קבוצת אלקו, על זרועותיה השונות, ממשיכה במסע הרכישות שלה - עם דיווחים על שתי השקעות מהותיות, בהיקף של מאות מיליוני שקלים ביממה האחרונה: רכישת חברת אגד תעבורה על-ידי החברה הבת אלקטרה, ורכישת השליטה ברשת קמעונות המזון יינות ביתן על-ידי חברה בת נוספת, אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ).
שמה של קבוצת אלקו, על זרועותיה השונות, עולה בתקופה האחרונה פעם אחר פעם כמתמודדת פוטנציאלית על כל עסקה גדולה כמעט העומדת על הפרק במשק. עסקאות בתחומי המזון, האנרגיה, התעופה, הנדל"ן, הקמעונות או התחבורה - אלקו, שבשליטת האחים דניאל (דני) ומיכאל (מייקי) זלקינד, ניצבת בצד המתעניין ברכישה, וברוב הפעמים גם מצליחה להשלים את המהלך.
צמד האחים זלקינד (המשמשים כמנכ"לים משותפים באלקו) הפכו את חברת ההשקעות הוותיקה למכונת רכישות, במטרה היא לפתח את עסקיה המסורתיים, לצד הוספת זרועות פעילות נוספות. מדיניות הקבוצה, ברוב המקרים, היא לבצע רכישות משמעותיות של חברות עם מותגים מובילים, ועם פוטנציאל לסינרגיה עם חברות הקבוצה.
את מהלכי ההתרחבות שלה מבצעת אלקו בעצמה וגם באמצעות ארבע החברות הבנות הבורסאיות שלה: אלקטרה (מחברות הקבלנות והתשתיות המובילות במשק), אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ, העוסקת בייצור ובשיווק מוצרי צריכה בתחום החשמל), אלקטרה נדל"ן (נדל"ן מניב, בעיקר בשוק האמריקאי) וסופרגז (רכישה, אחסון ושיווק גז, גז טבעי וחשמל).
מנגד, בקבוצה לא מהססים לנצל הזדמנויות למימוש פעילויות, גם תוך זמן לא רב מאז הרכישה, במקרה שבו מתאפשר לה לבצע זאת ברווחים נאים. מכירתה אשתקד של חברת הסלולר גולן טלקום היא דוגמה מצוינת, כמו גם הנפקתה של חברת האנרגיה סופרגז בבורסה בתל אביב.
האחים, המכתיבים כבר קרוב לארבע שנים את האסטרטגיה של אלקו, מאז פטירתו של אביהם, גרשון זלקינד, מייסד הפעילות, בוחנים את הרכישות והמיזוגים של החברות, אולם מקפידים על עצמאות המנכ"לים של החברות הבנות בהחלטותיהם. תחת הנהגת האחים רשמה מניית אלקו זינוק בשיעור תלת-ספרתי ומחירה משקף לחברת ההחזקות שווי נוכחי של 4.8 מיליארד שקל. חלקם של האחים עומד על כ-65% מההון.
העסקה לרכישת רשת יינות ביתן
אלקטרה מוצרי צריכה, בניהולו של צביקה שווימר, דיווחה כאמור על עסקה לרכישת השליטה ברשת המזון המקרטעת יינות ביתן, יחד עם קבוצת הפניקס, מידיהם של בני הזוג נחום ונורית ביתן, בהשקעה של קרוב ל-200 מיליון שקל מצידה של אמ"צ, ובנוסף הלוואה של כ-50 מיליון שקל לחברה הנרכשת.
נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף
לפי העדכון של אמ"צ בנושא, במסגרת העסקה תשקיע ותרכוש אמ"צ 35.05% מהונה של יינות ביתן תמורת 143 מיליון שקל כנגד הקצאת מניות ותשלום של 50 מיליון שקל למשפחת ביתן. נוסף על כך, כאמור, תעמיד אמ"צ הלוואה של כ-50 מיליון שקל ליינות ביתן, בריבית שנתית של 6% שתיפרע בתשלומים רבעוניים במשך ארבע שנים, החל מתום שנתיים ממועד השלמת העסקה.
הפניקס מצידה תבצע השקעה ביינות ביתן תמורת הקצאת מניות שיהוו כ-15% מהונה, כך שיחד הן יחזיקו ב-50.05%. יתרת מניות הרשת יוחזקו על-ידי משפחת ביתן וצדדים שלישיים, עם "אופציות הניתנות למימוש למניות, שהוענקו בעיקר לבנקים". במסגרת העסקה קיבלה אמ"צ אופציה לרכישת יתרת מניות משפחת ביתן ברשת עד לסוף שנת 2023, "לפי מנגנון קביעת שווי המפורט בהסכמים".
באמ"צ ציינו, כי במועד השלמת העסקה, הכפופה לכמה תנאים, היא תהיה זכאית לרוב בדירקטוריון יינות ביתן, "ותקבל לידיה את סמכויות הניהול השוטף של החברה", בעוד הפניקס ומשפחת ביתן יקבלו גם הם ייצוג בדירקטוריון "וזכויות וטו, כמקובל לבעלי מניות מיעוט".
עוד לפי העסקה, אמ"צ תהיה זכאית לדמי ניהול שנתיים של 11 מיליון שקל מיינות ביתן, מחצית הסכום ישולמו לבני משפחת ביתן למשך עשר שנים, או עד סוף שנת 2023 במקרה של מימוש אופציית הרכישה לאמ"צ.
