, שכרגע עדיין לא רלוונטית".
עוד מציין רוזן כי "יש היצע גדול של מושבים במחיר מבצע. אם תהיה הודעה על הסרת בידוד לילדים בחזור, אני מניח שנראה קפיצה נוספת בהזמנות".
בעקבות המבצע אומר רוזן כי ארבעת היעדים הבולטים כעת בהזמנות הם ארה"ב, יוון, איחוד האמירויות ואוקראינה.
לניס ורוזן תמימי-דעים שהיעד הבא שבו נראה מלחמת מחירים הוא יוון. "שם התחרות תהיה יותר קשה, כי לא רק חברות לגאסי (מסורתיות) משחקות בו תפקיד, אלא גם חברות הלואו קוסט", אומר רוזן.
המבצעים לא פוסחים על מחלקות היוקרה
מחירי המבצע לא פוסחים על מחלקות היוקרה: מחיר טיסות לניו יורק בדלתא, באל על וביונייטד במחלקת עסקים מתחיל בכ-2,400 דולר. מושבי הפרימיום בקווים לניו יורק מתומחרים באל על ב-1,150 דולר, ביונייטד מ-1,200 דולר, ובדלתא בכ-1,400 דולר. דלתא, למשל, מציעה כרטיס ב-840 דולר במושבי פרימיום בטיסותיה מתל אביב למיאמי (כולל עצירה בניו יורק), וביונייטד מושב פרימיום למיאמי יעלה כ-1,040 דולר.
ויש גם רצון להעשיר את הקופות הדלות: המבצעים האמורים תקפים לטיסות שיוצאת עד דצמבר 2021, אולם הזמנות יש לבצע עוד השבוע (עד 15 באפריל). באופן הזה החברות יכולות להגדיל את ווליום ההכנסות שנפגע קשה בשנה האחרונה.
מנכ"ל אל על, אביגל שורק, התייחס לעלייה בביקוש לטיסות לצפון אמריקה. לדבריו, "התקדמות מבצע החיסונים בישראל ובארה"ב מאפשרת למשפחות ולקרובי משפחה לחזור ולהיפגש, לאנשי עסקים לחזור ולטוס לפגישות עבודה, ובהמשך השנה תאפשר קידום תנועת תיירות, בכפוף לפתיחת השמיים בישראל לבעלי דרכונים זרים".
אמריקן איירליינס הכריזה על השקת הקו שלה לניו יורק לפני כחצי שנה, כשהיא גם הכריזה על שיתוף-פעולה עם חברת התעופה ג'ט בלו, חברת לואו קוסט אמריקאית שצמחה משמעותית בשנים האחרונות בטיסות הפנים בארה"ב.
אמריקן איירליינס הייתה אמורה להשיק את הקו תל אביב-דאלאס בספטמבר 2020, אלא שבמסגרת משבר הקורונה היא הודיעה על דחיית השקת הקו בשנה. ההכרזה על השקת הקו לדאלאס סימנה את חזרתה של אמריקן לישראל חמש שנים אחרי שעזבה את ישראל וסגרה במפתיע קו שהיא הפעילה בזמנו לפילדלפיה (כירושה מחברת יו.אס אייר שהיא רכשה).
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.