סוגיית השימוש ברכבים הפרטיים עלתה מחדש בשבועות האחרונים. מאז 7 במרץ, פתיחת המשק והסרת מגבלות הקורונה, היקף התנועה בכביש 20 (איילון) - העמוס בארץ בשעות השיא - עלה בעד 15% בהשוואה לזמן שלפני הקרורונה. גם נתוני ווייז משקפים מגמה דומה: בתל אביב, בירושלים ובחיפה נרשמה בחלק מהימים האחרונים עלייה דו-ספרתית באחוזים בהשוואה לתקופה שלפני פרוץ הקורונה.
מחקרים שהוגשו לאוצר מעריכים כי במקרה שלא יינקטו צעדים להפחתת מספר כלי הרכב הפרטיים, בשנת 2030 העלות למשק הישראלי בגין אובדן שעות העבודה בשל העומס הרב בכבישים תסתכם בכ-74 מיליארד שקל. לפי דוח ה-OECD, בתוך שני עשורים נוסיף עוד 60 דקות נסיעה לנסיעות היומיות בכבישים. בינתיים, הציבור ממתין בתא הנהג של המכונית. ב-40 השנים האחרונות גדלה האוכלוסייה בישראל פי 2.5, והנסועה של אמצעי התחב"צ גדלה בפחות מ-50%.
לדברי יעל דורי, ראש תחום תכנון ותחבורה בארגון אדם, טבע ודין, "כמעט בכל דיון שעוסק בתוכניות שדרוג כבישים, מי שמתכנן ודן בתכניות האלה הם ברובם עובדי מדינה שבעצמם מקבלים את ההטבות על שימוש ברכב. הם לא יכולים להבין את הצרכים של הנוסע בתחבורה ציבורית. כך זה נמשך עשרות שנים ונמשך גם כיום".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.