סוכנויות הרכב בבריטניה חזרו באמצע אפריל לקבל קהל לאחר חודשים ארוכים של עוד סגר קורונה. שיקום תעשיית הרכב הבריטית, אחרי השנה החולפת בה ייצור ומכירות הרכב שקעו לרמה הנמוכה מזה שלושה עשוים, ייקח שנים. גם ה"ברקזיט", שאיבד לא מעט מתחרותיות הייצוא בענף, לא עזר לתעשיית הרכב בממלכה.
השקת לנדרובר דיפנדר החדש, שהפך ללהיט מכירות גלובאלי, החזירה את הסומק ללחיי חובבי הרכב הבריטיים.
לנדרובר השיקה בשלב הראשון את הגרסה הארוכה של הדיפנדר, שאותה לקחנו בעבר למבחן. למרות יכולות הכביש והשטח הגבוהות, קשה היה שלא לקבל את הרושם שמדובר בתרגיל מיתוג ועיצוב על בסיס הפלטפורמות המפוארות של ריינג’רובר. כעת הגיע תורו של הדיפנדר 90 בעל 3 הדלתות לצאת אל השוק והפעם מדובר בגרסה מודרנית של רכב שטח, שצבר מוניטין של כלי עבודה תכליתי ובלתי ניתן לעצירה. בהחלט נטל הוכחה כבד.
מאתגר את עקרונות האווירודינמיקה
הדיפנדר 90 אמנם מכונה "הקצר", אבל אין בו שום דבר קומפקטי. הוא נמתח לאורך 4.5 מ’, תופס רוחב כביש של יותר מ-2 מ’, לפני מראות, ומתנשא לגובה אימתני של 1.97 מ’, נתון די נדיר בפלח. הפרופורציות הקובייתיות המסורתיות מקבלות דגש מחרטום "רטרו" עם שלל בליטות שמזכירות (לחיפאים) חזיר בר כועס, פרופיל צד שנשלט על ידי חישוקי ענק עם צמיגי "קוביות" שמנמנים, חלונות צד או גג עיליים ודלת אחורית אופקית עם חישוק רזרבי ענק שתלוי עליה וכאילו מתריס על כל עיקרון של עיצוב אווירודינמי מודרני. עיצוב אידיאלי לחובבי עמדת האלפה בחניוני השבת של אוהדי הכביש-שטח
מבלי להיכנס למוקשים מגדריים, נציין שהרכב מבצע סינון טבעי של קהל היעד שלו.
פתיחת הדלת הענקית דורשת זרועות חסונות - הדלת האחורית, שנפתחת הצידה, אפילו עוד יותר כבדה - והדילוג למושב הנהג מעל המפתן הגבוה ידרוש מהנהג או הנהגת לוותר על חצאית כדי לשמור על כבודם בפומבי.
תנוחת הישיבה גבוהה, בטוחה ומאפשרת לצפות למרחקים או להישיר מבט עם נהגי משאיות בפקקים. מרחב הפנים נדיב מאד ביחס לרכב "קצר" ויש שפע של מרחב לרגליים, לכתפיים ולראש. ההשתחלות למושב האחורי דורשת קצת גמישות, אבל הוא יכול לאכלס שלושה מבוגרים ללא דוחק. החלונות מאחור אמנם לא נפתחים, אך מספקים ראות מצוינת לצדדים וכבונוס מקבלים את אותם חרכי גג נוסטלגיים לצורך תצפית לקו הרקיע העירוני.
עיצוב הפנים מקביל לזה של הדיפנדר הארוך וכמותו הוא מהווה מלאכת מחשבת של מיזוג נוסטלגיה והיי-טק. קווי העיצוב רבועים ומשופעים באלמנטים תעשייתיים דוגמת ראשי ברגים חשופים וצירים מאסיביים. אבל כל זה עטוי בעור איכותי ובחומרי דיפון רכים ומטמיע בתוכו את כל אבזרי הנוחות והטכנולוגיה הדיגיטלית של רכבי היוקרה מהעידן החדש.
מערך הפיקוד מכיל לוח מחוונים מבוסס LCD, שמספק שפע של מידע חזותי ופיזיקלי על מצב הרכב ביחס לפני השטח, עמדת מולטימדיה עתירת פונקציות, מערך היקפי של מצלמות ברזולוציה גבוהה, שמאפשר הצצה לכל פינות הגלגלים, וכמובן מערכת בטיחות עם יכולות סמי-אוטונומית מתקדמות. גם איכות הייצור קרובה יותר למשפחת הריינג’רובר האריסטוקרטית מאשר לעולם רכבי העבודה. בידוד הרעשים המצוין עלול לאכזב את מי שרוצה לשמוע את שאגת האריות בסוואנה האפריקנית, אבל עושה עבודה יעילה מאד בהשתקת הנהגים הצופרים בפקקים של איילון.