רשת יינות ביתן, המונה כ-150 סניפים תחת המותגים יינות ביתן, מגה ושוק מהדרין, פועלת כבר תקופה ארוכה תחת קשיים כלכליים, ובעליה, נחום ביתן, פעל לאיתור משקיע שיזרים הון לחברה, במטרה לאפשר את המשך פעילותה השוטפת. מהעדכון של אמ"צ בנושא כעת עולה, כי מחזור ההכנסות השנתי של הרשת בשנת 2019 הגיע לכ-4 מיליארד שקל.
הגדלה של ההשקעות בתחבורה ציבורית
החברה האחות של אמ"צ, אלקטרה, בניהולו של איתמר דויטשר, ממשיכה להגדיל את השקעותיה בתחבורה הציבורית. מספר שבועות ספורים לאחר שהשלימה עסקה לרכישת 51% מחברת אמנון מסילות, הפועלת בתחום הסעות המונים, היא חתמה השבוע באמצעותה על הסכם לרכישת מלוא מניותיה של אגד תעבורה, תמורת כ-200 מיליון שקל, "בכפוף להתאמות, ובכללן הפחתת המחיר בסכום החלוקות (דיבידנד) שתבצע אגד תעבורה לפני מועד ההשלמה".
אגד תעבורה מספקת שירותי תחבורה ציבורית והסעות מיוחדות, הכוללים זיכיונות להפעלת חמישה אשכולות של קווי שירות בתחבורה הציבורית ברחבי הארץ, עם צי של קרוב ל-540 אוטובוסים ו-760 נהגים. לפי אלקטרה, מחזור הפעילות של החברה הנרכשת בשנה שעברה, "בגין פעילות התחבורה הציבורית" הסתכם בכ-350 מיליון שקל.
השלמת העסקה בין הצדדים כפופה לכמה תנאים, בהם אישור רשות התחרות ומשרד התחבורה. באלקטרה ציינו, כי לאחר ההשלמה, זרוע פעילות התחבורה הציבורית שלה תהפוך לשלישית בגודלה בתחום, אחרי אגד ודן, עם כ-1,500 אוטובוסים ועם קצב הכנסות שנתי המוערך בכ-1.2 מיליארד שקל.
מהלך הרכישה הנוכחי, בהמשך לרכישת אמנון מסילות, נעשה בהתאם לתוכניותיה של אלקטרה להפוך את פעילות התחבורה למנוע צמיחה משמעותי בפעילות, וכפי שציינו באלקטרה, "בכוונתנו להמשיך ולהרחיב פעילות זו, כדי למצב את אלקטרה כאחת ממפעילות התחבורה הגדולות בישראל".
את העסקה לרכישת אמנון מסילות החלה אלקטרה לקדם כבר בשנה שעברה, והיא הושלמה בתחילת חודש אפריל. במסגרת עסקה זו סיכמה אלקטרה על תשלום של 79 מיליון שקל לבעלי החברה, אמנון סלע, בכפוף להתאמות, ולפי שווי חברה של קצת יותר מ-150 מיליון שקל. במסגרת העסקה סיכמו הצדדים על קבלת ומתן אופציה לרכישת יתרת החזקותיו (49%) של סלע על-ידי אלקטרה.
אמנון מסילות פועלת באמצעות החברה הבת אפיקים בתחום התחבורה הציבורית, ומחזיקה בזיכיונות להפעלת חמישה אשכולות של קווי שירות בתחבורה הציבורית ברחבי הארץ, עם צי של כ-850 אוטובוסים, כ-240 כלי רכב נוספים וכ-1,400 נהגים.
עוד מחזיקה אפיקים ב-25% מחברת נתיב לעיר, שזכתה במכרז הענק של נתיבי איילון להקמה ותפעול נתיב מהיר בין נתניה וראשון לציון, בהשקעה מוערכת של כ-2.5 מיליארד שקל, חברה אשר בה מחזיקה אלקטרה בשיעור דומה, לצדן של לפידות קפיטל ודן תחבורה.
עסקת דסק"ש בדרך להשלמה
העסקה הגדולה האחרונה שביצעה קבוצת אלקו בעצמה הייתה כניסה לשותפות באחת מחברות ההחזקה גדולות בישראל - דיסקונט השקעות (דסק"ש), בהשקעה של כ-400 מיליון שקל, והיא מתקרבת להשלמתה לאחר קבלת אישור הממונה על התחרות לביצועה.
גם יתר החברות של אלקו פועלת להרחבת עסקיהן. כך לדוגמה, סופרגז השלימה בימים האחרונים עסקה לרכישת השליטה בפעילות סולארית, בהיקף השקעה העשוי להגיע עד ליותר מ-100 מיליון שקל, בעוד שאלקטרה נדל"ן ממשיכה לפעול באמצעות קרנות ההשקעה שלה בארה"ב, ובימים האחרונים עדכנה על רכישת מקבץ דיור ביוסטון, טקסס, שבארה"ב, בהשקעה של כ-36 מיליון דולר.
לצד שלל העסקאות, מניותיהן של אלקו והחברות הבנות נהנות גם הן מתקופה טובה, כמגמה, על רקע תוצאות כספיות חיוביות שהן מציגות. שנה לאחור, מניית אלקו טיפסה ב-45%, מניית אמ"צ זינקה בכ-180% לרמת שיא המשקפת לה שווי של כ-3.5 מיליארד שקל ומניית אלקטרה טיפסה בכ-20%, לשווי שוק של 6.8 מיליארד שקל.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.