אחרי עלייה של מעל 200% במחיר מניית צים מאז ההנפקה הראשונית שלה בבורסת ניו יורק בחודש ינואר, מבקשים בעלי מניות בחברה לממש רווחים ולמכור מניות במסגרת הצעת מכר.
חברת התובלה הימית הגישה ל-SEC, רשות ניירות ערך של ארה"ב, תשקיף לקראת מכירת מניות בהיקף של 312-360 מיליון דולר, לפי מחיר המניה הנוכחי, על-ידי בעלי המניות שלה.
צים עצמה לא תנפיק מניות חדשות, אך בעלי המניות ימכרו 6.7-7.7 מיליון מניות (כ-6% מהון המניות של החברה). המכירה היא של 6.7 מיליון מניות ולחתמים ניתנת אופציה לרכישת עוד מיליון מניות במחיר ההנפקה תוך 30 יום. החתמים בהנפקה הם סיטיגרופ, גולדמן זאקס, ברקליס, ג'פריס ו-Clarcksons Platou Securities.
דויטשה בנק ימכור בכ-60-70 מיליון דולר
בעלי המניות שמוכרים מניות הם KSAC Europe, דנאוס, דויטשה בנק, יוליוס בר ו-ELQ Investors. קנון של עידן עופר, שמחזיקה ב-27.8% ממניות צים והיא בעלת המניות הגדולה בחברה, לא תמכור מניות במסגרת הצעת המכר. KSAC, דנאוס ודויטשה בנק השקיעו בחברה עוד לפני ההנפקה בניו יורק.
לפי התשקיף, דויטשה בנק, שמחזיק כיום 13.7% מהמניות, ימכור מניות בהיקף של 60.5-69.6 מיליון דולר (מחושב על בסיס מחיר המניה הנוכחי, שעשוי להשתנות עד ההנפקה) ויירד להחזקה של 12.4%-12.5% מהון המניות של החברה.
חברת הספנות היוונית דנאוס, שמחזיקה כיום ב-8.9% ממניות צים, תמכור בהנפקה מניות בהיקף של כ-80.7-92.8 מיליון דולר ותישאר עם החזקה של 7.1%-7.4%. חברת KSAC Europe Investments תמכור מניות ב-141-162 מיליון דולר, ותרד מהחזקה של 4.4% בצים ל-1.3%-1.7%. בנק יוליוס בר ימכור כמחצית מהחזקתו בחברה תמורת כ-20.2-23.2 מיליון דולר ו-ELQ Investors ימכור את רוב ההחזקה שלו תמורת כ-10 מיליון דולר.
התאוששות מתמדת מאז ההנפקה
הנפקת צים היא סיפור הצלחה גדול עד כה. החברה, בניהולו של אלי גליקמן, הונפקה לראשונה בניו יורק בסוף ינואר לפי מחיר של 15 דולר למניה, שהיה נמוך מהמחיר המבוקש שאליו כיוונה החברה.
ביום המסחר הראשון שלה בוול סטריט צנחה מניית צים ב-23% לשפל, אולם לאחר מכן החלה בהתאוששות שנתמכה בעיקר בנסיקת מחירי התובלה הימית של מכולות בעקבות השפעות הקורונה. בד בבד דיווחה החברה גם על חכירת אוניות חדשות, החזר חובות למחזיקי האג"ח, תוצאות פיננסיות חיוביות והעלאת תחזית שנתית, ומחיר המניה הגיע לשיא של 46.4 דולר, המשקף לחברה שווי שוק של 5.3 מיליארד דולר.
לפני כשבועיים פרסמה צים את הדוחות הכספיים הטובים בתולדותיה, שבהם הציגה הכנסות רבעוניות של מעל 1.7 מיליארד דולר, צמיחה של 112% ביחס לרבעון המקביל ב-2020 (שהיה הרבעון הראשון לפרוץ מגפת הקורונה). בשורה התחתונה הציגה צים רווח נקי רבעוני של כ-590 מיליון דולר (לעומת הפסד של 11.9 מיליון דולר ברבעון המקביל) וייצרה תזרים של 777 מיליון דולר מפעילות. בסוף הרבעון היו לצים כ-1.2 מיליארד דולר בקופת המזומנים, והיא הודיעה על חלוקת דיבידנד מיוחד בגובה 238 מיליון דולר.
על הרבעון הראשון של 2021, כמו גם על קודמו, השפיע כאמור לטובה הזינוק במחירי התובלה הימית, מגמה שנמשכת בחודשים האחרונים. מנתוני הדוחות עלה כי מחיר ההובלה הממוצע למכולה (TEU) זינק ב-76% מהרבעון המקביל, ל-1,925 דולר. גם מספר המכולות שהובילה החברה גדל במקביל ב-28%, ל-818 אלף.
המנכ"ל גליקמן אמר לגלובס עם פרסום הדוחות, כי "צים היא אחת החברות הרווחיות ביותר בישראל, והחברה הרווחית ביותר בתעשייה העולמית של ספנות המכולות, במונחי שולי רווח EBITDA. וזאת חברה שלפני שנים מעטות עמדה בסימני שאלה לעצם קיומה".
הכוונה היא לשני הסדרי חוב עצומים שביצעה צים בעבר, בעת שהוחזקה בידי החברה לישראל של עופר: בשנת 2009 היא פרסה מחדש חוב בסך כ-7 מיליארד דולר, ובשנת 2014 ביצעה "תספורת" של כ-50% לחוב בגובה 3.4 מיליארד דולר, מתוכו כ-1.4 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח של החברה בתל אביב.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.