רוב רכבי ה-SUV יאכלו אבק דרכים
הדיפנדר 90 מגיע לארץ עם מנועי בנזין ודיזל בנפח 3 ליטר עם שישה צילינדרים בטור כאשר רכב ההדגמה שלנו צויד בדיזל החזק מבין השניים, שמייצר 250 כ"ס ומומנט של 43 קג"מ ומשודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. המנוע מצויד במערכת היברידית "קלה" שמסייעת להפחתת הצריכה והפליטה, אבל פעולתה מורגשת בקושי. בפועל זהו מנוע שרירי ועתיר מומנט, שיודע לבעוט את הרכב קדימה בעת עקיפות בכל שיפוע, למרות משקל של יותר מ-2.2 טון, ולשייט למרחקים ללא מאמץ במהירויות גבוהות.
הוא גם מספק בלימת מנוע מרשימה בשיפועים תלולים ומעביר את הכוח בצורה מדודה וכירורגית, אם הנהג רוצה לזחול במכשול טכני מבלי להאיץ בטעות מעבר לתהום.
כל הדגמים של ה-90 מגיעים לישראל עם מערכת מתלי אוויר, שמשדרגת את איכות החיים של הנהג והנוסעים על כבישים משובשים. המערכת אמנם מתקשה לרסן את נטיית הצד בפניות של המרכב בעל מרכז הכובד הגבוה, אבל ההיגוי מספק היזון חוזר מכובד. למרות צמיגי הקוביות, ולהבדיל מהרנגלר למשל, הקשר בין הנהג לכביש נשמר גם במהירויות גבוהות. נוחות הנסיעה בעיר סבירה בהחלט וכך גם בשטח, שבו הרכב יכול לצלוח מסלולים משובשים במהירויות רציניות גם עם מטען אנושי בררני.
מתלי האוויר מאפשרים להגביה את מרווח הגחון לגובה מגוחך, אבל גם במצב הרגיל שלהם מעט מאד מכשולים יכולים לעצור את הרכב הזה. טהרני השטח וחובבי השיפורים יכולים להתלונן על המורכבות הטכנית של המתלים, אבל ספק אם הם קהל היעד. כל השאר, כמונו, ישמחו לדעת שבסיוע מערכות אלקטרוניות כמו "בקרת שיוט בשטח" ובורר מצבי העברת כוח, ביחד עם גיאומטריית מתלים די קיצונית, גם נהג מתחיל יכול לצלוח עם ה-90 מכשולים טכניים, שיגרמו ל-90% מרכבי ה-SUV להשאיר בשטח חלקים יקרים ולהיגרר בבושת פנים.
לנדרובר דיפנדר מעולם לא היה כלי זול אבל המחיר של הנוכחי, שמתחיל ב-468 אלף שקל ומגיע עד כ-545 אלף שקל בגרסת המבחן שלנו, כבר מציב אותו בטריטוריה של רכבי שעשועים לאלפיון. אפשר להתנחם שהמחיר לא נגבה כאן בעיקר על מיתוג, אלא על סט של יכולות שיש לו מעט מאד מתחרים כיום בתעשיית הרכב.
חלק מהמתחרות
רנגלר סהרה 3 דלתות
רנגלר סהרה 3 דלתות / צילום: יח"צ
ב-389 אלף ש' הרנגלר החדש מציע יותר פינוק. הוא נאמן לעיצוב האייקוני של הסדרה ולמתלי המתכת המסורתיים. יש לו עבירות מרשימות בשטח, אם כי הוא דורש פשרות בכביש. המנוע בארץ - טורבו בנזין עם 272 כ"ס.
טויוטה לנדקרוזר ארוך
טויוטה לנדקרוזר ארוך / צילום: יח"צ
הגרסה הבכירה של הלנד-קרוזר המחודש עולה 430 אלף ש'. אחרי מקצה שיפורים הוא שומר על יכולת העבירות והעמידות המקצועיות של קודמיו לצד התנהגות כביש משודרגת. המנוע הוא טורבו דיזל 2.8 ליטר עם 204 כ"ס.
פורד ברונקו
פורד ברונקו / צילום: יח"צ
הברונקו החדש, שצפוי להגיע אלינו בהמשך השנה, משלב משלב עיצוב נוסטלגי, יכולות שטח מקצועיות, טכנולוגיה מודרנית ומנועי טורבו-בנזין. המחיר מתחיל ב-30 אלף ד' בארה"ב.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.